|
کدخبر: 45593

طرح ساماندهی دستفروشان تصویب شد

اعضای شورای شهر تهران طرح ساماندهی دستفروشان را تصویب کردند.

گسترش نیوز ، حجت نظری عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌قانون در یکصد و بیست و سومین جلسه شورای شهر تهران که امروز (سه‌شنبه ۲۳ بهمن ماه) برگزار شد، با اشاره به اینکه یک فوریت این طرح در جلسه قبلی شورا به تصویب رسیده است، اظهار کرد: این طرح در نهایت به کمیته مشترک شورا ارجاع داده شد و سپس در کمیسیون فرهنگی به تصویب رسید و اکنون در صحن شورا آماده بررسی است.

shora.jpg

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه به خاطر شرایط اقتصادی در طریق این طرح تمهیداتی برای دستفروشان و کافه ون‌های سیار پیش‌بینی شده است، گفت: به اعتقاد ما منابعی که از این بخش تأمین می‌شود، باید به حساب خزانه شهرداری واریز شود.

وی با اشاره به افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند، افزود: این افراد گاهی اوقات از واریز مبالغ به خزانه شهرداری ممانعت می‌کنند و ما با این طرح می‌توانیم تخلفات گذشته را برطرف کنیم.

نظری با بیان اینکه سد معبر تخلف است، اما جرم نیست، تصریح کرد: بر اساس قانون سد معبر ممنوع شده و ما با این کار موافق هستیم، اما می‌توانیم با فراهم کردن شرایط مناسب به سمت درآمد‌های پایدار برویم و با این موضوع با عدالت رفتار کنیم.

وی افزود: نرم افزار رزرو مکان‌یابی برای دستفروشی طراحی شده است تا کسانی که می‌خواهند دستفروشی کنند، از طریق نرم افزار و گوشی هوشمند ابتدا مکان را رزرو و سپس اقدام به فروش کالای خود کنند.

عضو شورای شهر تهران در ادامه از اعضای شورای شهر خواست با کلیات این طرح موافقت کنند تا بتوان اقدام به ساماندهی دستفروشان کرد.

اما در ادامه این جلسه سید حسن رسولی عضو شورای شهر تهران که با این طرح مخالف بود، با اشاره به بند ۲ ماده ۵۵ شهرداری‌ها مبنی بر اینکه دستفروشی جزء مشاغل مزاحم است و باید با عاملان آن برخورد شود، تصریح کرد: از سوی دیگر صاحبان مشاغل ثابت که از اتحادیه‌ها جواز کسب می‌کنند، اقدام به پرداخت عوارض می‌کنند و عوارض آنها به عنوان درآمد پایدار محسوب می‌شود، لذا قانون شهرداری‌ها به دستفروشان اجازه فعالیت نمی‌دهد و این طرح به لحاظ قانونی تأیید نمی‌شود.

در ادامه شهربانو امانی عضو دیگر شورای شهر تهران که با این طرح موافق بود، با بیان اینکه قانون اشاره شده توسط مسئولان مربوط به سال ۱۳۴۷ است، گفت: اکنون ما باید نسبت به تغییر قانون اقدام کنیم، چراکه زمان زیادی از آن گذشته است و با تغییر شرایط شهرنشینی قانون سال ۴۷ پاسخگوی شرایط امروز نیست.

بیشتر بخوانید: ارائه خدمات به دستفروشان پایبند به قانون/ راه‌اندازی روز و شب بازار‌ها جهت استقرار دستفروشان

اما ناهید خداکرمی عضو دیگر شورای شهر تهران هم که با این طرح مخالف بود، اظهار کرد: با مصوبات متعدد نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم، چون سال ۸۵ مصوبه شورای ساماندهی دستفروشان را داشتیم که به صورت کامل اجرا نشده است و بهتر بود قبل از اینکه این طرح مطرح شود، مصوبه سال ۸۵ مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌گرفت تا بدانیم چه اقداماتی برای ساماندهی دستفروشان مصوب شده بود.

در نهایت کلیات این طرح با ۱۲ رأی موافق و ۷ رأی مخالف به تصویب رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر