|
کدخبر: 91636

گسترش نیوز در گزارش میدانی بررسی کرد:

حال و روز کرمانشاه با وجود کرونا

مردم استان کرمانشاه در راستای کنترل و قطع زنجیره گسترش ویروس کرونا با رعایت نکات و دستورالعمل های بهداشتی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، خود قرنطینگی در منزل را انتخاب کردند تا گام موثری در راستای حفظ سلامت خود و جامعه بردارند و در واقع در این خصوص، یاری رسان دولت بودند.

گسترش نیوز: روز چهارشنبه (مورخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸) روابط عمومی وزارت بهداشت از وجود ویروس کرونا در ایران خبر داد و تا روز قبل از آن، کسی از وجود این ویروس در کشور، خبر نداشت و مردم این گمان را داشتند که این ویروس کشنده، فقط مهمان کشور چین است. پس از اینکه این ویروس، جان دو شهروند قمی را گرفت؛ مسوولان وزارت بهداشت بر آن، شدند که از طریق رسانه ها به مردم درخصوص این ویروس منحوس و راه های پیشگیری از ابتلا به آن هشدارهای لازم را بدهند. با توجه به اینکه منشأ ویروس کرونا در ایران، شهر قم بود ولی متأسفانه در مدت زمان کوتاهی شاهد پراکندگی آن در سراسر کشور بودیم که البته در این خصوص مسوولان دولتی بی تقصیر نبودند. ویروس کرونا در مدت زمان کوتاهی توانست در تمام استان های کشور، پخش شود و افراد زیادی را درگیر خود کند و جان افراد بسیاری را بگیرد و به بسیاری از مشاغل صدمه بزند. با این وجود افراد بسیاری بودند که این ویروس و راه های کنترل و پیشگیری از آن را جدی نمی گرفتند که این موضوع کار کادر درمانی و دولت را دشوارتر می کرد.

kerona.jpg

صنعت گردشگری کرمانشاه قربانی کرونا

استان کرمانشاه یکی از استان هایی است که مردم آن از همان ابتدا کرونا را جدی گرفتند و نکات بهداشتی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت را رعایت می کردند هر چند که مردم این استان، همانند بقیه مردم در اقصی نقاط کشور، مشکلاتی همچون کمبود ماسک، دستکش یکبار مصرف، مایع ضدعفونی کننده و الکل را داشتند ولی با مشکلات موجود کنار آمدند و خود قرنطینگی در خانه، را به کار و فعالیت در جامعه ترجیج دادند و برای حفظ جان خود و سلامت جامعه ارزش قائل شدند. استان کرمانشاه یکی از استان های با جاذبه های فراوان گردشگری در کشور است که هر ساله در ایام نوروز، میزبان تعداد زیادی از توریست های داخلی و خارجی است. در سال جاری و با وجود ویروس کشنده کرونا صنعت گردشگری در این استان تعطیل شد و می توان گفت که مشکل بزرگ دیگری بر مشکلات بسیار این استان و مردم همیشه در صحنه آن، افزوده شد. در اسفند ۱۳۹۸ بیشتر مغازه ها و بازارهای سطح استان کرمانشاه و در راستای حفظ سلامت شهروندان، تعطیل بودند و اصناف در این زمینه همکاری های لازم با نهادهای انتظامی و امنیتی استان داشتند. البته این موضوع در اکثر شهرستان ها و شهرهای استان کرمانشاه به وضوح دیده شد. مردم استان کرمانشاه علاوه بر اینکه در اسفندماه و به خصوص در زمانی که اولین مورد ابتلا به کرونا در استان اعلام شد؛ همه موارد بهداشتی را رعایت می کردند بلکه در ایام نوروز به خود قرنطینگی در خانه ادامه دادند و در موارد ضروری و برای تهیه مایحتاج خود به بیرون از خانه می رفتند.

tagh bostsn.jpg

کرونا در کنترل مردم استان کرمانشاه

طبق مشاهدات خبرنگار گسترش نیوز در سطح استان کرمانشاه، اکثر خیابان ها و کوچه های سطح شهر کرمانشاه و دیگر شهرهای استان، چه در اواخر اسفند ۹۸ و چه در ایام تعطیلات نوروز ۱۳۹۹ خیلی خلوت بودند به طوری که این حس القاء می شد که شاید شهر تخیله شده باشد. مردم استان کرمانشاه برای اینکه درگیر ویروس کرونا نشوند بسیاری از رسم و رسومات خود را از جمله زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال، دید و بازدید عید، شرکت گسترده در تشییع جنازه ها، شرکت در مراسم نو عید (عیادت از خانواده هایی که تازه عزیز خود را از دست داده بودند) و ... را تعطیل کرده بودند و حتی به مسافرت در شهرهای دیگر استان نمی رفتند و این موضوع را می توان از خلوت بودن جاده های بین شهری در استان به خوبی درک کرد. در ضمن طرح غربالگری مسافران ورودی به استان کرمانشاه در ایام نوروز، به خوبی انجام شد و مردم هم در این راستا با مسوولان همکاری های لازم را داشتند. استان کرمانشاه با جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر که از این حیث سیزدهمین استان پر جمعیت کشور است؛ تا زمان تنظیم این گزارش (پانزده فروردین نود و نه) توانسته است بیماری کرونا را به خوبی کنترل کند و برای همین است که این استان تاکنون یکی از استان هایی است که تلفات کمتری از بیماری کرونا را متحمل شده است. طبق گفته های مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، تاکنون حدود ۱۲۰۰ نفر بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری شده اند که ۲۲۰ نفر از این تعداد به کرونا مبتلا شده اند که متأسفانه ۲۸ نفر جان خود را ازدست داده اند. این آمار حاکی از آن است که مردم این استان، بیماری کرونا را جدی گرفته اند و اعضای کادر درمانی در مرکز استان و دیگر شهرهای استان به خوبی به وظیفه خود عمل کرده اند. گفتنی است، بیشتر مردم استان کرمانشاه روز سیزده به در که طبق سنت باید به دل طبیعت می رفتند از رفتن به بیرون از خانه خودداری کردند و همانند بیشتر مردم کشور در منزل ماندند.

kermanshah.jpg

استان های غربی نیازمند توجه بیشتر دولت

لازم به ذکر است، مردم استان کرمانشاه و دیگر استان های غربی کشور از گذشته تاکنون با مشکلات عدیده ای از جمله با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند ولی همیشه و در تمام میدان هایی که دولت و حکومت نیازمند حضور مردم این استان ها بوده است؛ یاری رسان و در کنار دولت و حکومت بوده اند. پس بهتر است، دولت هم بیشتر به این استان ها و ظرفیت های بالقوه ای که دارند توجه می کرد تا بتواند دردی از دردهای بیشمار این مناطق را کم کند. در حال حاضر، ویروس کرونا خسارات زیادی به کشور وارد کرده است ولی به جرات می توان گفت که استان های غربی بیشتر از بقیه استان ها از این بیماری صدمه دیده و شرایط اقتصادی در این مناطق بحرانی است و لازم است دولت توجه ویژه ای به این مناطق داشته باشد. امید است که مردم استان کرمانشاه در ادامه، با رعایت کردن موارد بهداشتی و ایمنی بتوانند به زودی، زنجیره گسترش این ویروس منحوس در استان را قطع کنند و زندگی عادی در این استان و سراسر کشور حکمفرما شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها