|
کدخبر: 56163

اختصاص فضا برای آموزش و پروش توسط شهرداری

استاندار تهران گفت: جلسه‌ای در استانداری تهران برگزار شد و شهرداران مناطق تهران مکلف شدند تا ۲ یا ۳ قطعه زمین به آموزش و پرورش اختصاص دهند.

گسترش‌نیوز: انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در حاشیه بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران که در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، گفت: واقعیت این است که آموزش و پرورش منشأ تحولات بسیار اساسی و زیربنایی در توسعه پایدار است و می‌توان نقش بی‌بدیلی را ایفا کند؛ زمانی که در نظام آموزشی بررسی می‌کنیم این اهمیت دو چندان است زیرا رشد جسمی، فکری، عقلی، اجتماعی و به طور کلی تکامل همه جانبه کودکان در سنین دوران ابتدایی شکل می‌گیرد.

moalem.jpg

وی افزود: همه بررسی‌های تحقیقی و پژوهشی نشان می‌دهد افرادی که برخوردار از تحصیل نشده‌اند در مسیر نادرستی قرار گرفته‌اند و گرفتار آسیب‌هایی شدند که در دوران جوانی، میانسالی و بزرگسالی برای جامعه نیز مشکلات زیادی به وجود آورد.

محسنی بندپی اظهار کرد: می‌طلبد شرایطی فراهم کنیم تا همه از آموزش‌های پایه و اساسی، علمی و تربیتی برخوردار شوند؛ فضای فیزیکی و تجهیزات آموزشی از مهم‌ترین مسائلی هستند که نقش بسزایی در توسعه تعلیم و تربیت دارند؛ با توجه به رشد جمعیت استان تهران و اینکه سرانه‌های آموزشی با میانگین کشوری فاصله دارد باید با جلب مشارکت خیرین مدرسه‌ساز کار را ادامه دهیم؛ همچنین باید تلاش کنیم شرایطی فراهم شود تا به استانداردهایی که در کشور تعریف شده است، برسیم.

وی افزود: آموزش و پرورش شهر و استان تهران، اداره کل نوسازی مدارس استان تهران و خیرین در جلسات دوره‌ای طی ۶ ماه گذشته که برگزار شده است، شرکت داشته‌اند؛ تقسیم کاری صورت گرفت و بنا شد درصدی از هزینه‌ها برای ساخت واحدهای آموزشی از خیرین و درصدی از اعتبارات دولتی تأمین شود؛ همچنین قرار شد آموزش و پرورش درصدی را با تبدیل فضاهای تجاری با استفاده از ظرفیت‌های قانونی ارائه کند.

استاندار تهران گفت: این کار جمعی که شروع شده در حال نتیجه‌دهی است و جلسه‌ای در استانداری تهران برگزار شد که شهرداری‌های تمام مناطق را مکلف کردیم تا نسبت به اختصاص فضاهای آموزشی برای آموزش و پرورش کمک کنند زیرا در برخی مقاطع حتی فضای آموزشی برای ارائه امکانات فروخته شده است.

محسنی بندپی اضافه کرد: اکنون آموزش و پرورش با مشکلاتی مواجه است و زمینی در اختیار ندارد در این زمینه شورای شهر قول داده تا با ارسال لایحه‌ای به شهرداری، کمک و امکانات آنان را جذب کند؛ در آن جلسه عنوان شد سه تا پنج فضا را اداره راه و شهرسازی استان تهران و دو تا سه فضا را امور مناطق شهرداری در اختیار آموزش و پرورش تهران قرار دهد تا ان‌شاءالله بتوانیم نسبت به ساخت آنها اقدام کنیم.

وی درباره پلمب و مسدودسازی برخی مدارس استیجاری در استان تهران گفت: ما بر اساس قانون اساسی، تکلیف و توصیه‌های مقام معظم رهبری برای حمایت از عرصه تعلیم و تربیت تلاش‌مان این است تا در مسیر تعاملی با افرادی که به لحاظ قانونی فکر می‌کنند حقی دارند، قرار گیریم، به گفت‌وگو بپردازیم و آنها را متقاعد کنیم. به طور مثال از بنیاد شهید چندین ساختمان در اختیار آموزش و پرورش استان تهران است ولی چون ۲۰ سال کاربری آموزشی دارد برای فروش آنها مطالبه غیر آموزشی مطرح است.

استاندار تهران افزود: لذا باید قانون اعمال شود و آموزش و پرورش و استانداری به دنبال این است تا براساس کاربری آموزشی، فضاها برای آموزش و پرورش خریداری شود؛ با توجه به اینکه درحال‌حاضر کمبود فضای آموزشی وجود دارد اگر فضاهای مورد نیاز در اختیار قرار نگیرند و قلع و قمع شوند، مشکلات‌مان برای سال تحصیلی جدید دو چندان خواهد شد.

محسنی‌بندپی گفت: براساس برآوردهای سازمان نوسازی مدارس استان تهران اکنون ۱۲ هزار کلاس درس کمبود داریم و در یکی دو سال آینده این کمبود به ۱۸ هزار مورد خواهد رسید. توافق شده بخشی از رفع کمبودها را خیرین، بخش دیگری را دولت و بخشی نیز توسط منابع تأمین شود؛ سازوکار این اقدامات را باید آموزش و پرورش استان تهران طراحی کند و ما در استانداری کمک خواهیم کرد تا حق تولیتی استان را به رئیس آموزش و پرورش تفویض اختیار کنیم تا مشکلات حل شود.

وی اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم در زمستان سال ۹۸ امکانات گرمایشی مدارس از استاندارد برخوردار شوند.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها