|
کدخبر: 85927

چانه‌زنی برای نرخ عوارض آزادراه تهران-شمال

چند روز مانده به افتتاح رسمی قطعه یک آزادراه تهران- شمال در اسفند ماه، چانه زنی دولت با سرمایه‌گذار برای کاهش رقم عوارضی این آزادراه گران همچنان ادامه دارد.

گسترش‌‌نیوز: نرخ عوارضی آزادراه تهران - شمال از مبلغ ۱۰۰ هزار تومان شروع شد و حالا به کمتر از ۴۰ هزار تومان رسیده اما هنوز مشخص نیست که مسافران شمال برای گذشتن از مسیر ۳۲ کیلومتری قطعه یک باید چقدر پرداخت کنند. نرخ عوارضی این منطقه شناور است و در ایام اوج سفرها سقف نرخ و در ایام غیر پیک، کف نرخ اعمال می‌شود و تلاش دولت این است تا با تعیین نرخ کف عوارض در مبلغی متوسط، از افزایش سرسام آور آن در دوره پیک سفرها جلوگیری کند.

تعیین نرخ آزادراه‌ها یکی از آخرین مراحل کار قبل از افتتاح پروژه‌ها حوزه راه است و پرداخت بدهی‌های معوق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تمامی آزادراه‌های کشور، شرایط دولت را برای تخفیف گرفتن از سرمایه‌گذار سخت‌تر کرده است.

برای ساخت قطعه ۳۲ کیلومتری منطقه یک آزادراه تهران - شمال که تکمیل بخش مهمی از آن با گرانی نرخ ارز و فشار تحریم‌ها روبه‌رو بود، هزینه‌ای بیش از۴۱۰۰ میلیارد تومان صرف شد و ارزش فعلی این آزادراه ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود دولت با فشار بیشتری برای تعیین نرخ عوارضی این آزادراه مواجه باشد.

در این مسیر ۲۵ دستگاه پل به طول ۳.۱ کیلومتر وجود دارد و طولانی‌ترین تونل کشور به نام «تالون» به طول ۴هزار۹۵۰ متر در این قطعه احداث شده است و ساخت ابنیه طولانی و بزرگ در این مسیر باعث گران شدن هزینه‌های نهایی آزادراه شد.

«میزان سرمایه استفاده شده برای ساخت هر آزادراهی» یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای تعیین رقم عوارضی است و به همین دلیل از ابتدا رقم ۱۰۰ هزار تومان را برای عوارضی آزادراه در نظر گرفته شد، بلافاصله دولت با هدف کمک به اقتصاد مردم تصمیم گرفت شرایطی را ایجاد کند که سرمایه‌گذار با قبول پیشنهاد بازگشت سرمایه در مدت زمان بیشتر و در مقابل کاهش نرخ عوارض موافقت کند؛ اکنون هفته‌ها است که پیشنهادات دو طرف در کمیته مربوطه در وزارت راه و شهرسازی بررسی می‌شود اما هنوز رقم نهایی مشخص نیست.

«امیرمحمود غفاری» معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه‌ و شهرسازی روز گذشته از تعیین رقم نهایی با تخفیف خبر داده بود و گفته است: البته با توجه به میزان سرمایه هزینه شده در آزادراه، نرخ عوارض، مبلغ بالایی خواهد بود، اما دولت تلاش دارد با کمکی که قرار است انجام دهد از رقم پیشنهاد شده، بکاهد.

قطعه یک آزادراه تهران- شمال بعد از ۲۴ سال که از کلنگ‌زنی آن گذشت با همت دوات تدبیر و امید بهمن امسال به بهره‌برداری آزمایشی رسید و قرار است دهم اسفند ماه افتتاح رسمی شود. طول قطعه یک آزادراه تهران شمال۳۲ کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس ۶۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

با افتتاح قطعه یک این آزادراه مسیر تردد از جاده فعلی به طول۹۰ کیلومتر به ۳۲ کیلومتر کاهش خواهد یافت که علاوه بر کاهش حداقل یک ساعت و نیم در زمان سفر، موجب صرفه‌جویی متوسط حدود ۱۰ لیتری بنزین در روزهای عادی و بیش از ۱۵ لیتری در ایام پر ترافیک به ازای هر سفر - خودرو می‌شود. ارزش فعلی آزادراه ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

منبع: دیوان اقتصاد

ارسال نظر