|
کدخبر: 61904

اختصاصی گسترش‌نیوز:

بودجه فیلم‌های هالیوودی چطور تامین می‌شود؟

تامین اعتبار برای بیشتر فیلم‌سازان مستقل یک چالش بزرگ است ولی برای فیلمی که استودیوهای بزرگ در آن حضور دارند، کمتر مشکل‌آفرین است.

گسترش‌نیوز: یک استودیو ممکن است هزینه توسعه و تولید یک فیلم را بپردازد که در این صورت مالک تمام آن خواهد بود شرکت‌های بزرگ هالیوودی تنها برای به‌دست آوردن سود، سرمایه تولید فیلم را تامین نمی‌کنند. تصدی شرکت‌ها بر استودیوها و نیز روابط مالی مستمر آنها با بانک‌ها و موسسات، منابع مالی گسترده‌ای را در اختیارشان قرار می‌دهد.

hallywoode.jpg

این منابع ممکن است سرمایه فعالیت‌های گوناگون ازجمله تولید فیلم را تامین کنند. منابع مالی مذبور (به‌ویژه بانک‌ها) شاید در تصمیم‌های مربوط به تولید فیلم‌ها وارد نشوند ولی همواره بر فرآیند امور مدیریت کلی شرکت و بازدهی مالی آنها تاثیر می‌گذارند و زمانی که شرکت ضعیف عمل کند، بیشتر دخالت کرده و نقش محدودکننده‌تری خواهند داشت. فیلم‌های مستقل هم می‌توانند از بانک‌ها وام‌های تولید بگیرند ولی برای تضمین برگشت این وام‌ها آنها حتماً باید با یک استودیوی بزرگ توافقنامه توزیع داشته باشند. فیلم‌سازان مستقل ممکن است تامین سرمایه از بانک‌ها را کار بسیار دشواری بدانند، بااین‌حال مؤسسات مالی متعددی هم هست که در این نوع خاص از تجارت تخصص پیدا کرده‌اند. چند بانک بزرگ در بستن قرارداد با شرکت‌های هالیوودی تجربه بسیار زیادی دارند. موسسات مالی دیگر هم به یک چنین تخصصی دست یافته‌اند. بااین‌حال ممکن است این نوع تأمین سرمایه را پرمخاطره بدانند. به‌عنوان‌مثال امریکا اینترتیینمنت گروپ که یکی از شعب بانک‌های کالیفرنیاست بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ در تأمین سرمایه فیلم‌های سینمایی که مستقل ساخته شده‌اند، بسیار فعال بوده است.

تبلیغ

تولیدکنندگان مستقل اغلب وادار می‌شوند بخش زیادی از محصولات‌ خود را به بازارهای توزیع دیگر ازجمله به شبکه‌های تلویزیونی، کانال‌های آبونمانی و شرکت‌های پخش ویدئویی خانگی پیش‌فروش کنند؛ به‌عبارت‌دیگر یک تولیدکننده ممکن است هزینه تولید خود را از یک تلویزیون آبونمانی دریافت کند ولی در عوض، آن کانال تلویزیونی این حق را دارد که فیلم را ابتدا در تلویزیون خود نمایش دهد. حقوق مشابه در حوزه‌های نامرتبط دیگر هم مبنای دریافت منابع مالی واقع می‌شود و این به ویژه در مورد فیلم‌های مستقل، بیشتر صدق می‌کند. همیشه هم امکان دسترسی به این منابع وجود ندارد؛ آنها گاهی سرمایه کافی برای تولید فیلم را فراهم می‌آورند ولی این منابع بعضی مواقع به‌کلی ته می‌کشند. برخی از فیلم‌ها هم سرمایه خود را از راه تجارت و گنجاندن تبلیغ کالاها در فیلم‌هایشان تامین می‌کنند. همه فیلم‌ها نمی‌توانند از این منابع برای تأمین سرمایه تولید استفاده کنند ولی فیلم‌های هالیوودی معمولاً به‌صورت عمدی محصولات متعددی را نمایش می‌دهند تا هزینه‌های تولید خود را کاهش دهند.

سرمایه‌گذاری محدود

سرمایه‌گذاری و مشارکت محدود در یک یا چند فیلم، یکی دیگر از منابع تامین اعتبار تولید است. چند شریک اصلی (اغلب تولیدکنندگان ) ممکن است شراکت را آغاز و کنترل کنند؛ در اینجا شرکا به‌صورت محدود نقش سرمایه‌گذاران را بازی می‌کنند و فراتر از مبلغی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند هیچ‌گونه کنترل و مسئولیتی ندارند.

disnyland.jpg

فیلم‌سازان مستقل ممکن است به دنبال هدایایی باشند که از منابع گوناگون حاصل می‌شود. به‌عنوان‌مثال بودجه ۳۷

را کورپوریشن فورپابلیک برود کیستینگ، امریکن «مقاومت و رستگاری» پلی هوس، ار سی او کورپوریشن، نشنال ساینس فوندیشن و فورد فوندیشن تأمین کردند و افزون بر این قرارداد تبلیغ چند محصول هم منعقد شده بود.

تولید مشترک

مخاطرات تولید مشترک در گذشته امری شایع بود و تولید فیلم ایالات‌متحده در اروپا تاریخی طولانی دارد، بااین حال

فرازونشیب‌هایی هم داشته است. این رویه در اواخر دهة ۱۹۸۰ به شدت افزایش یافت و شرکت‌ها صرفاً به توزیع و تامین اعتبار فیلم‌ها بسنده نکرده و در عرصه « شراکت‌های خلاق » هم فعال شده‌اند.

برخی مواقع کل سرمایه از طریق ترکیبی از پیش‌فروش‌ها و توزیع خانگی تامین می‌شود. شرکت‌های توزیع‌کننده، تلویزیون‌های آبونمانی (مثل اچ بی‌او) و شرکت‌های کابلی (مثل ترنر و یواس‌ای نت ورک) از منابع دیگر تامین اعتبار هستند. این منابع مالی ممکن است در اختیار مستقل‌ها هم باشد، به ویژه اگر فیلم قابلیت فروش خارجی هم داشته باشد. بااین‌حال سرمایه‌های تولید مشترک اندک است و درنتیجه پروژه‌هایی که متعلق به شرکت‌های بزرگ امریکایی‌اند (در جایگاه بهتری قرار دارند.

ضمانت‌نامه‌های اتمام کار

بانک یا تهیه‌کننده مالی برای تضمین آنکه فیلم در عمل به اتمام می‌رسد، ممکن است به ضمانت‌نامه اتمام کار نیاز

داشته باشد. قرارداد اتمام کار، نوعی بیمه است که تامین لازم را برای اتمام کار، در مواردی که تولید‌کننده از بودجه مقررشده فراتر می‌رود، تضمین می‌کند. وقتی از این قرارداد استفاده شود، ضامن انتظار دارد بر تولید، کنترل بیشتری داشته باشد و در مقایسه با سرمایه‌گذاران دیگری که اعتبارات مالی را تامین می‌کنند، جایگاه رفیع‌تری خواهد داشت.

ارسال نظر