|
کدخبر: 65474

گسترش نیوز بررسی می‌کند:

تاثیر تسلط بر زبان خارجی در رتبه‌بندی معلمان

معیارها و ابزارهای مطرح شده برای طرح رتبه‌بندی معلمان هنوز کلی است و به نظر می‌رسد که قابلیت عملیاتی شدن را ندارند.

گسترش‌نیوز: طرح‌ رتبه‌بندی معلمان دو روز بعد از استعفای وزیر پیشین آموزش‌وپرورش به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی رسید. در تازه‌ترین تغییر و تحول صورت گرفته، وزیر جدید آموزش‌وپرورش از اجرای این طرح در مهرماه سال جاری خبر داده است. اجرای رتبه‌بندی معلمان یکی از اولویت‌هایی است که رئیس‌جمهور در پیوست حکم حاجی میرزایی برای وی مشخص کرده است.

rotbebandi1.jpg

آیا امکان اجرای طرح رتبه‌بندی در مهرماه وجود دارد؟ شماری از نمایندگان مجلس جواب این سوال را منفی می‌دانند. محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش‌وپرورش مجلس دراین‌باره گفته است: «اگر قرار باشد ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق افزوده شود بالای ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه می‌خواهد. چالش وزیر اینجاست که چرا وعده‌ای می‌دهد که اجرا نمی‌شود؟».

البته پاسخ به این سوال چندان سخت نیست چون همان‌طور که معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت و آموزش پرورش (۱۱ شهریور ۹۸) گفته بود: «نگاه ما توزیع یکسان پول بین معلمان نیست؛ آن چیزی هم که گفته شده در مجموع و به‌طورکلی بیان شده، نه اینکه برای تک‌تک معلم‌ها این اتفاق بیافتد. درمجموع یک افزایشی صورت می‌گیرد؛ ولی برای کسانی که صاحب امتیاز و صلاحیت‌ها هستند». به‌عبارت‌دیگر هدف اصلی از رتبه‌بندی معلمان آن بوده که معلمان متناسب با توانایی‌ها و شایستگی‌های خود از افزایش حقوق بهره‌مند شوند.

آیا با بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی می‌توان رتبه‌بندی را اجرا کرد؟ این سوال به دغدغه اصلی شخصیت‌ها تبدیل شده است. در این میان سوال مهم‌تر به فراموشی سپرده شده است: آیا رتبه‌بندی آن‌قدر شفاف هست که بتوان آن را به‌خوبی اجرا کرد؟ هدف و فلسفه اصلی رتبه‌بندی، تمیز معلمان و انگیزه‌دهی به آنهاست اما مشکل اینجاست که معیارها و ابزارهای آن هنوز کلی هستند و قابلیت عملیاتی شدن را ندارند. برای درک این موضوع کافی است به یکی از اظهارنظرهای اخیر معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت و آموزش پرورش نگاهی بیندازید: «در شرایط عمومی مواردی چون سابقه، تجربه، مدرک تحصیلی، نمره‌های ارزشیابی، میزان قبولی در کلاس و هر آنچه به عملکردشان برمی‌گردد لحاظ شده است. در شرایط اختصاصی هم فعالیت‌های علمی و حرفه‌ای، ‌ شرکت در همایش‌ها، تالیف کتاب و مقاله، اختراع، نوآوری و ... پیش‌بینی شده است».

معاون دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش هم قبلاً گفته بود: «شاخص‌های ما در رتبه‌بندی آراستگی و پوشش معلم، مقاله‌نویسی، تالیف کتاب، رتبه‌آوری در سطح ملی و بین‌المللی، تسلط به زبان‌های خارجی، فعالیت در مناطق خاص به‌صورت داوطلبانه، فعالیت در طراحی و تولید مواد آموزشی، اختراع، داشتن دانش حرفه‌ای و توانمندی، اخلاق حرفه‌ای، مهارت یاددهی، مرجع بودن علمی، مشارکت در مدرسه، بهداشت جسمی و روانی و ارتباط رشته تحصیلی است».

همان‌طور که می‌بینید معیارهای ذکر شده توسط این دو مقام مسئول تفاوت زیادی دارند. اساسا در سخنان معاون برنامه‌ریزی از بسیاری از موارد گفته‌شده در فهرست معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش خبری نیست. صرف‌نظر از مواردی مثل آراستگی و پوشش معلم که معلوم نیست چه سازوکاری برای سنجش آنها در نظر گرفته است (اصلاً آیا می‌توان آنها را سنجید؟) مشخص نیست که وزن هر یک از این شاخص‌ها چه حد است و کسب آنها چه امتیازی را نصیب معلمان می‌کنند؟ به‌عنوان یک مثال دیگر تسلط بر زبان‌های خارجی (صرف‌نظر از این‌که معیار مناسب و عادلانه‌ای برای سنجش توانایی‌ معلم هست یا نه!) چگونه محرز می‌شود؟ آیا معلمان برای اثبات تسلط خود بر یک زبان خارجی باید یک مدرک معتبر ارائه کنند یا آزمون خاصی برگزار می‌شود؟ علاوه بر این، کسب هر یک از این شاخص‌ها چه مقدار از سقف افزایش حقوقی که وعده داده شده است را نصیب معلم می‌کند؟ رتبه‌بندی و برقراری یک نظام سلسه‌مراتبی دانشگاه مانند در نظام آموزشی کشور بسیار ارزشمند است و جای خالی آن احساس می‌شد اما در گام اول، شاخص‌های رتبه‌بندی باید شفاف و معتبر باشند. به نظر می‌رسد که آموزش‌وپرورش در این زمینه راه آزمون‌وخطا در پیش گرفته است. با نگاهی به نقل قول‌های مختلفی که توسط شخصیت‌های مختلف آموزش و پرورش انجام شده است متوجه این ابهام و سردرگمی فاحش خواهید شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها