|
کدخبر: 85436

۴ راهکار برای مقابله با بحران کم‌تحرکی دانش‌آموزان

جامعه امروزی درگیر مسئله‌ آپارتمان‌نشینی شده و با سبک زندگی شهری فعالیت‌های خود را پیش می‌برد و یکی از دلایل کاهش فعالیت بدنی همین مسئله است، علاوه بر این با تعطیلی فعالیت ورزشی دانش‌آموزان در روزهای آلودگی هوا کاهش هر چه بیشتر فعالیت بدنی دانش‌آموزان را شاهد خواهیم بود.

گسترش‌نیوز: در فصول سرد سال که به دلیل برودت هوا شاهد افزایش شاخص آلودگی هستیم، علاوه بر مقاطع زمانی که مدارس تعطیل می‌شوند، در برخی روزها امکان انجام فعالیت ورزشی در حیاط مدارس وجود ندارد و به طور حتم این چالش به ویژه در کلان‌شهرها میزان فعالیت بدنی دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد. بنابراین در روزهایی که هوا در وضعیت ناسالم قرار دارد اگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت مدارس تعطیل نشود امکان انجام فعالیت ورزشی در محوطه مدارس نیست و دانش‌آموزان باید کلاس‌های تربیت بدنی را همانند سایر کلاس‌های درسی به صورت تئوری پشت سر بگذارند.

همچنین با بالارفتن شاخص آلودگی هوا و تعطیلی مدارس شاهد تعطیل شدن مسابقات ورزشی دانش‌آموزی نیز هستیم و این مسئله برای فعالیت بدنی جامعه دانش‌آموزی کشور مشکل آفرین است.

با این وجود در زمان بالا رفتن شاخص آلودگی هوا در حوزه ورزش دانش‌آموزی با دو رخداد مواجه هستیم، زمانی که شاخص آلودگی هوا به حدی بالا می‌رود که با نظر مسئولان استانداری مدارس تعطیل می‌شوند و زمان دیگری که مدارس برقرار است اما فعالیت بدنی در محوطه مدرسه ممنوع است و از ورزش کردن دانش‌آموزان در حیاط مدرسه جلوگیری می‌شود که در این مورد نیز کلاس‌ مرتبط با تربیت‌بدنی در مدرسه تشکیل می‌شود و صرفا به مقوله آموزش تئوری اختصاص می‌یابد.

به گفته مسئولان هرچند در حوزه امکانات و تجهیزات از شرایط مطلوب‌تری نسبت به چند سال قبل برخوردار هستیم اما این وضعیت پاسخگوی همه نیازها در کشور نیست و طق گفته آنها تلاش بر این است تا از حداکثر امکانات در این راستا استفاده کنیم و در صورتی که از فضای لازم برخوردار نباشیم دانش‌آموزان مجبور به فعالیت بدنی در فضاهای روباز هستند که با بالا رفتن شاخص آلودگی هوا در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

در همین راستا با حسین بابویی- رئیس فدراسیون دانش‌آموزی و نیز محمد جعفری- مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با چالش آلودگی در کلان‌شهرهای کشور و تاثیر آن بر فعالیت بدنی دانش‌آموزان گفت‌وگوهای جداگانه‌ای را انجام دادیم و در مورد برنامه‌های تعریف شده به منظور مقابله با این معضل نگران‌کننده پرسیدیم که در نهایت به بیان چهار راهکار از سوی این دو مقام مسئول رسیدیم که در ادامه به آن اشاره شده است.

راهکارهای کوتاه مدت

در صورتی که ورزش دانش‌آموزی کشور از امکانات لازم برخوردار باشد در روزهایی که شاخص آلودگی هوا بالا رفته است می‌توان انجام فعالیت بدنی در محیط‌های روباز را متوقف کرد و در فضای سرپوشیده به فعالیت بدنی پرداخت و کمبود فضا باعث می‌شود تعدادی از دانش‌آموزان در محوطه‌های مدارس فعالیت کنند و زمانی که شاخص آلودگی هوا بالا برود انجام فعالیت بدنی در فضای روباز سلامت دانش‌آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین اگر مسئولان مدارس بتوانند در فضاهای روبسته مربوط به محوطه داخلی مدارس و یا سالن‌های جانبی و نزدیک مدارس به خوبی استفاده کنند بخشی از معضل مربوط به تربیت‌بدنی دانش‌آموزان در فصول سرد سال برطرف شده و اینگونه می‌توان شاهد افزایش میزان فعالیت‌بدنی دانش‌آموزان بود.

در همین راستا با توجه به زیرساخت‌ها، تجهیزات و فناوری به استان‌ها از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شده است که از فضاهای کم و بلا استفاده همانند انباری‌ها، ‌زیرزمین‌ها و فضاهای این چنینی که قابلیت تغییر کاربری دارند به ویژه در بخش دختران ابتدایی استفاده کنند و در این زمینه نیز اعتباری ۱۰ میلیارد تومانی ابلاغ شده است و از ۳۸۰ فضای مشخص شده ۲۰۰ مورد افتتاح شده است.

علاوه بر این طبق دستورالعمل مدیریت، حفظ و نگهداری مجموعه‌های ورزشی ۳۵۰۰ مجموعه ورزشی وجود دارد که برخی از این مجموعه‌ها باید از صبح تا ظهر در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرند و برخی دیگر نیز سالن‌های همجوار مدارس هستند که باید دانش‌آموزان بتوانند از آنها استفاده کنند؛ دستورالعملی که از پنجم آذرماه امسال ابلاغ شده است.

راهکارهای بلندمدت

ساخت مدارس یکی از اقداماتی است که توسط سازمان نوسازی مدارس به عنوان یکی از تشکیلات رسمی وزارت آموزش و پرورش مدنظر قرار می‌گیرد و براساس زیرنظام ساعت فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی قانون مشخصی برای ساخت مدارس تعریف شده است که براساس آن باید همه تجهیزات لازم را داشته باشند و در همین زیرنظام استاندارد ساخت مدارس تعریف و اعلام شده است. همان‌طور که مدارس نیازمند کلاس، نمازخانه و... هستند باید دارای سالن مربوط به درس تربیت بدنی نیز باشند، این سالن‌ها متفاوت از سالن‌های بزرگ ورزشی است و استانداردهای آن توسط وزارت آموزش و پرورش تعریف شده است.

بنابراین از زمان تصویب این زیرنظام هر مدرسه‌ای که ساخته می‌شود باید کلاس درس تربیت بدنی نیز داشته باشد، هرچند در کلان‌شهرها متولیان با چالش گران بودن زمین مواجه هستند و زمانی که مساحت اختصاص یافته برای ساخت مدرسه مدنظر قرار می‌گیرد در صورت نبود فضای کافی کلاس‌های تربیت بدنی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و از ساخت آنها چشم‌پوشی می‌شود.

دومین مورد پیشنهاد طراحی محتوای دوره تربیت بدنی ویژه ایام آلودگی هوا برای دانش‌آموزان، معلمان و اولیا است تا این‌گونه بتوان بهترین عملکرد را در راستای افزایش میزان فعالیت بدنی دانش‌آموزان داشت که در صورت طراحی محتوای این دوره، براساس چارچوب‌های مشخص علمی تعریف خواهد شد تا بدانیم در مناطق با شاخص بالای آلودگی هوا باید چگونه و چه فعالیت‌های ورزشی از سوی دانش‌آموزان و مربیان مدنظر قرار گیرد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها