|
کدخبر: 57946

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم عنوان کرد:

دولت به تامین بودجه‌ مراکز دانشگاهی توجه کند

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به این که با گذشت سه ماه از سال هنوز بودجه دانشگاه‌ها به صورت کامل اختصاص نیافته است گفت: با توجه به اینکه امسال سال سختی در پیش خواهیم داشت بنابراین لازم است دولت در تامین بودجه‌های مراکز دانشگاهی که به دولت وابسته هستند توجه لازم را داشته باشد.

گسترش‌نیوز: محمدتقی نظر ضمن بیان این مطلب به نحوه تخصیص بودجه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در امسال اشاره کرد و گفت: از دو سال پیش بودجه بندی دانشگاه‌ها بر اساس میزان عملکرد این مراکز انجام می‌گیرد که به این شیوه بودجه ریزی عملیاتی می‌گوئیم به گونه‌ای که این نوع بودجه بندی در قالب یک تکلیف قانونی از سوی وزارت علوم عملیاتی می‌شود، چرا که در برنامه ششم توسعه تکلیف شده است که همه دانشگاه‌ها موظف هستند به سمت این نوع بودجه ریزی حرکت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه تا کنون کمتر از ۲۰ درصد بودجه جاری دانشگاه‌ها تخصیص یافته است، تصریح کرد: با گذشت ۳ ماه از سال که معمولاً دانشگاه‌ها باید سه دوازدهم از بودجه جاری را دریافت می‌کردند که این میزان حدود ۲۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها را شامل می‌شود، در صورتی که درحال‌حاضر با تخصیص حدود ۲۰ درصد از بودجه جاری، حدود ۵ درصد کمتر از میزان قانونی بودجه این مراکز تخصیص یافته است و اگر روند تخصیص بودجه دانشگاه‌ها به این وضعیت پیش برود تا پایان سال حدود ۸۰ درصد تخصیص‌ها اتفاق نمی‌افتد.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم همچنین خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها باید وضعیت بودجه‌های اختصاصی را به خوبی مدیریت کنند و وزارت علوم نیز تلاش خود را به کار بگیرد تا تخصیص مناسبی برای این مراکز اتفاق بیافتد.

دکتر نظر پور در خصوص میزان همکاری دولت برای تخصیص به موقع بودجه دانشگاه‌ها نیز گفت: مجموعه وزارت علوم نیز بخشی از دولت محسوب می‌شود اما اگر شرایط امسال از نظر بودجه‌ای سخت باشد مطمئناً این وضعیت برای تمامی بخش‌های دولت خواهد بود. اما با توجه به اینکه بخشی از بودجه دانشگاه به دولت وابسته هستند باید توجه لازم را در این زمینه از سوی دولت صورت بگیرد. ضمن اینکه دانشگاه‌ها نیز باید درآمدهای اختصاصی خود را تنوع ببخشند تا با مشکلی مواجه نشوند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر