|
کدخبر: 55498

برخورد جدی با عطاری‌های فروشنده دارو

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این که نباید هیچ نوع دارویی در عطاری‎ها عرضه شود، تاکید کرد: همکاران ما در مراجعه به عطاری‌ها به ویژه عطاری‎های فاقد مجوز، انواع داروهای گیاهی، شیمیایی، غیر مجاز و حتی مخدر نیز کشف کرده‌اند.

گسترش‌نیوز: محبوب نعمتی از تشدید نظارت بر عطاری‌ها از سال گذشته خبر داد و گفت: متأسفانه حدود نیمی از عطاری‌ها فاقد مجوز هستند و این کار را مشکل‌تر می‌کند، در مجوز عطاری‌های مجاز هم ذکر شده است که صرفا مجاز به ارائه گیاهان دارویی به صورت خرده فروشی هستند.

او ادامه داد: با تعدادی از عطاری‌های متخلف برخورد و عطاری پلمب شده است و تعدای از این متخلفان هم در مراجع قضائی محکوم شده‌اند و برخوردها به صورت تشدید شده ادامه دارند.

او در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که از نظر قانونی، تبلیغ دارو ممنوع است، گفت: اگر دارو به درستی تولید شده و مجاز باشد، خود تولید‌کننده هم مطلع است که حق تبلیغ دارو را ندارد، بدون شک هر دارویی که در ماهواره و شبکه‌های اینترنتی تبلیغ می‌شود، غیرمجاز است.

نعمتی تاکید کرد: ادعاهایی مانند وجود آرم سازمان غذا و دارو بر روی داروهای اینترنتی و ماهواره‎ای کذب بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این داروها تولید داخل نیستند؛ چرا که تبلیغ داروهای تولید داخل، ممنوع است.

او متذکر شد: داروهای تبلیغاتی خارجی و حاوی ترکیبات شیمیایی بسیار خطرناک هستند که می‌توانند منجر به بروز عوارض خطرناکی مانند سکته‌های قلبی و مغزی شوند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم که افراد از طریق تبلیغات‌های ماهواره‎ای و اینترنتی دارو تهیه کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد: همشهریان می‌توانند انتقادات و پیشنهادات و شکایات دارویی خود را از طریق وب سایت معاونت غذا و دارو و یا تماس با سامانه ۱۹۰ منعکس کنند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر