|
کدخبر: 91800

اختصاصی گسترش نیوز:

بدترین اشتباهات طراحان لوگو

یکی از اشتباهات رایج طراحان لوگو استفاده از روش موسوم به گرافیک شطرنجی است.

گسترش نیوز: لوگوی یک کسب کار، هویت و شناسه آن است. در واقع لوگو نوعی بازنمایی بصری یک شرکت تجاری است. این نشانه تجاری کوچک به قدری مهم است که می‌تواند باعث اعتبار شرکت شما شود یا اعتبار آن را زیر سوال ببرد. اگر طراحی لوگوی شما مناسب باشد نمی‌توانید در همان نگاه اول توجه مخاطب و مشتری بالقوه را جلب کنید. در ادامه به رایج‌ترین و بدترین اشتباهاتی که طراحان و صاحبان کسب‌وکار هنگام طراحی لوگو مرتکب می‌شوند نگاهی می‌اندازیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

logo234.jpg

تکیه بیش‌ازحد به الگوهای رایج

معمولاً در هر برهه زمانی اشکال و الگوهای خاصی از لوگو بر صنعت طراحی غلبه پیدا می‌کنند. بسیاری از طراحان برای آسان‌تر کردن کار خود یا برای همگام شدن با الگوهای روز، با تکیه بر این روندهای روز اقدام به طراحی لوگو می‌کنند. به‌این‌ترتیب یکی از اصول بنیادی طراحی لوگو نقض می‌شود. همان‌طور که گفته شد لوگو در اصل بیان بصری هویت یک شرکت، سازمان یا بنگاه تجاری است بنابراین یکی از ویژگی‌های اصلی لوگوی خوب آن است که خاص و منحصربه‌فرد باشد. الهام گرفتن از طرح‌های موفق به‌خودی‌خود ایرادی ندارد اما باید به یاد داشت که لوگوی شما باید خاص و ماندگار باشد و در همان نگاه اول توجه بیننده را به خود جلب کند. فراموش نکنید که الگوهای رایج همانند مد هستند و به سرعت تازگی خود را از دست می‌دهند.

استفاده نادرست از حروف

حروف به‌خصوص حروف طرح دار اگر به‌درستی استفاده شوند ضریب به یاد ماندن لوگو را افزایش می‌دهند اما استفاده نادرست از آنها به‌سرعت به چشم می‌آید و شرکت و کسب‌وکار را غیرحرفه‌ای جلوه می‌دهد. طراح لوگو هنگام استفاده از این نوع حروف باید به‌شدت مراقب باشد. او قبل از هر چیز باید تصمیم بگیرد که آیا واقعاً باید از این عنصر شود؟ از طرف دیگر اگر لوگوی شما ساده است نیاز است از حروف زیاد استفاده شود؟ حرف طرح دار هویت و شخصیت خاص خودش را دارد و در مقام طراح باید آنهایی را انتخاب کنید که با انگاره کسب‌وکار تناسب داشته باشد. بسیاری از طراحان از حروف متعدد استفاده می‌کنند تا لوگو را جذاب‌تر و چشمگیرتر کنند اما این کار به معنای تازه‌کار بودن است. در حالت ایده آل بهتر است فقط از یک یا دو حرف استفاده شود.

رنگ‌بندی نادرست

اشتباه مهلک دیگری که طراحان مرتکب می‌شوند رنگ‌بندی کور و بی‌هدف است. طراح لوگو باید با روانشناسی رنگ‌ها آشنا باشد تا نماد خلق‌شده توسط او به بهترین شکل ممکن بر مخاطب تاثیر بگذارد. طراح باید رنگ‌هایی را انتخاب کند که با شخصیت کسب‌وکار و پیام و ایده کانونی درون برند تناسب کامل داشته باشد. علاوه بر این رنگ‌آمیزی باید آخرین کاری باشد که طراح انجام می‌دهد، بنابراین ابتدا طرح سیاه‌وسفید لوگوی خود را آماده کنید. لوگوی خوب باید بدون استفاده از رنگ هم جذاب و چشمگیر جلوه کند. اصرار نداشته باشید که لوگوی شما حتماً رنگارنگ باشد.

استفاده از گرافیک شطرنجی

اشتباه دیگر طراحان استفاده از گرافیک شطرنجی است. در این روش تصویر به چهارخانه‌های کوچکی که پیکسل نامیده می‌شود تقسیم می‌شود. عیب بزرگ این روش طراحی آن است که هنگام تقسیم تصویر، طرح کلی کیفیت خود را از دست می‌دهد.

خلق تصاویر پیچیده

می‌گویند زیبایی محصول سادگی است. لوگوی موفق ساده و تاثیرگذار است. اگر لوگوی شما پیچیده باشد مخاطب به‌سختی می‌تواند معنای پشت آن را تحلیل کند و آن را به ذهن بسپارد.

استفاده از رنگ‌ها و حروف و نمادهای متعدد لوگو را پیچیده می‌کند و برند شرکت به‌خوبی درک نمی‌شود. خصوصیت مشترک لوگوهای موفقی مثل اپل، مک‌دونالد و نایک ساده بودن است. با یک بار دیدن این لوگوها می‌توانید به‌راحتی آنها را به یاد آورید. به عنوان یک قاعده کلی تا جایی که می‌شود از عناصر کمتری در طراحی لوگو استفاده کنید. وقتی لوگو آماده شد تک‌تک عناصر را به‌نوبت حذف کنید و ببیند آیا از جذابیت و گیرایی کاسته می‌شود یا نه. اگر پاسخ منفی بود در حذف موارد اضافه درنگ نکنید.

کپی‌برداری

یکی از بدترین اشتباهات طراحان کپی‌برداری از لوگوهای دیگر است. متاسفانه این کار به شدت رایج شده است. طراحان حرفه‌ای می‌دانند که هر لوگویی هویت خاص خود را دارد و مطابق با نیازهای شرکتی که اولین بار از آن استفاده کرده است طراحی شده است. سرقت و کپی‌برداری کلی یا جزئی به‌شدت مخرب است و برندینگ را با مشکل مواجه می‌کنید. علاوه بر این کپی‌برداری ممکن است به شکایات حقوقی و پرداخت جرائم سنگین مالی منجر شود.

منبع: logogeek.uk

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها