|
کدخبر: 91877

معاون آموزش و پرورش: سلامت دانش‌آموزان اولویت دارد نه بازگشایی مدارس

معاون وزارت آموزش و پرورش با ابراز "اولویت نخست ما تضمین سلامت دانش‌آموزان برای حضور در مدارس است" گفت: تصور می‌کنیم در ایام خرداد ماه امتحانات دانش‌آموزان را داشته باشیم و امتحانات در بخش‌هایی از تیرماه نیز ادامه دارد.

گسترش نیوز - علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف برگزاری کنکور ۹۹ اظهار کرد؛ تصمیم‌گیری درباره برگزاری کنکور بر عهده سازمان سنجش است و تصمیم قطعی را شورای سنجش و پذیرش دانشجو می‌گیرد.

وی افزود: برگزاری کنکور ۹۹ با پایان امتحانات نهایی دانش آموزان پایه دوازدهم در ارتباط است و بنابراین ابتدا باید امتحانات دانش‌آموزان در پایه دوازدهم شروع و به پایان برسد تا پس از آن آزمون سراسری سال ۹۹ برگزار شود و این مسئله تابع بازگشایی مدارس است.

امتحانات دانش آموزان خرداد ماه برگزار می‌شود

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تصور می‌کنیم در ایام خرداد ماه امتحانات دانش‌آموزان را داشته باشیم، گفت: امتحانات در بخش‌هایی از تیرماه نیز ادامه می‌یابد و آزمون سراسری بعد از پایان امتحانات نهایی پایه دوازدهم برگزار خواهد شد.

حذف کنکور ۹۹ گمانه زنی است

کمرئی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است آزمون سراسری سال ۹۹ برگزار نشود و داوطلبان بر اساس معدل در دانشگاه‌ها پذیرش شوند؟ مطرح کرد: این موضوع را سازمان سنجش باید مشخص کند و آنچه به شکل رسمی از سوی این سازمان مطرح شود، حجت است گمانه‌زنی‌هایی درباره شروع امتحانات و برگزاری کنکور وجود دارد اما مرجع ذیصلاح برای تصمیم‌گیری سازمان سنجش است.

کنکور ۲۰ روز بعد از پایان امتحانات نهایی برگزار می‌شود

وی ادامه داد: بر اساس تصمیم اولیه ستاد ملی کرونا دو هفته یا ۲۰ روز بعد از پایان امتحانات پایه دوازدهم کنکور برگزار خواهد شد و تا به امروز موضوعی درباره حذف کنکور و جذب دانش آموزان از طریق معدل مطرح نیست.

بیشتر بخوانید مدارس باید به‌گونه‌ای اداره شود که از توسعه کرونا جلوگیری شود

تصمیم‌گیری زمان بازگشایی مدارس با آموزش‌وپرورش نیست/حق‌الزحمه تدریس تلویزیونی پرداخت می‌شود؟

فعلا اجازه دایر‌کردن مدارس را نداریم/ بازگشایی مدارس با تأخیر باشد پنجشنبه و جمعه کلاس درس داریم

آیا مدارس اول اردیبهشت باز می‌شوند؟

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که مدارس چه زمانی شروع به کار می‌کنند و آیا فعالیت آنها از اول اردیبهشت خواهد بود؟ گفت: تعطیلی مدارس در سطح بین‌الملل نظام‌های آموزشی دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و ۸۰ درصد دانش‌آموزان با اخلال در آموزش مواجه شده‌اند در کشور ما نیز ۱۵ میلیون دانش‌آموز به دلیل شرایط موجود بلاتکلیف هستند اما اولویت نخست ما تضمین سلامت دانش آموزان برای حضور در مدارس است و باید از طریق مراجع ذیصلاح به نقطه تعادلی برسیم تا آموزش را جاری و سلامت قطعی دانش‌آموزان را هم تضمین کنیم.

کمرئی با اشاره به اینکه تا زمانی که از سلامت دانش‌آموزان اطمینان پیدا نکنیم اصراری برای بازگشت آنها به مدرسه نداریم، متذکر شد: آموزش‌ها هم برای ما اهمیت دارد و قبل از عید سناریوهایی را طراحی کردیم به گونه‌ای که پس از بازگشایی مدارس یک ماه تا ۶ هفته به زمان آموزش اضافه شود اما هم اکنون تعطیلات به سمت پایان فروردین ماه رفته یا ممکن است اردیبهشت ماه را نیز تحت تاثیر قرار دهد و ما در تنگنای زمان قرار میگیریم.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد آموزشها تا اول اسفند ماه به دانش‌آموزان ارائه شده است و آموزش‌ها به شیوه تلویزیونی و مجازی در ایام تعطیلی مدارس ادامه داشت و با حرکت مسئولانه معلمان در سراسر کشور آموزش دانش‌آموزان به شکل مستمر ادامه دارد.

کوتاه تر شدن زمان یا زوج و فرد شدن آموزش‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد مدارس باز شوند آیا می توانید فاصله ایمنی یک متر را ایجاد کنید؟ مطرح کرد :قطعاً پروتکل‌های وزارت بهداشت دارای اهمیت است و با توجه به سخت گیری‌ها برای اینکه دانش‌آموزان در مدرسه حضور یابند، اجرای آنها دشوار است و اگر قرار باشد آموزش و پرورش به دلیل اضطرارهایی که به وجود می‌آید دانش‌آموزان را در فضای آموزشی داشته باشد نمی‌توانیم در کلاس درس ۳۵ متری با ۳۰ یا ۳۵ دانش‌آموز فاصله ایمنی را رعایت کنیم بنابراین رویکردها برای حضور دانش‌آموزان باید تغییر کند یعنی زمان آموزش کوتاهتر و به زوج و فرد شدن آموزش‌ها بیاندیشیم.

اجرای پروتکل‌های بهداشتی در شرایط فعلی مدارس دشوار است

وی بیان کرد: معلمان نیز از شهرهای مختلف برای آموزش تامین می‌شوند ممکن است در یک شهر وضعیت‌سفید باشد اما معلمان از شهرهایی بیایند که وضعیت زرد یا قرمز است بنابراین برای بازگشایی مدارس به تمام جزئیات توجه داریم اما اجرایی کردن پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت در شرایط فعلی که مدارس کشور دارند دشوار است.

کمرئی درباره بازگشایی مدارس در استان‌هایی که وضعیت آنها سفید بوده و عاری از خطر هستند، گفت: تا به امروز دستوری برای بازگشایی مدارس نداشتیم و رئیس‌جمهور امروز گفت اگر شرایط پایدار وجود دارد به سمت آموزش حرکت کنید اما آموزش و پرورش درباره آغاز فعالیتها حکمی را نداشته و تابع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا است، وضعیت سفید استان‌ها برای وزارت بهداشت مشخص است و باید آن را به آموزش و پرورش ابلاغ کنند تا متناسب با آن پروتکل‌های مورد نیاز اجرایی شود.

پایان آموزش در بسیاری از کشورها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در واکنش به سخنان یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول که گفته بود نتوانسته است از آموزش‌های مجازی استفاده کند، عنوان کرد: در همکاری با شبکه چهار و آموزش سیما تا به امروز ۸۳۸ برنامه مشترک تلویزیونی تهیه شده و از ۱۰ اسفند آن را دنبال کردیم که معادل ۴۱۹ ساعت برنامه است، دانش‌آموزان زیادی از آن بهره گرفته‌اند و مجموعه‌ای از آموزش‌ها به صورت تلویزیونی، مجازی و ارسال جزوه برای دانش آموزان در دستور کار است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر مدارس باز شوند چگونه پنج هفته به زمان آموزش‌ اضافه می‌شود؟ مطرح کرد: هم اکنون در شرایط اضطرار هستیم که اقتضائات خود را دارد در بسیاری از کشورها آموزش را به نهایت رسانده‌اند، ما نیز بر اساس اقتضائات بهترین تصمیم را که به صلاح دانش آموزان است اتخاذ می‌کنیم.

منبع: تسنیم

ارسال نظر