|
کدخبر: 62159

نگاه ویژه برای تربیت دانش‌آموزان سمپادی

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش گفت: المپیادها باید از انحصار مدارس، استان‌ها و جنسیت خاص خارج شده و راهبرد جدی در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان باشد.

گسترش‌نیوز: سید جواد حسینی در نشستی با مدیران و کارکنان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اظهار کرد: تمام مشکلات و چالش‌های مربوط به دانش آموزان المپیادی را باید به صفر برسانیم؛ چرا که این دانش آموزان حاصل نظام تعلیم و تربیت کشور هستند و نمای علمی ایران به این دانش آموزان وابسته است.

دانش آموزان سمپادی یک تا یک و نیم درصد دانش آموزان کشور باشند

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه در دنیا سه رویکرد برای تعلیم و تربیت دانش آموزان استعدادهای درخشان وجود دارد، گفت: در رویکرد اول؛ سمپاد به معنی مدرسه خاص وجود ندارد بلکه تعلیم و تربیت به شکل تلفیقی و ترکیبی پیش می‌رود.

وی افزود: در رویکرد دوم؛ دانش آموزان سمپادی فقط در مدارس سمپاد تحصیل می‌کنند و به شکل ویژه‌ای آموزش می‌بینند تا نیروی انسانی به سرمایه انسانی تبدیل شود و توسعه همه‌جانبه در جامعه صورت گیرد.

حسینی با اشاره به رویکرد سوم اظهار کرد: کشور ما این رویکرد را دارد که نرم دانش آموزان سمپادی باید کمتر از یک و نیم تا دو درصد باشد. همچنین دانش آموزانی که استعدادها خوبی دارند با رویکرد طرح شهاب شناسایی شده و کار ویژه برای آنان انجام می‌شود.

طرح شهاب

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طرح شهاب ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده، اظهار کرد: این طرح ٢٠٧ هزار مدیر و عوامل اجرایی داشته که امسال در پایه چهارم ابتدایی پوشش ۱۰۰ درصدی این طرح را خواهیم داشت، همچنین این طرح هم‌اکنون در پایه نهم استقرار یافته است.

وی با اشاره به اینکه باید چند مسئله در طرح شهاب مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: مدیران مدارس باید آمادگی اجرای طرح‌ها و توان اجرای آن را داشته باشند؛ لذا برای طرح شهاب و آمادگی اجرای آن، آموزش مدیران و معلمان بسیار ضروری است که باید در آموزش ضمن خدمت دوره ویژه‌ای برای آنان تعریف شود.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش بابیان اینکه طرح شهاب باید با معاونت‌های آموزشی پیوند مستحکمی داشته باشد، گفت: پیوند طرح شهاب با نظام ارزشیابی توصیفی، نظام رتبه‌بندی معلمان و هدایت شغلی و توسعه متوازن رشته‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به نقش عوامل برون ‌سازمانی گفت: اخیراً نشستی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم که قرار شد برنامه و اقدامات تعاملی داشته باشیم و ارتباطات خود را با عوامل برون‌سازمانی گسترش دهیم.

ضرورت ایجاد مرکز مشاوره خاص برای دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان مرکز

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه باید برای دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان مرکز مشاوره مخصوص وجود داشته باشد، اظهار کرد: ١١٣ هزار دانش‌آموز در ٩٧۴ مدرسه سمپاد مسائل و مشکلاتی دارند؛ لذا باید با مشاوره ویژه مشکلات آنان طرح و به حل آن‌ کمک شود.

حسینی در ادامه گفت: دانش آموزان سمپادی تا قبل از ورود به مدارس استعدادهای درخشان دیده می‌شدند و بعد از ورود به این مدارس همسانی اتفاق می‌افتد و مانند قبل دیده نمی‌شوند، همچنین زیر بار فشار زیاد درس‌ها قرار می‌گیرند، بنابراین باید برای این دانش آموزان مرکز مشاوره خاص ایجاد کنیم.

دانش آموزان را به سمت یادگیری مسئله محور هدایت کنیم

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره به ابعاد پرورشی، ورزشی و مشاوره‌ای تعلیم و تربیت دانش آموزان سمپادی اظهار کرد: توجه به تمام ساحت‌های تعلیم و تربیت در دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان ضرورت دارد. لذا طرح سمپاد مهارتی بسیار ارزشمند است؛ چرا که درحال‌حاضر در کشور ۸۰ درصد شغل‌ها مهارتی است و اگر بخواهیم دانش آموزان مسائل کشور را حل کنند، باید آنها را به سمت یادگیری مسئله محور هدایت کنیم.

وی بابیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه و گسترش پژوهشسراها و آزمایشگاه‌ها، اعلام آمادگی و همکاری به نسبت مشارکت ۷۰ به ۳۰ درصد را کرده است، تصریح کرد: در جشنواره جوان خوارزمی نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم و دیگر سازمان‌های مرتبط را پررنگ کنیم. از آنجا که تکلیف مدیریت پژوهش سراها، آزمایشگاه‌های علمی و نانو مشخص نیست، باید برای این بخش‌ها اقداماتی اندیشیده شود که کدام قسمت را آموزش ‌و پرورش اداره کند؛ چرا که موقعیت‌های جدید یادگیری را فراهم می‌کنند و باید سیستم باکیفیتی برای اداره آنها داشته باشیم.

حسینی همچنین با بیان اینکه نباید درجه‌بندی مدارس به دلیل محدودیت منابع انسانی متوقف شود، اظهار کرد: راه‌اندازی اندیشکده در مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان اقدام بسیار خوبی است؛ چرا که باید پس از فارغ‌التحصیلی دانش آموزان از مدارس سمپاد، هدایت و حمایت‌های پس از نخبگی را داشته باشیم.

سرپرست آموزش و پرورش گفت: سازمان‌های بزرگ در معرض خطر تضادهای درون‌سازمانی و تملک سازمانی به‌جای تعلق سازمانی قرار دارند و به همین دلیل وجود شوراها و ستادهای هماهنگ‌کننده ضرورت انکارناپذیر است، لذا وجود یا عدم وجود شورای راهبری سمپاد برای انجام کارهای کیفی بسیار مهم است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها