|
کدخبر: 71275

اختصاصی گسترش‌نیوز:

آمار «خانم‌ مدیرهای» ایران اعلام شد

سمت‌های مدیریتی در بخش خصوصی تا حدی زیادی در کنترل مردان است. زنان ۱۱ درصد از سمت‌های مدیریتی را در اختیار دارند.

گسترش‌نیوز: شهریورماه امسال معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرد: میزان حضور مدیران زن در دولت دوازدهم به ۱۸.۶ درصد رسیده است. در دنیای کسب‌وکارهای خصوصی چطور؟ زنان چند درصد از سمت‌های مدیریتی را به خود اختصاص داده‌اند؟ در این رابطه هیچ آمار رسمی وجود ندارد یا اگر هست منتشر نشده است. بااین‌حال با تکیه‌بر گزارش آماری جدیدی که مرکز ملی آمار ایران منتشر کرده است می‌توان تاحدی به این سوال پاسخ داد.

khanommodir.jpg

در سال ۹۷-۹۶ مرکز ملی آمار با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور «طرح جامع آمارگیری از کارگاه‌های بازرگانی و خدمات» را اجرا کرد. گستره اجرای این طرح سراسر کشور است و اطلاعات مفیدی درباره «ویژگی‌های شاغلان» این حوزه ارائه می‌کند. در ادامه مهم‌ترین یافته‌های این طرح بیان می‌شود.

قبل از هر چیز باید گفت که طرح فوق صرفاً واحدهای بازرگانی و خدماتی را شامل می‌شود. به‌عبارت‌دیگر بخش تولید غیردولتی را شامل نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت اسم واقعی این طرح «بررسی ویژگی‌های کارکنان شاغل در بخش خصوصی (به‌استثنای بخش تولید)» است. به‌عنوان‌مثال همه کسب‌وکارهای مالی و بانکی (به استثنای بانک‌های دولتی)، بیمه و شرکت‌های خصوصی دیگری که در زمینه فروش یا ارائه خدمات فعالیت می‌کنند را شامل می‌شود.

۸۹ درصد از مدیران واحدهای بررسی‌شده، مرد هستند. این به آن معناست که سمت‌های مدیریتی در بخش خصوصی تا حدی زیادی در کنترل مردان است. در بخش خصوصی، حضور زنان مدیران حتی کمتر از بخش دولتی است. از طرف دیگر بیش از نصف زنان مدیر در حوزه‌های مربوط به آموزش مشغول به کار هستند (مثل مدیران آموزشگاه‌های زبان یا میران مدارس غیرانتفاعی).

البته در تفسیر داده‌های این گزارش آماری باید محتاط بود چون درصد کلی اشتغال زنان در بخش خصوصی، به مراتب کمتر از مردان است: ۱۹ در برابر ۸۱ درصد. این در حالی است که طبق آخرین آمار منتشرشده، ۴۱ درصد از کارمندان دولت، زن هستند و این آمار هرسال به مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. به‌هرحال تا وقتی میزان حضور زنان به بخش خصوصی افزایش محسوسی نیافته است نمی‌توان انتظار داشت که درصد قابل‌توجهی از مشاغل مدیریتی این بخش را از آن خود کنند.

در این گزارش چند داده جالب دیگر هم دیده می‌شود: تحصیلات ۶۷ درصد از شاغلان این بخش، دیپلم یا کمتر از آن است. از طرف دیگر میزان بهره‌وری هر فرد شاغل در این بخش ۱۱۸ هزار ریال در ساعت است و هرکدام از آنها، حداقل ۴۹ ساعت در هفته کار می‌کنند. جای خالی بهره‌وری کارکنان بخش دولتی در میان پژوهش‌های آماری خالی است. تفاوت‌های میان این دو بخش، مقایسه را دشوار می‌کند اما بهره‌وری حقوق‌بگیران دولتی هیچ‌وقت به زبان آمار و اعداد بیان نشده است.

لازم به ذکر است که طبق اعلام درگاه ملی آمار ایران، نتایج تفصیلی این گزارش در قالب یک نشریه در دست چاپ و انتشار است و به‌زودی در سایت این مرکز، در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر