|
کدخبر: 44153

ایران، کشوری با ۱۳ هزار قانون

رئیس امور مقررات دفتر ریاست جمهوری به تعداد قوانین و مقررات در کشور اشاره کرد و گفت: ۱۲ هزار و ۷۰۰ قانون و مقررات داریم و سامانه‌ای ملی باید برای این تعداد قوانین راه‌اندازی می‌شد.

گسترش نیوز - رحمان سلامت در کارگاه آموزش سامانه ملی قوانین و مقررات ریاست جمهوری که در وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: در علم حقوق اصولی داریم. به عنوان مثال در گرایش جزا و جرم‌شناسی بحث قانونی بودن جرم و مجازات و در بحث اصول عمومی تعریف حق در یک قاعده حقوقی برای تمام دستگاه‌های اجرایی از اصول هر بخش به محسوب می‌شود.

dadgah1.jpg

وی افزود: قانون‌گذار برای انجام هر کاری باید یک مستند قانونی داشته باشد و ما نمی‌توانیم حقی را از شهروندی سلب کنیم مگر قوانینی وجود داشته باشد که این اجازه را به قانون‌گذار بدهد و تمام مقررات حقوقی باید در چارچوب قوانین تعریف شود.

سلامت در مورد اصطلاح قانون و مقررات، توضیح داد: قانون یعنی مصوبه‌ای که از مجلس شورای اسلامی خارج و مورد تصویب شورای نگهبان قرار می‌گیرد، سپس به دولت برای اجرایی شدن، ارائه می‌شود. مقررات آن چیزی است که سایر مراجع مختار برای اجرای قوانین صادر می‌کنند.

رئیس امور تدوین و تنقیح قوانین و مقررات ریاست جمهوری در خصوص فواید تنقیح قوانین نیز افزود: تنقیح‌کننده قوانین می‌تواند در میان انبوهی از قوانین و مقررات جست‌وجو کرده و قانون معتبر را بیابد و از این طریق به اجرای قسط و عدل در جامعه کمک کند.

وی در مورد دو ویژگی مهم طراحی سامانه ملی قوانین و مقررات ریاست جمهوری، گفت: اصل امانتداری در ارائه قوانین تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی در سامانه بارگذاری می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این سامانه آن است که تا زمانی که دلیلی برای عدم اعتبار یک قاعده پیدا نشود آن قاعده در سامانه نسخ نمی‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها