|
کدخبر: 57464

خوانندگانی که دوباره مجوز فعالیت گرفتند

در حدود یک سال گذشته خوانندگان مطرح بسیاری برای مقاطع زمانی مختلف و به دلایل متعددی ممنوع‌الفعالیت شدند، مانعی که برای مدتی آنان را از مخاطبانشان دور کرد اما در نهایت صبرها جواب داد و صدا و تصویرشان دوباره آزاد شد.

گسترش‌نیوز: علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان بازار موسیقی ایران، کمتر روزی را به خاطر می‌آورند که فضای موسیقی کشور با حاشیه یا جنجالی همراه نشده باشد. گل درشت‌ترین حاشیه حوزه موسیقی در میان تمامی اتفاقات و حواشی که هر از چندی شاهد وقوع آن هستیم، ممنوع‌الفعالیتی برخی از خوانندگان است که گاهی واکنش طرفدارانشان را هم به همراه دارد. ممنوع‌الفعالیت شدن خوانندگان پیش از این به دلایل مختلف و البته از جانب یک نهاد یا سازمان مربوط که می‌تواند دفتر موسیقی یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد اعلام می‌شد، اتفاقی که این روزها دیگر شاهد آن نیستیم.

در واقع به نظر می‌رسد مسئولان این حوزه به نوعی برای رهایی و شاید فرار از انتقادها، چراغ خاموش هنرمندان را ممنوعیت الفعالیت می‌کنند تا فشار کمتری را متحمل شوند. البته سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌تازگی در گفت‌وگویی اعلام کرد که هیچ هنرمندی ممنوع‌الفعالیت نیست.

با این حال خوانندگان بسیاری در چند وقت اخیر در دام ممنوعیت افتادند که پس از دوره‌ای بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفتند، تازه‌ترین نمونه از این دست مهدی یراحی و حسین زمان هستند که پس از مدتی ممنوعیت توانستند بار دیگر روی صحنه حاضر شوند.

به همین بهانه به مرور خوانندگانی پرداخته‌ایم که در چند وقت اخیر و پس از مدتی ممنوع‌الفعالیت بودن، توانستند بار دیگر فعالیت هنری خود را از سر بگیرند.

حسین زمان، بازگشت به صحنه پس از ۱۷ سال

hoseinzaman.jpg

یکی از خوانندگانی که این روزها توانسته حس خوش روی صحنه بودن را تجربه کند، حسین زمان است. این هنرمند در سال ۸۱ به یکباره از انجام تمامی فعالیت‌های هنری منع شد و مجوز انتشار قطعه یا تک آهنگی را دریافت نکرد، اتفاقی که به گفته زمان به دلیل اظهارنظرهای سیاسی‌اش رخ داد.

البته اوضاع برای زمان، حدود یک‌سال پیش تغییر کرد، زمانی‌که او با انتشار پستی در اینستاگرام از مجوز گرفتن سه قطعه از ۹ قطعه‌ای را که به وزارت ارشاد فرستاده بود، خبر داد و بدین ترتیب پس از ۱۶ سال توانست بار دیگر آهنگ‌های خود را به گوش مخاطبانش برساند.

او در این پست خبر داده بود که در صورت صدور مجوز برای تمامی قطعاتش، اجرای زنده برگزار می‌کند و حال گویا این امر در آستانه تحقق قرار دارد و طبق آنچه در سایت رسمی سامانه فروش اینترنتی بلیت کنسرت‌ها آمده است، او روز سوم مرداد نخستین کنسرت خود را بعد از ۱۷سال، در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌کند.

زمان در پست اینستاگرامی خود از سختی فعالیت پس از این همه سال دوری، این‌طور نوشته بود: «واقعیت تلخ دیگر که از بیان آن نگرانی ندارم این است که غیبت شانزده ساله و عدم برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم، عدم شرکت در برنامه‌های تلویزیونی و نداشتن فرصت و توان مالی در تولید و انتشار کارهای قابل توجه در طی شانزده سال گذشته نه من را از مردم ولی مردم را از من دور نموده و البته گله و شکوه‌ای از این بابت ندارم. حال این سؤال برایم مطرح است که آیا برای اجراهای زنده مخاطبین لازم را دارم؟ سؤال دیگر که برایم وجود دارد این است که با توجه به فضای موسیقی امروز و اصرار من در حفظ سبک کاری خودم آیا می‌توانم از عهده مخاطبین و خواسته‌هایشان برآیم؟»

حال باید دید که نخستین کنسرت او پس از این همه سال با چه حال و هوایی برگزار خواهد شد و استقبال مخاطبان چطور خواهد بود. البته هنوز اطلاعات دقیق و جزییاتی از این کنسرت منتشر نشده است.

مهدی یراحی، از صدای کارگران شدن تا بازگشت به صحنه

mehdiyarahi.jpg

مهدی یراحی، دیگر خواننده‌ای است که پس از مدتی هر چند کوتاه ممنوع‌الفعالیت بودن، بار دیگر و پس از چند ماه با حضور روی صحنه با طرفدارانش دیدار تازه می‌کند.

او چندی پیش کلیپ جنجالی «پاره سنگ» را منتشر کرد که بخش‌های انتقادی این کلیپ، حواشی را برایش به همراه داشت تا جایی که او در بهمن‌ سال ۹۷ با انتشار متنی در کانال تلگرامی‌اش اعلام کرد که وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی تا اطلاع ثانوی او را از هرگونه فعالیت رسمی هنری منع کرده است.

در متن منتشر شده از سوی مهدی یراحی آمده بود: «اینجانب مهدی یراحی، توسطِ مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا اطلاع ثانوی عملاً از هرگونه فعالیتِ رسمیِ هنری منع شده‌ام. به‌همین دلیل مجوزهای اجرای من در تمامی کنسرت‌های تهران و شهرستان‌ها لغو شده است.»

البته پیش از این هم به تن کردن لباس کارگران بازداشتی فولاد اهواز توسط او و گروهش با واکنش‌هایی رو به رو شده بود. یراحی البته مدتی بعد در رادیو تهران توضیح داد و گفت شیطنت کرده و قسمتی از شعر را در کلیپ «پاره سنگ» تغییر داده است.

حال پس از گذشت شش ماه این خواننده قرار است روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه آلبوم «سه گانه اجتماعی اول» و تعدادی از قطعات منتخب خود را در برج میلاد تهران برای مخاطبان اجرا کند.

حمید عسگری، تک خوانی نوازنده زن و آغاز فشارها

hamidaskari.jpg

همانطور که اشاره شد، ممنوع‌الفعالیت شدن خوانندگان دلایل مختلف و متعددی دارد که البته در شیوه تازه برخورد مسئولان حوزه موسیقی، به صورت رسمی اعلام نمی‌شود. اما ماجرای حمید عسگری تا حدودی متفاوت است.

عامل ممنوع‌الفعالیت شدن او اظهارنظر سیاسی یا رویکرد انتقادی نبود و تک‌خوانی یک خواننده زن در آخرین کنسرت عسگری در بهمن سال ۹۷ در برج میلاد تهران برایش حاشیه ساز شد. او در این کنسرت، لحظاتی از آهنگ «کجای دنیامی» را با گیتاریست زن گروهش همخوانی کرد و در ادامه، این ترانه در لحظاتی کوتاه به‌صورت تک‌خوانی توسط نگین پارسا ادامه یافت.

این اتفاق با واکنش سریع مسئولان همراه شد تا حدی که ممنوع الفعالیت شدن او به صورت علنی توسط دفتر موسیقی در اطلاعیه‌ای بدین شرح اعلام شد: «با توجه به تخلفات گروه حمید عسگری از ضوابط مجوز در اجرای اخیر، اعلام می‌شود شورای رسیدگی به اجرای صحنه‌ای، موضوع را بررسی می‌کند و تا زمان بررسی و تصمیم‌گیری، فعالیت گروه و موسسه برگزارکننده به حالت تعلیق در می‌آید.»

حال اما گویا این خواننده مشکلی برای برگزاری کنسرت و البته انجام فعالیت هنری ندارد، چرا که در شهرهای مختلف ایران از جمله ارومیه امروز ۱۶ تیر کنسرت برگزار کرد.

محمد معتمدی، اجرای خیابانی که به ممنوعیت ختم شد؟

momotamedi.jpg

برچسب ممنوع‌الفعالیت شدن تنها بر پیشانی خوانندگان پاپ نخورده است و خوانندگان موسیقی سنتی هم از این اتفاق در یک سال اخیر بی‌نصیب نبوده‌اند، از جمله محمد معتمدی.

پس از آنکه موضوع کنسرت خیابانی مطرح شد و بسیاری از خوانندگان برای برگزاری این رویداد اعلام آمادگی کردند اما هیچگاه این وعده را عملی نکردند، معتمدی برای شادی مردم، کنسرتی را در پارک آب و آتش برگزار کرد اما این اقدام نیکوی او تبعاتی را گویا برایش به همراه داشت.

او پس از برگزاری این کنسرت با انتشار پستی در اینستاگرام از ممنوع‌الفعالیت شدنش خبر داد، پستی که مدتی بعد از صفحه‌اش پاک کرد. معتمدی در این پست تاکید کرد که او مجوز پلی بک خواندن داشته است اما به این مجوز اعتنایی نکرده و بدون اطلاع دادن به گروهش و رهبر ارکستر، اجرای زنده برگزار کرد و به همین دلیل ممنوع‌الفعالیت شده است.

البته این ادعای او با تکذیب همراه شد و مدیرکل دفتر موسیقی وقت با تاکید بر اینکه اداره اماکن و نیروی انتظامی نقشی در ممنوعیت فعالیت هنرمندان ندارد، ممنوع‌الفعالیت شدن معتمدی را نادرست دانست.

حمید حامی، تصاویر بک استیج، دردسر ساز شد

hamidhami.jpg

یکی دیگر از خوانندگانی که فعالیتش در سال گذشته با حواشی همراه شد و در نهایت منجر به ممنوع‌الفعالیت شدنش شد، حمید حامی بود.

این اتفاق برای حامی از آنجا آب خورد که در بک استیج کنسرت او، تصاویر غیراخلاقی پخش شد که مورد انتقاد قرار گرفت و در نهایت منجر به تعطیلی کنسرت‌های او و سپس ممنوع‌الفعالیت شدنش تا اطلاع ثانوی شد.

البته این خواننده در مصاحبه‌ای ضمن اظهار بی‌اطلاعی از پخش تصاویر، آن را ساختگی دانست و مدعی شد که توسط عده‌ای مشخص در اقدامی هدفمند این تصاویر منتشر شده است، او همچنین ممنوع‌الفعالیت‌شدنش را تکذیب کرد.

با این حال ممنوعیت او برای انجام هر گونه فعالیت هنری، زمان زیادی به طول نینجامید چرا که در اول تیر امسال برای کنسرت «نوستالژی عاشقانه ناصر چشم‌آذر» در برج میلاد روی صحنه رفت.

حامد همایون و ممنوعیتی از جنس صداوسیما

hamedhomayon.jpg

در تازه‌ترین نمونه از این دست ممنوع‌الفعالیت‌ها می‌توان به حامد همایون اشاره کرد که البته ممنوعیتش عمومی نبود و با وجود تمامی شایعات، تنها متمرکز بر سازمان صداوسیما بود. اما این اتفاق برای او از آنجایی شروع شد که در کنسرت‌اش در امریکا، به تمجید از بهروز وثوقی پرداخت و بر سر مزار یک خواننده زن پیش از انقلاب در لس‌آنجلس رفت.

این اقدام او در آغاز با شایعات ممنوع‌الفعالیت شدنش همراه شد که واکنش دفتر موسیقی را به همراه داشت که در اطلاعیه‌ای تمامی شایعات را تکذیب کرد اما گویا صداوسیما با این اتفاق به راحتی کنار نیامد و در اطلاعیه‌ای از ممنوعیت فعالیت او در این سازمان خبر داد که واکنش همایون را هم به همراه داشت.

حال به‌تازگی صدای این خواننده از رادیو پخش شد تا به نوعی حکایت از پایان ممنوع‌الفعالیت شدنش در صداوسیما باشد.

برگ‌های دفتر موسیقی این مرز و بوم را که تورق کنیم، از این دست حکایت‌ها بسیار بوده و هست، از شباهت صدای خشایار اعتمادی به داریوش که برای مدتی عامل منع او از هر گونه فعالیت هنری بود تا مدتی پیش که تعدادی از خوانندگان پاپ به دلیل عرضه آثارشان در یک سایت و اپلیکیشن خارجی که مورد تایید نبود، ممنوع‌الفعالیت شدند.

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر