|
کدخبر: 92739

هتل‌ها همچنان بسته می‌مانند

با آغاز طرح فاصله‌گذاری هوشمند، هتل‌ها پس از یک ماه تعطیلی به صرافت افتاده‌اند تا درهای‌شان را به روی مسافران باز کنند، این درحالی است که ستاد ملی مقابله با کرونا اماکن اقامتی را در رسته مشاغل «پرخطر» قرار داده و به ادامه تعطیلی آن‌ها حکم داده است.

گسترش نیوز: در استان خراسان رضوی جامعه هتلداران اعلام کرده برخی هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های واجد شرایط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند به صورت مرحله‌ای باز شوند و برای پذیرش مهمان اقدام کنند.

هرچند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسما به تعطیلی اماکن اقامتی در زمان شیوع ویروس کرونا حکم نداد و حتی با این موضوع مخالف بود، اما در بسیاری از استان‌ها اماکن اقامتی به دستور استانداران و فرمانداران تعطیل شدند که ستاد ملی مقابله با کرونا نیز از این اقدام حمایت کرد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم اواخر اسفندماه وقتی بیشتر هتل‌ها اجباری و اختیاری تعطیل شده بودند، با صدور دستورالعملی، مقررات و پروتکل‌های تعطیلی و بازگشایی موزه‌ها، اماکن و تاسیسات گردشگری و اقدامات بهداشتی و حفاظتی را ابلاغ کرد که «هیچ یک از واحدهای تعطیل‌شده حق بازگشایی خودسرانه ندارند.»

این پروتکل بازگشایی واحدهای اقامتی تعطیل‌شده بر اثر شیوع کرونا را مشروط بر این بندها کرده است:

۱- تمام واحدهای اقامتی برای بازگشایی، مراتب را به صورت کتبی به معاونت گردشگری استان اعلام و مجوز فعالیت دوباره دریافت کنند.

۲- هیچ‌یک از واحدهای تعطیل‌شده حق بازگشایی خودسرانه و قبل از اعلام به معاونت گردشگری استان یا بخشنامه کشوری وزارت متبوع را نخواهند داشت.

۳- تاسیسات سیستم‌های تهویه، سرمایش و گرمایش پیش از بازگشایی کنترل و تست شود.

۴- تمام مواد غذایی فاسدشدنی در صورت اتمام تاریخ مصرف معدوم شود.

۵- برق، گاز و آب شرب تمام قسمت‌ها برقرار شود.

۶- تا حد ممکن از پرسنل قبلی به منظور کار دعوت شود.

۷- پیش از بازگشایی واحد تمام بخش‌های قابل نظافت و ضدعفونی نظافت و گندزدایی شود.

۸- پیش از شروع دوباره فعالیت از سلامت پرسنل به وسیله انجام معاینات طب کار و تهیه کارت بهداشت اطمینان حاصل شود.

۹- مراتب بازگشایی واحدها به نیروی انتظامی و اماکن استان اعلام شود.

واحدهای اقامتی که در دوران شیوع کرونا تعطیل نشدند نیز ملزم شدند: «اقلام بهداشتی اعم از محلول‌های ضدعفونی دست و محیط و ماسک به اندازه لازم برای پرسنل و مهمانان را تهیه کنند و به گندزادیی تمام بخش‌ها و اتاق‌ها، شت‌وشوی حوله و ملحفه با حرارات بالا، مدیریت صحیح پسماند، تخلیه مینی‌بار، اعلام مراتب به واحدهای درمانی در صورت مشاهده علائم کرونا در هر یک از مهمانان، خاموش کردن تاسیسات غیر لازم به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی و استفاده از خدمات روم سرویس تا حتی‌الامکان بپردازند.»

مسؤولیت تامین مواد ضدعفونی‌کننده درحالی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اماکن اقامتی واگذار شد که جامعه هتلداران از همان زمان اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران، در نامه‌ای خطاب به علی‌اصغر مونسان از کمبود مواد ضدعفونی کننده در این مراکز و دشواری تامین آن اطلاع داده و درخواست مساعدت کرده بود. در برخی استان‌های پرخطر به لحاظ شیوع ویروس کرونا از جمله قم نیز اعلام شده بود که مراکز اقامتی در تامین مواد ضدعفونی کننده با مشکل مواجه هستند. این نامه هرگز پاسخی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دریافت نکرد و این سوال که هتل‌ها با چنین کمبودی، چگونه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و چه نظارتی بر آن‌ها می‌شود، بی‌پاسخ مانده است.

حال در شرایطی که طرح فاصله‌گذاری هوشمند در شرف اجرا است و برخی مشاغل فعالیت خود را از ۲۳ فروردین ماه آغاز می کنند، مراکز اقامتی نیز در برخی استان‌ها از جمله خراسان رضوی به صرافت افتاده‌اند تا فعالیت‌شان را از سر گیرند.

این درحالی است که کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه‌ طرح فاصله‌گذاری هوشمند، اماکن اقامتی را در رسته مشاغل پرخطر قرار داده و اعلام کرده است: «فعالیت‌های صنفی که از بدو شروع بحران بیماری کرونا به دلیل شرایط محیطی حاکم بر این‌گونه فعالیت‌ها و تجمع جمعیت در آن واحدها به عنوان فعالیت‌های پرخطر (پرریسک) تعطیل اعلام شده‌اند تا اعلام عادی شدن شرایط شیوع بیماری کرونا از طرف وزارت بهداشت کماکان تعطیل اعلام می‌شوند. این فعالیت در حوزه اصناف شامل آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالار پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم‌نت، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی هستند.»

ستاد ملی مقابله کرونا حتی واحدهای صنفی کم‌خطر یا کم‌ریسک را که مجاز به فعالیت شده‌اند، ملزم کرده پیش از هرگونه اقدامی، مجوز فعالیت در ایام پیش روی شیوع بیماری کرونا را پس از ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دریافت کنند.

هتل‌ها از جمله مشاغل پرزیان در زمان شیوع ویروس کرونا بوده‌اند؛ جامعه هتلداران ایران برآورد کرده بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ به ۲۰۵۹ هتل و هتل‌آپارتمان خسارت وارد شده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر