|
کدخبر: 91955

عارضه چشم صورتی، نشانه ویروس کرونا

مدیرگروه چشم دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان از قرمزی چشم یا همان عارضه چشم صورتی به عنوان یکی از علائم هشدار دهنده ویروس کرونا خبرداد.

گسترش‌نیوز: علی شریفی مدیرگروه چشم دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان و فوق تخصص قرنیه، گفت: کرونا، ویروسی است که همانطور که مجاری تنفسی را درگیر می‌کند، می‌تواند چشم را هم درگیر کند که برخی از بیماران مبتلا شده به کرونا دارای علائم چشمی هستند و ممکن است کرونا ویروس در ترشحات ملتحمه بیماران مبتلا به کویید_ ۱۹ وجود داشته باشد.

او افزود: این عارضه به‌صورت قرمزی وتورم فضای ملتحمه است که غشای پوشاننده سفیدی چشم و غشای قسمت داخلی پلک را درگیرکرده و به‌صورت قرمزی چشم ویا pink (چشم صورتی) بروز می‌کند.

شریفی با اشاره به اینکه این علائم چشمی از نظر بالینی به خودی خود مشکل ساز نیست، بیان کرد: این علائم چه با ترشحات همراه باشد چه نباشد، با توجه به شرایط تهدید‌کننده کنونی، ممکن است نخستین علائم بیان‌کننده بیماری کرونا باشد به‌خصوص اگر به همراه علائم تنفسی ویا تب باشد.

او به ارتباط مجاری اشکی چشم با بینی و مجرای تنفسی اشاره کرد و گفت: اگر فردِ چشم‌های آلوده به این ویروس، چشم را دستکاری کرده و سپس با فرد دیگری تماس داشته باشد یا حتی در زمان معاینه چشم، امکان انتقال این ویروس وجود دارد و به راحتی این ویروس از مجاری چشمی به مجاری تنفسی ویا برعکس منتقل می‌شود وفرد را گرفتار این بیماری کند.

او توصیه کرد: با توجه به اینکه ذرات معلق در هوا وهمچنین تماس دست آلوده به چشم و اطراف آن موجب انتقال این بیماری به بدن می‌شود، بهتر است همانطور که افراد از دستکش و ماسک برای جلوگیری از انتقال استفاده می‌کنند، حد الامکان عینک محافظ هم داشته باشند و به جد از تماس دست به چشم خودداری کنند.

او تاکید کرد: در این دوره شیوع بیماری که بهداشت بهترین راه پیشگیری از این بیماری است، لنز‌های تماسی می‌تواند عامل آلودگی باشند که توصیه می‌شود افراد در استفاده از این لنز‌ها خودداری کنند و عینک را جایگزین کرده که خود می‌تواند بعنوان یک محافظ برای چشم هم عمل کند.

مدیر گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان افزود: این عارضه ممکن است پس ازطی ۳ الی ۴ روز نهفتگی در بدن، بروز کند.

او تصریح کرد: عارضه چشم صورتی و یا قرمزی چشم، به عنوان یک علامت هشدار دهنده است به ویژه اگر با تب ویا علائم تنفسی همراه باشد، باید هر چه سریعتر برای معاینه به اورژانس‌های چشم پزشکی ویا پزشک متخصص مراجعه شود.

شریفی بیان کرد: هرنوع عفونت چشمی اعم از ویروسی با ترشحات آبکی و یا عفونی با ترشحات چرکی به خودی خود مسئله ساز نیست و ایجاد مشکل نمی‌کند، ولی با توجه به وضعیت خاص کنونی که رعایت اصول بهداشتی و تماس نداشتن دست به دهان، بینی وچشم، توجه به این علائم ومورد پیگیری قرار دادن این عوارض، بسیار مهم است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها