|
کدخبر: 83275

جزئیات خسارت سیل در سیستان و بلوچستان + نمودار

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گزارشی از اقدامات انجام شده از سوی دستگاه‌های مختلف درپی سیل سیستان و بلوچستان و میزان خسارات ناشی از سیل را تشریح کرد.

گسترش‌نیوز: محمدفرید لطیفی با اشاره به جاری شدن سیلاب در استان سیستان و بلوچستان گفت: از تاریخ بیستم دی ماه، بارندگی‌های سنگین و فوق سنگینی در سطح استان سیستان و بلوچستان آغاز شد که در نوع خود کم سابقه بود به طوری که ارتفاع بارش‌های ثبت شده در ۹۵ ایستگاه از ۱۴۵ ایستگاه بیش از ۵۰ میلی‌متر و در ۱۷ ایستگاه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر بود و بیشترین میزان بارندگی در مناطق مرکزی و جنوبی این استان گزارش شد.

seil-sistan.jpg

وی با اشاره به ایستگاه‌های دارای بیشترین میزان بارش در استان سیستان و بلوچستان اظهارکرد: ایستگاه‌های فنوج، دستگرد، مسکوتان، کنارک، جبرآباد، دلگان، نیکشهر و گوهرکوه خاش به ترتیب، ۲۲۶، ۲۱۷، ۱۷۶، ۱۲۶.۵، ۱۲۱.۵، ۱۱۷، ۱۰۵.۵ و ۱۰۰ میلی‌متر بارش را ثبت کردند که رکورد بالایی محسوب می‌شود.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: همچنین بیشترین درصد افزایش بارندگی نسبت به بلندمدت در شهرستان‌های سرباز با ۲۳۲ درصد، میرجاوه با ۲۲۴ درصد، دلگان با ۲۲۳ درصد و ایرانشهر با ۲۰۱ درصد گزارش شد.

افزایش ۱۹۹ درصدی حجم سدهای استان سیستان و بلوچستان

لطیفی با بیان اینکه با توجه به شدت بارش‌ها در حوضه‌های آبریز استان سیستان و بلوچستان، شاهد افزایش چشمگیر آب در مخازن سدهای این حوضه بودیم، گفت: بر این اساس سدهای پیشین و خیرآباد پس از هشت سال، سد زیردان برای نخستین بار پس از احداث و سد شی کلک سرریز کردند که با اتخاذ تمهیدات مناسب که از قبل از وقوع بارندگی‌ها در دستورکار قرار گرفته، سعی بر به حداقل رساندن اثرات نامطلوب احتمالی در این زمینه شد. در مجموع می‌توان گفت که حجم فعلی سدهای استان سیستان و بلوچستان نسبت به سال آبی قبل ۱۹۹ درصد افزایش داشته است.

۱۵۴۲ روستای سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیل

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا به وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: ۱۴ شهرستان شامل چابهار، فنوج، سرباز، نیکشهر، قصرقند، سیب‌سوران، میرجاوه، مهرستان، خاش، دلگان، کنارک، ایرانشهر، سراوان و بمپور تحت تاثیر سیل قرار گرفتند که به ترتیب ۲۷۰، ۱۵۲، ۱۵۱، ۱۵۰، ۱۴۴، ۱۲۹، ۱۰۵، ۹۶، ۸۱، ۸۰، ۷۷، ۵۲، ۳۰ و ۲۶ روستای آنها متاثر از سیل بود و در مجموع می‌توان گفت که ۱۵۴۲ روستا تحت تاثیر این سیل قرار داشتند.

لطیفی از نجات ۳۰۰۰ نفر از مردم گرفتار در سیلاب خبر داد و گفت: طی این مدت بیش از ۳۵۰ خودروی گرفتار در سیلاب نیز توسط نیروهای امدادی رهاسازی شدند.

وی با تشریح اقدامات دستگاه‌های امدادی و نظامی در سیل اخیر اظهارکرد: جمعیت هلال احمر با انجام ۱۵۰ سورتی پرواز اقدام به توزیع اقلام امدادی در میان سیل‌زدگان و امدادرسانی به این افراد کرد و علاوه بر آن امدادگران این جمعیت نیز در محل حضور داشته و در عملیات‌های مختلف فعالیت کردند که از جمله آن می‌توان به اسکان اضطراری و... اشاره کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز پنج گروه مهندسی و ۱۰ تیم پزشکی را در محل مستقر کرد، همچنین چهار بیمارستان صحرایی برپا شد و ۱۰۰ خودروی تاکتیکی سنگین و نیمه‌سنگین هم به محل آورد. ارتش جمهوری اسلامی شش فروند بالگرد از نیروی دریایی و هوانیروز را در محل به‌کار گرفت و دو فروند هواپیمای فوق‌سنگین ۷۴۷ ارتش نیز به‌کار گرفته شد. ناجا نیز گشت‌ها و پاسگاه‌های ثابت و سیار خود را فعال کرد و بیش از ۵۰۰ ماموریت برای حفظ نظم و امنیت در منطقه و جلوگیری از آسیب رسیدن به اموال مردم انجام داد.

خسارات سیل در سیستان و بلوچستان

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور درباره خسارات ناشی از این سیل نیز تصریح کرد: در مجموع و براساس ارزیابی‌ها تا پایان هفته گذشته بیش از ۹۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به بخش راه، ۸۲۰۰ میلیارد ریال خسارت به بخش مسکن، بیش از ۷۴۰۰ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی، بیش از ۳۲۰۰ میلیارد ریال خسارت به بخش آب، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد ریال خسارت به بخش آموزش و پرورش، ۶۲۲ میلیارد ریال خسارت به بخش برق، ۱۹۱ میلیارد ریال خسارت به بخش ورزش و جوانان، ۱۵۸ میلیارد ریال خسارت به بخش بهداشت و درمان و ۱۲۵ میلیارد ریال خسارت به سایر بخش‌ها وارد شده است.

لطیفی درباره وضعیت آب و برق در مناطق سیل‌زده نیز گفت: ‌حدود ۵۰ روستا تا پایان هفته گذشته دارای مشکل آب و فاضلاب بودند، در بخش برق مشکلی وجود ندارد و مسیرهای ارتباطی بیشتر روستاها نیز بازگشایی شده است. ارتباط مخابراتی ۵۲۲ روستا نیز قطع شده بود که ۵۱۸ مورد آن تا پایان هفته پیش وصل شد.

وی در مورد واحدهای احداثی و تعمیری روستایی و شهری نیز گفت: ۱۶هزار واحد روستایی باید دوباره احداث شود، ۱۲هزار واحد روستایی نیز نیاز به تعمیر دارد و حدود ۳۰۰۰واحد شهری نیز باید احداث شود که مسئولیت این کار برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در خاتمه در مورد خسارات وارد شده به اماکن آموزشی ( مدارس) نیز گفت: ۷۴۳ روستا در ۹ شهرستان کنارک، بنت، دلگان، نیکشهر، فنوج، قصرقند، دشتیاری، بزمان و لاشار دچار خسارت‌هایی شده‌اند. همچنین به ۵۱ پروژه انتظامی در ۹ شهرستان نیز خساراتی وارد شده است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر