|
کدخبر: 87162

فعالیت سه‌گانه نوروزی برای دانش‌آموزان + جزئیات

نحوه اجرای طرح «عید و داستان» برای دانش آموزان ابتدایی در قالب اطلاعیه‌ای مشخص و در آن تاکید شد که دانش آموزان می‌توانند به انتخاب خودشان فقط یکی از فعالیت‌های سه‌گانه داستان خوانی، داستان نویسی و یا داستان گویی را انجام دهند و آموزگاران باید از اجبار دانش آموزان برای انتخاب فعالیت خودداری کنند.

گسترش‌نیوز: برای سومین سال تحصیلی است که آموزش و پرورش تکالیف و پیک‌های نوروزی را در مدارس ابتدایی ممنوع و داستان خوانی، داستان‌نویسی و داستان‌گویی را جایگزین آن کرده است.

madaresotism.jpg

حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز اخیرا اعلام کرد که امسال پیک نوروزی نداریم و اگر هر تکلیفی تحت عنوان عیدانه و غیره چاپ و هزینه از خانواده اخذ شود غیرقانونی است. نوروز ۹۹ نیز طرح داستان و کتابخوانی و... دنبال می‌شود. ممنوعیت ورود کتب کمک درسی نیز همچنان برقرار است.

در اطلاعیه ابلاغی معاونت آموزش ابتدایی به استان‌ها آمده است که در راستای اجرای برنامه‌های تحولی معاونت آموزش ابتدایی و اهتمام در اجرای فعالیت یادگیری ایام نوروز (عید و داستان) در سال گذشته و ضرورت استمرار آن موارد زیر جهت اطلاع و اقدام لازم ارسال می‌شود:

نحوه اجرای طرح عید و داستان

«دانش آموزان می‌توانند به انتخاب خودشان فقط یکی از فعالیت‌های سه گانه داستان‌خوانی، داستان‌نویسی و یا داستان‌گویی را انجام دهند. آموزگاران از اجبار دانش‌آموزان برای انتخاب فعالیت خودداری کنند.

آموزگاران بر اساس چارچوب این فعالیت توضیحات لازم را برای دانش آموزان و اولیاء ارائه کرده و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های انجام شده دانش آموزان خود را به صورت دستی و یا تایپی تکمیل و برابر نمون برگ‌های ارائه شده تا ۳۰ فروردین۹۹ تحویل مدیر مدرسه کنند تا وی پس از جمع بندی و تکمیل آن جهت اقدامات بعدی به مناطق و یا نواحی آموزش وپرورش ارسال کند تا امکان جمع بندی نهایی آن در ادارات کل استان فراهم شود.

دانش آموزان و خانواده‌های آنها بر اساس چارچوب اعلام شده در انتخاب کتاب مناسب با سن دانش آموزان و دارای مجوزهای قانونی آزادی عمل داشته و در صورت انتخاب فعالیت داستان خوانی به هیچ عنوان نباید مجبور به خرید کتاب خاصی شوند.

بدیهی است آموزگاران و مدیران می‌توانند در انتخاب کتاب مناسب فقط راهنمایی لازم را داشته باشند.

اقدامات تبیینی و پشتیبانی

مدیران مدارس و روسای مناطق می‌توانند از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و خصوصا کانون‌های پرورش فکری کودکان ونوجوانان، کتابخانه مساجد، مراکز شهرداری‌ها و یا افراد خیر با رعایت کامل قوانین و مقررات مربوطه، برای تامین کتاب‌های مناسب به صورت رایگان برای دانش آموزان در مناطق کمتر برخوردار استفاده کنند.

بر اساس شیوه نامه طرح عید وداستان و نکات اصلاحی مورد اشاره فوق، اقدامات لازم به منظور آگاه‌سازی خانواده‌ها و معلمان از اهداف و نحوه اجرای طرح با روش‌های مناسب از جمله استفاده از رسانه‌های محلی انجام پذیرد.

معاونت ابتدایی استان پس از دریافت اطلاعات مناطق، خلاصه و جمع بندی نهایی اطلاعات را برابر نمون برگ ارائه شده تکمیل و تا ۱۵ اردیبهشت ۹۹ از طریق ایمیل به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال کنند.

توصیه‌هایی برای استفاده بهتر از دستاوردهای طرح

همه دانش آموزان باید به خاطر اجرای فعالیت‌های عید و داستان مورد توجه قرار گرفته و به فعالیت آنها بازخورد مناسب شامل تشویق برای انجام فعالیت، ارائه نقاط قوت و نقاط قابل بهبود ارائه شود.

در کلاس‌های درس و در فعالیت‌های فوق برنامه و در برنامه‌های ویژه مدرسه فعالیت‌های انجام شده دانش آموزان ارائه شود.

در هفته بزرگداشت مقام معلم در هر مدرسه نمایشگاهی از فعالیت‌های دانش آموزان در طرح عید و داستان برگزار شود و از خانواده ها، مسئولان و مقامات محلی سایر دستگاه‌ها برای بازدید دعوت به عمل آید.

از ایجاد هرگونه فضای رقابتی و رتبه‌بندی آثار جدا خودداری شود.

به منظور شناسایی استعدادهای برتر، معلمان در صورت مشاهده استعداد برتر در زمینه داستان نویسی بدون ایجاد حساسیت یک اثر از فعالیت دانش آموزان کلاس را به مدرسه معرفی تا به مناطق آموزش و پرورش برای بررسی‌های تخصصی و هدایت استعداد تحویل کنند.

لازم است نسبت به اختصاص فضا به منظور ارائه فعالیت‌های دانش آموزان در طرح عید وداستان در نمایشگاه‌های جشنواره جابربن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری اقدام و نمونه هایی از آثار در معرض بازدید همگانی قرار گیرد.

نحوه انجام فعالیت توسط دانش آموزان

داستان خوانی: دانش آموز می‌تواند به انتخاب خود، خانواده و یا کمک معلم یک کتاب داستان را بخواند و خلاصه آن را با دستخط خود بنویسد. مشخصات کتاب حتما در صفحه اول گزارش دانش آموز نوشته شود. دانش آموزان می‌توانند از کتابخانه یا دوستان خود کتاب را به امانت بگیرند.

داستان نویسی: دانش آموز می‌تواند با توجه به علاقه و رغبت خود در هر موضوع دلخواه داستانی را با دستخط خود بنویسد و در صورت علاقه و متناسب با آن نقاشی هایی را هم ترسیم کند.

همچنین دانش آموز می‌تواند گزارش سفر عید خود را به صورت مصور یا غیر مصور با دستخط خود بنویسد.

دانش آموز می‌تواند پای قصه مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها و یا سایر افراد بنشیند و ضمن شنیدن قصه آن را با دستخط خودش در قالب کتاب داستان باز آفرینی کند.

داستان گویی: دانش آموز می‌تواند داستانی را با تخیل خود و یا از روی متن روایت کند و در صورت تمایل صدا و تصویر خود را در هنگام روایت داستان یا نمایش ضبط کند.

تذکرهای مهم

معلمان از ارائه هرگونه تکلیف، تکمیل جزوه و یا پیک آموزشی و... به دانش آموزان خودداری کرده و صرفا در چارچوب تعیین شده دانش آموزان را در یکی از سه محور داستان خوانی، داستان نویسی و داستان گویی در ایام عید راهنمایی کنند. بدیهی است مدیران و عوامل نظارتی استان‌ها و مناطق تابعه بر حسن اجرای این فعالیت نظارت خواهند کرد.

نمونه‌هایی از آثار برتر دانش آموزان پس از ارزیابی (حداقل ۲۰ اثر در دوره اول و دوم ) با ذکر مشخصات کامل آن در محل دبیرخانه استان‌ها به منظور پیگیری‌های بعدی نگهداری شده و تا هفته دوم اردیبهشت ۱۳۹۹ به نشانی: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال شود».

منبع: ایسنا

ارسال نظر