|
کدخبر: 90313

مشکلات تدریس مجازی در شرایط کرونا / مهر معلمان تعطیل نمی‌شود!

مدارس تعطیل است اما آموزش و یادگیری تعطیل نیست! مدارس و معلمان این روزها و در شرایط کرونایی با ابتکار خود از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا جریان یادگیری دانش‌آموزان دچار خلل نشود.

گسترش‌نیوز: آموزش از راه دور که با آمدن ویروس کرونا و تعطیلی طولانی‌مدت مدارس به صورت جدی در حال پیگیری است، شیوه‌های جدیدی از آموزش را ترسیم می‌کند و در این میان بخش عمده‌ای از آموزش‌ها از طریق دو شبکه تلویزیونی در حال انجام است و در بخش دیگر معلمان در فضای مجازی دست به کار شده‌اند تا در کنار آموزش‌های تلویزیونی خودشان یک بار دیگر درس‌ها را با دانش آموزان مرور کرده، به سوالات آنها پاسخ دهند و تکالیف و تمرین‌هایی را از آنها بخواهند.

madaresmoaleman.jpg

اگرچه آموزش مجازی به زیرساخت‌هایی نیاز دارد اما در شرایط فعلی معلمان با ساده‌ترین امکانات سعی می‌کنند از هر طریقی که شده اجازه ندهند جریان آموزش دچار وقفه شود و شاید خاص‌ترین تصویر که نمونه‌ای از این تلاش‌ها را به نمایش گذاشت، تصویر معلم اهل حمیدیه بود که با کمترین امکانات آموزش دانش آموزانش را پیگیری می‌کند.

خلاقیت معلمان در آموزش از راه دور

اما در نبود یک مرامنامه و دستورالعمل مشترک و منسجم و سیستمی کارآمد و سراسری برای آموزش مجازی دانش‌آموزان در وزارت آموزش و پرورش، باز هم شاهد فعالیت‌های فردی و خلاقیت‌های شخصی برخی معلمان در تدریس هستیم، رویکردی که نمی‌توان به همه معلمان و مدارس نسبت داد و مانند بسیاری از فعالیت‌های دیگر ذوقی و سلیقگی است. محمدجعفر اسلامی، معلم یکی از مدارس روستای خرمازرد مراغه از توابع آذربایجان شرقی است. او می‌گوید که هیچ‌یک از ۱۲دانش‌آموز مدرسه‌اش به اینترنت دسترسی ندارند، بنابراین نمی‌تواند به شکل مجازی به آنها آموزش دهد. آموزش تلویزیون هم که بیشتر برای دانش‌آموزان متوسطه است و در این زمینه هم آنها بی‌بهره‌اند. به همین‌خاطر او هر روز ۳دانش‌آموز را به مدرسه روستا دعوت می‌کند تا به شکل فردی به آنها آموزش دهد؛ «یک جدول تهیه کردم و گفتم هر روز سه دانش‌آموز در ساعات مختلف به مدرسه بیایند. مثلا از ساعت ۸تا ۱۰صبح یک نفر و از ۱۰تا ۱۲نفر بعد و ۱۲تا دو بعد از ظهر نفر سوم. کلاس را بعد از خروج هر نفر با آب و وایتکس ضدعفونی می‌کنم و از بچه‌ها می‌خواهم که دست‌هایشان را مرتب بشویند. تا الان هر کدامشان سه بار به مدرسه آمده‌اند و درس‌هایشان را یاد گرفته‌اند. این روش را تا هر زمانی که کرونا ریشه‌کن شود، دنبال خواهم کرد.

چه شد که یخچال خانه وایت‌برد شد؟

خلاقیت‌های فردی معلمان در آموزش مجازی هم بسیار زیاد است. برخی معلمان در خانه با گذاشتن یک تخته وایت برد از خودشان فیلم می‌گیرند و ویدیوی آن را در شبکه پیام‌رسان برای دانش‌آموزانشان منتشر می‌کنند. برخی هم با استفاده از نرم‌افزارهای به روز‌تری، آموزش آنلاینرا در سایت مدرسه‌های مطرح دنبال می‌کنند. مهدی بهلولی، معلم و کارشناس آموزشی در این‌باره می‌گوید: ‌«من هم تصمیم دارم به مدرسه بروم و در کلاسی روی تخته مباحث ریاضی را بنویسم و تدریس کنم و فیلمش را روی سایت مدرسه منتشر کنم. به‌نظرم با این حرکت‌های فردی شاید بتوان بخشی از معضلات مربوط به تعطیلی پیاپی را حل کرد وگرنه که برنامه جامع و کاملی برای آموزش از راه دور طراحی نشده است».

tadris1.jpg

معصومه عنصری معلم حق‌التدریس مدرسه حضرت زینب شهرستان حمیدیه است که حالا ۵ سالی می‌شود به صورت حق التدریس در مدارس مناطق محروم این شهر مشغول به تدریس است، او هنوز درگیر استخدام است و وضعیت استخدامی‌اش تعیین تکلیف نشده، او گلایه دارد از این که گاهی مسئولان آموزش و پرورش، معلمان حق التدریس را لایق استخدام نمی‌دانند و می‌گویند آنها مهارت معلمی ندارند، او حتی نمی‌داند برای ایامتعطیلات فعلی حقوقی دارد یا نه! اما تمام این مسائل باعث نشد تا او نسبت به دانش‌آموزانش بی‌تفاوت باشد و جریان آموزش را تعطیل کند.

معصومه عنصری معلم حق التدریس پایه سوم دبستان می‌گوید: برای اینکه دانش‌آموزان از آموزش باز نمانند کار را از طریق فضای مجازی دنبال کردم و در این ایام که به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نمی‌توانستم برای تهیه تخته وایت برد از خانه خارج شومتصمیمگرفتم تا از قسمت سفیدیخچال خانه که شبیه تخته وایت برد است برای آموزش دانش آموزان استفاده کنم در این شرایط بچه‌ها هم احساس می‌کنند معلم کنارشان است و فضای کلاس درس برای آنها تداعی می‌شود.

او می‌گوید: اگر به صورت آنلاین تدریس را انجام دهم خودم با گوشی فیلم می‌گیرم در غیر اینصورت همسر و پسرم فیلم گرفته و آن را در فضای مجازی و برای مشاهده بچه‌ها بارگذاری می‌کنم.

این معلم در پاسخ به این پرسش ما که برای تدریس مجازی چه میزان هزینه کرده است، عنوان می‌کند: در مدت تعطیلات مدارس به خاطر کرونا تا به امروز ۶۰ هزار تومان برای تهیه بسته‌های اینترنت هزینه کردم، بسته‌ها هم خیلی زود تمام می‌شوند چون علاوه بر کلاس درس خودم برایکلاس درس پسرم "اول دبستان"فیلم‌هایی را بارگذاری و در این رابطه به معلم آنها نیز کمک می‌کنم.

دانش‌آموزانی که به فضای مجازی دسترسی ندارند

عنصری اشاره می‌کند که تمام دانش آموزانش به فضای مجازی دسترسی ندارند و گوشی والدین۵ نفر از آنها معمولی است بنابراین با آنها تلفنی ارتباطبرقرار کرده و دروس و تکالیف را پیگیری می‌کند حتی می‌گوید امروز به یکی از بچه‌ها زنگ زدم که پدرش بیرون از خانه بود و از او خواستم به خانه برود تا من بتوانم با حدیث صحبت کنم.

این معلم همچنین سه دانش آموز لازم التوجه در کلاس درس دارد که تکالیف و آموزش آنها را نیز به صورت تلفنی پیگیری می‌کند و برای آنها مربی گرفته است چون خانه خودش در اهواز است و نمی‌تواند به حمیدیه برود بنابراین از دختر همسایه بچه‌ها خواسته است برای عقب نیفتادناین دانش‌آموزان از دروسهر روز ساعتی با آنها قدری تمرین کند.

پارکینگی که کلاس درس شد

معصومه فولادی، دبیر علوم متوسطه اول مدرسه یگانهیک است که در سال تحصیلی جاری حدود ۵۰ دانش آموز کم توان ذهنی را تحت پوشش آموزش‌های خود دارد. این دبیر متوسطه اول در این روزها که مدارس به دلیل مقابله با شیوع کرونا تعطیل شده‌اند، یک کلاس درس را در پارکینگ خانه‌اش شبیه‌سازی کرده و صندلی‌هایی خالی را به یاد دوران مدرسه در آن جای داده است. او می‌داند دانش آموزانش قبـل از شروع فرآیندیادگیری به شنیدن صدا، دیدن چشمها و لبخندش احتیاج دارند، برای همین بارها از پارکینگ خانه‌اش، با همان لبخندها و شوخی‌های روزهای تدریس حضوری، پای تـابلو رفت تا میهمان خانه‌هایشان شود و برایشان علوم تدریس کند.

tadris2.jpg

منابع: تسنیم، همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها