|
کدخبر: 87263

‌حق‌التدریسی‌ها با سمت جدید به مدارس بازمی‌گردند

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش بوشهر عنوان کرد: کمبود مربی پرورشی را از طریق نیروهای حق التدریس تامین می‌کنیم که در سال تحصیلی جاری کمبود حوزه پرورشی با ۶۵۰۰ ساعت رفع کرده‌ایم.

گسترش‌نیوز: سیروس فتحی در نشست خبری به مناسبت ۸ اسفند سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی توسط شهیدان رجایی و باهنر و آغاز هفته تربیت اسلامی گفت: به ۱۱۱ شهید معلم و ۴۷۱ شهید دانش آموز و ۱۴ مربی پرورشی شهید استان ادای احترام می‌کنیم و بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری در اجرایی کردن سند تحول بنیادین در گام دوم انقلاب در مجموعه امور تربیتی فعالیت‌ها مبتنی بر سند تحول بنیادین و با همکاری تشکل‌ها و نهادهای همراه برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود و این فرصت در اختیار دانش آموزان و مدارس قرار داده می‌شود.

HAGHOTTADRIS.jpg

وی افزود: برای گرامیداشت این هفته ویژه برنامه هایی در نظر گرفته بودیم که بخشی از برنامه‌ها به دلیل تعطیلی مدارس به خاطر پیشگیری از ویروس کرونا فعلا اجرا نمی‌شود و در روزهای آتی که شرایط عادی شود اجرا می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم که با عادی شدن شرایط بیش از ۲۵۰ برنامه در مرکز استان و شهرستان‌ها و مناطق اجرا شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر مدارس که فعالیت‌های امور تربیتی را انجام می‌دهند ۲۱ مرکز دارالقرآن که مسئولیت ترویج فعالیت‌های قرآنی بر عهده دارد، ۱۶ مرکز و هسته مشاوره مسئولیت نظارت بر فعالیت‌های تربیتی و تحصیلی در سطح استان و شهرستان‌ها فعال هستند. ۲۷ کانون فرهنگی تربیتی مسئولیت فعالیت‌های فرهنگی هنری و فوق برنامه در طول سال تحصیلی و در فصل تابستان برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند. همچنین ۱۰ اردوگاه دانش آموزی که ۲ اردوگاه استانی و ۸ اردوگاه شهرستانی هستند.

معاون پرورشی آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: تعداد ۱۱۱۵ نفر مربی و معاون پرورشی در مدارس مسئولیت اجرای فعالیت‌های حوزه امور تربیتی دارند و ۲۳۲ نیروی شاغل در اماکن و فضاهای پرورشی مثل دارالقرآن و مرکز مشاوره وجود دارد.

فتحی یادآور شد: کمبود مربی پرورشی را از طریق نیروهای حق التدریس تامین می‌کنیم که در سال تحصیلی جاری کمبود حوزه پرورشی با ۶۵۰۰ ساعت رفع کرده‌ایم.

وی بیان کرد: از ساحت‌های شش گانه سند تحول بنیادین ۵ ساحت اختصاصاً به حوزه‌های تربیتی و فرهنگی اشاره شده که نخستین و مهم‌ترین ساحت تربیت اعتقادی اخلاقی و دینی دانش آموزان است و همه بخش‌های تربیت و معلمان مسئولیت این کار را عهده دار هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر عنوان کرد: تمام فعالیت‌های سال ۹۸ مبتنی بر سند تحول بنیادین است و راهکارهای ۱۳۱ گانه این سند را به عنوان یک ضرورت دنبال می‌کنیم. با آموزش چند رسانه ای، بصیرت افزایی فرهنگیان و آموزش معاونان و مربیان پرورشی و سلسله نشست‌های تربیت پژوهی با عنوان حیات طیبه دوره‌های ضمن خدمت درس تفکر و سبک زندگی به دنبال توانمندسازی نیروی انسانی هستیم.

این مسئول ادامه داد: تشکیل ۱۵۵۰ شورای دانش آموزی در مدارس استان که بیش ۱۱ هزار و ۷۰۰ دانش آموز عضو اصلی و علی البدل شورای دانش آموزی هستند و امسال نخستین بار پارلمان دانش آموزی استان با انتخاب ۵۰ دانش آموز عضو شوراهای دانش آموزی تشکیل شده است.

سیروس فتحی بیان کرد: در بحث غنی‌سازی اوقات فراغت دانش آموزان به ویژه در فصل تابستان امسال بیش از ۲۶ هزار دانش آموز دختر و پسر را تحت پوشش قرار دادیم. تا پایان بهمن ماه امسال ۸ هزار و ۹۷۶ دانش آموز به اردوهای راهیان نور اعزام شده‌اند.

وی افزود: از فعالیت‌های تابستانی ما اعزام حدود ۳۰۰ دانش آموز دختر و پسر در ۸ مرحله به اردوهای بنیاد علوی بوده است. همچنین ۱۳۲۸ دانش آموز در قالب اردوهای یک روزه و چند روزه به مناطق درون و برون استانی اعزام شده‌اند. ۱۹۱ نفر از دانش آموزان به عنوان منتخبان رشته‌های مختلف قرآنی فرهنگی هنری مناطق مرزی شوراهای دانش آموزی به اردوهای کشوری اعزام شده‌اند. ۱۸ دانش آموز دختر نیز به مسابقات فرهنگی هنری اعزام شده‌اند که ۱۱ نفر رتبه‌های اول تا سوم کشوری کسب کرده‌اند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر اظهار کرد: در کنار کنگره بزرگ شهدای استان، اجلاسیه ویژه شهدای فرهنگی و دانش آموز استان را با همکاری سپاه امام صادق برگزار شد. همچنین بیش از ۲۷۰ یادواره دانش آموزی در تمامی شهرستان‌ها و مناطق برگزار کردیم. یادواره شهدا تمام شدنی نیست و در سال تحصیلی آینده نیز اجرا می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در نوزدهمین دوره پرسش مهر ریاست جمهوری دو مقام اول و یک مقام سوم در بخش فرهنگیان و دو مقام اول و دوم در بخش دانش آموزی داشته‌ایم. بیش از ۲۳ هزار دانش آموز و فرهنگی در این مسابقات شرکت کرده بودند و الان نیز در حال اجرای دوره بیستم پرسش مهر ریاست جمهوری هستیم.

فتحی عنوان کرد: تعداد ۱۷۰ مشاور مذهبی خواهر و برادر با هماهنگی حوزه‌های علمیه با ما همکاری می‌کنند. اقامه نمازجماعت در ۳۰۰ مدرسه با حضور روحانیون و در ۸۰۰ مدرسه به امام افراد غیر رروحانی که اکثراً همکاران فرهنگی و دانش آموران هستند. دو مدرسه معارف در کنگان و یک مدرسه معارف در دلوار با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در حال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: برای پنجمین سال با همکاری موسسه انوار طه که زیر نظر آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری روحانیون و مبلغین در قالب کاروان‌های مختلف به شهرستان‌ها و مناطق اعزام می‌شوند و با حضور در مدارس مسائل اخلاقی و احکام را طرح کرده و به سوالات دینی دانش آموزان پاسخ می‌دهند که امسال بیش از ۱۴۰ روحانی در این طرح مشارکت داشته‌اند. مدت حضور هر روحانی در هر مدرسه حدود ۱۰ روز است. هر سال از آبان ماه شروع و تا پایان اسفند ادامه دارد. این طرح شامل مدارس در همه دوره‌های تحصیلی است و تنها در استان بوشهر اجرا می‌شود.

معاون آموزش و پرورش استان بوشهر اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته ۵ طلبه وظیفه داشتیم اما در امسال ۲۱ طلبه وظیفه در مدارس ما در حال فعالیت هستند. در دو سال اخیر حدود ۲۰ هزار دانش آموز در طرح ملی حفظ جز سی جزء قرآن کریم شرکت کرده‌اند که دو هزار نفر از آنها به عنوان رتبه‌های قبولی و منتخب این طرح شده‌اند.

این مسئول تاکید کرد: برگزاری ۸۰ محفل انس با قرآن، همکاری موثر در برگزاری اجلاسیه استانی نماز و برگزاری ۱۵ اجلاس نماز شهرستانی و منطقه‌ای با عنوان نماز و مدرسه و برای نخستین بار در کشور به سبب میزان شرکت‌کنندگان در فراخوان نماز و مدرسه جزو پنج استاد برتر کشور شدیم.

سیروس فتحی بیان کرد: با برگزاری آزمون‌های توانایی ویژه دوره متوسطه اول بحث هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموز داریم که امسال ۱۳ هزار و ۵۹۷ دانش آموز در این طرح مشارکت داشته‌اند. در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طرح ملی نماد در حال اجرا است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر عنوان کرد: در مرکز استان با حضور دستگاه‌های عضو میز نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) همچون بهزیستی، کمیته امداد، دادگستری و دادگستری دانشگاه علوم پزشکی در مرکز مشاوره خمات روانشناختی استان راه‌اندازی کرده‌ایم. ۱۸ هسته و مرکز مشاوره در شهرستان‌ها و مناطق اجرای طرح نماد را عهده دار هستند.

وی توضیح داد: امسال در آذرماه بوشهر میزبان بیش از ۴۵۰ نفر از دست اندرکاران طرح ملی نماد از سراسر کشور بوده است. در طرح نماد شهرستان دشتی شهرستان منتخب استان است که ۹۶ آموزشگاه در دشتی، ۶ آموزشگاه در شهر بوشهر و ۶ آموزشگاه در شهرستان دشتستان تحت پوشش این طرح هستند.

این مسئول یادآور شد: طرح یاریگران زندگی طرح دیگری در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که شامل ۲۰ درصد مدارس استان که شامل ۳۸ هزار دانش آموز در ۳۴۶ آموزشگاه استان تحت پوشش خود قرار می‌دهد. در حوزه پیشگیری بر اساس سامانه کشوری نماد و طرح یاریگران چهار طرح مدرسه مراقب اجتماع محور، مدرسه عاری از خطر، مدرسه مراقبت از خود و طرح‌های مقابله در استان اجرا می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها