|
کدخبر: 32719

قارچ سمی به جان مردم غرب کشور افتاد+۸ کشته و ۳۹۵ نفرمسموم

مصرف قارچ سمی در استان‌های غرب کشور باعث جان باختن ۸نفر و مسمویت ۳۹۵ نفر شده است.

گسترش نیوز: امسال به علت بارندگی زیاد، تعداد قارچ‌های خودرو در سطح شهرستان و روستاهای غرب کشور زیاد شده و حتی قارچ‌های جدیدتری نیز روییده‌اند.برهمین اساس تشخیص قارچ سمی وخوراکی سخت شده است.رشد انواع قارچ نیازمند بارندگی و دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه است و امسال به مدت طولانی این شرایط فراهم شد هو انواع قارچ در نقاط وسیعی از استان‌های غربی رویش پیدا کرد که در این بین بسیاری قارچ‌های سمی هم رویش پیدا کرده و مصرف آنها باعث مسمومیت افراد زیادی شده است.

مشکل اصلی اسن است که افراد با روش‌های سنتی از جمله استفاده از نقره یا جوشاندن قارچ در شیر به دنبال تشخیص قارچ سمی از خوراکی هستند و این درحالیست که این روش‌ها برای همه انواع قارچ جواب نمی‌دهد. حتی برخی انواع قارچ هستند که دست زدن به آنها و بعد از آن تماس دست آلوده با مخاط بدن از جمله تماس با چشم می‌تواند موجب انتقال سم قارچ به درون بدن شود.همین اتفاق باعث شده تا طی چند روز اخیر گزارش‌های زیادی از مسمومیت و مرگ هموطنان به علت مصرف قارچ سمی در استان‌های غربی مخابره شود.

کرمانشاه ۵ فوتی و ۲۳۹ مسموم

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه به ایسنا از افزایش موارد مسمومیت با قارچ سمی به ۲۳۹ نفر و مرگ پنج نفر بر این اثر خبر داد.ابراهیم شکیبا از جان باختن پنج نفر به دنبال مسمومیت با قارچ خبر داد و افزود: تعدادی نیز به دلیل مشکلات کبدی به شیراز اعزام شدند.

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از همه مردم خواست امسال به هیچ عنوان قارچ خودرو مصرف نکنند و از دست زدن به قارچ هم خودداری کنند.همچنین توصیه می‌شود افراد از خرید قارچ از دستفروشان خودداری کنند و تنها قارچ‌های بسته‌بندی شده دارای برچسب و تاریخ مصرف خریداری کنند.

شکیبا تاکید کرد: هیچ روش مورد تاییدی برای تشخیص قارچ سمی وجود ندارد و افرادی هم که سالیان سال در این زمینه تجربه دارند باید بدانند انواع قارچ به این روش‌ها پاسخ یکسان نمی‌دهد.

زنجان ۲۵ مسموم

رئیس شبکه بهداشت و درمان ماه‌نشان تاکید کرد:شهروندان به هیچ عنوان قارچ‌های خودرو را نخورند.

علی صیدی به ایسنا اظهار کرد: متاسفانه تا به امروز ۲۵ نفر به خاطر مصرف قارچ سمی راهی بیمارستان شوندکه از این تعداد تاکنون ۲۱ نفر به علت مسمومیت شدید به مراکز درمانی زنجان ارجاع شده‌اند، خبرها حاکی از آن است که در سطح کشور، ۵ نفر به خاطر مصرف قارچ سمی خودرو فوت کرده‌اند ولی خوشبختانه تا کنون در ماهنشان کسی به خاطر مصرف قارچ فوت نکرده است و حتی مسمومیت‌های شدید نیز درمان شده‌اند.

صیدی تصریح کرد: بعد از اطلاع‌رسانی‌های مکرر از تعداد افرادی که به خاطر مصرف قارچ سمی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند کم شده است و حتی افرادی هم به چیدن قارچ‌های خودرو مبادرت ورزیده بودند، قارچ‌های چیده شده را از منزل خارج کرده و دفن کردند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان ماهنشان خاطرنشان کرد: شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مشکل است و تنها افراد متخصص و با تجربه، توانایی تفکیک بین این قارچ‌ها را دارا است. از طریق ویژگی‌های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی‌توان به‌طور قطعی سمی و غیر سمی بودن آن را تشخیص داد و کوچکترین اشتباهی در تشخیص ممکن است منجر به مرگ یا آسیب‌های جدی به کبد و سایر اعضای بدن شود. لذا توصیه می‌شود افراد غیر متخصص در این زمینه، به هیچ وجه از قارچ‌های خودرو استفاده نکنند.

کهگیلویه و بویراحمد ۶ مسموم

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مصرف قارچ در شام ۶ نفر از اعضای یک خانواده یاسوجی را مسموم و راهی بیمارستان کرد.

جلال پورانفرد،رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت وگو با ایسنا گفت: علت مسموم شدن این افراد به احتمال زیاد سمی بودن قارچ بوده است.

وی اظهارکرد: پس از دریافت گزارش مسمومیت این خانواده طی ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه سه شنبه شب ۲اکیپ امدادگران فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به محل حادثه اعزام شدند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: پس از امداد و نجات اولیه اعضای این خانواده با استفاده از ۲ آمبولانس به بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج منتقل شدند.

لرستان سه کشته و ۱۲۵نفر مسموم

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بر اثر استفاده از قارچ سمی تاکنون سه نفر در استان جان باختند.

عبدالرضا شهبازی به ایسنا بیان کرد: ۱۲۵ نفر به مرکز مسمومیت‌های بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد مراجعه کردند که مشخص شد آنان بر اثر استفاده از قارچ سمی دچار مسمومیت شده‌اند.از این تعداد مراجعه‌کننده شش نفر برای پیوند کبد به شیراز اعزام شدند و یک نفر نیز در بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد فوت کرد.

این مسئول ادامه داد: از شش نفر اعزامی برای پیوند کبد متأسفانه دو نفر فوت کردند.همچنین ۱۸ نفر درحال‌حاضر در بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد بستری و تحت مراقبت قرار دارند.

شهبازی اضافه کرد: چنانچه افرادی اقدام به خوردن قارچ کردند و علائمی نظیر تهوع، شکم درد، تعریق، استفراغ و اسهال داشتند هر چه سریع‌تر به بیمارستان مراجعه کنند.

ارسال نظر