|
کدخبر: 55145

در گفتگوی گسترش‌نیوز با کمیسیون آموزش مجلس مطرح شد:

چرا دولت فقط به معلمان بدهکار است؟/ پیشنهادی برای پرداخت معوقات فرهنگیان

به اعتقاد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نمی‌توان پذیرفت که دولت بودجه کافی برای پرداخت معوقات فرهنگیان را ندارد.

گسترش‌نیوز: با رفتن وزیر پیشین آموزش‌وپرورش این سوال مطرح می‌شود که نقاط ضعف و قوت دوران سیدمحمد بطحایی چیست؟ برای یافتن پاسخ سوال خود با سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به گفت‌وگو نشستیم. در لابه‌لای این گفت‌وگو درباره موضوعات مهمی مثل پرداخت معوقات فرهنگیان و طرح رتبه‌بندی سخن به میان آمد. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

SAIDHEMAIAT.jpg

سید حمایت میرزاده دوره سید محمد بطحایی را ترکیبی از نقاط ضعف و قوت می‌داند. وی همانند بسیاری از کارشناسان و اهالی جامعه آموزش‌وپرورش ورود وزیر پیشین به بعضی حوزه‌ها، به‌عنوان‌مثال مقابله با سودجویی‌های برخی موسسات کنکور و ناشران کمک‌آموزشی را یکی از دستاوردهای دوران وی می‌داند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این بخش از سخنان خود اظهارکرد: «انتخاب مستقیم نمایندگان معلمان توسط خود معلمان برای حضور در شورای‌عالی آموزش‌وپرورش یکی دیگر از نقاط قوت بسیار مهم و ارزشمند ایشان بود. اهدافی که روی آن دست گذاشته بود اگرچه به‌طور کامل محقق نشد اما احساس می‌کنم که به خاطر حضور طولانی‌‌مدت در بدنه آموزش‌وپرورش، شروع خوبی داشت و اگر خدمت خود را ادامه می‌داد و نهادهای دیگر هم به حمایت‌ خود می‌افزودند می‌توانست نتیجه و خروجی به‌مراتب ارزشمندتری را عاید جامعه آموزش‌وپرورش کند».

کاری که هیچ وزیری نمی‌تواند به‌تنهایی انجام دهد

حمایت میرزاده در ادامه اظهارکرد: یکی از نقاط ضعف این دوره که البته نمی‌توان آن را به حساب شخص وزیر گذاشت به پرداخت معوقات فرهنگیان مربوط می‌شود. در دوره او پرداخت‌های خوبی انجام شد اما بحث مطالبات به سرانجام نرسید. علاوه بر این بحث رتبه‌بندی معلمان به سرانجام نرسید. تکلیف نیروهای حق‌التدریس مشخص نهایی نشد. انتظار می‌رفت که این دغدغه‌های مهم به‌صورت پررنگ‌تری دنبال شود. البته می‌‌دانم که این رسیدن به این اهداف به‌تنهایی از هیچ وزیری ساخته نیست. قبل از هر چیز دولت باید به این مسائل اولویت بدهد تا حل شوند.

گل‌ولای معوقات

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: شروع به کار وزیر جدید باید بعد از پرداخت معوقات فرهنگیان توسط دولت صورت بگیرد چون در غیر این صورت به یک وادی پرگل و لای می‌افتد و فرو می‌رود. دولت امکان پرداخت معوقات را دارد. چطور برای پرداخت مطالبات نهادهای دیگر پول و بودجه وجود دارد؟ چطور پاداش‌های نهادها و سازمان‌های دیگر در اسرع وقت پرداخت می‌شود؟ چرا فقط معوقات آموزش‌وپرورش باید ۱۵ سال به تاخیر بیفتد؟ چرا دولت جز آموزش‌وپرورش به هیچ دستگاه دیگری بدهی ندارد؟ همین امروز اعلام کنند تا وقتی‌که طلب‌ آموزش‌وپرورش داده نشده است پاداش‌ها و مزایای مناسبتی هیچ نهاد دیگری هم پرداخت نمی‌شود. چطور اضافه‌کار کارکنان دیگر را پرداخت می‌کنند ولی طلب فرهنگیان را نمی‌پردازند؟ پرداخت مطالبات، شدنی است اما شرطش آن است که دولت آن را در اولویت قرار دهد.

رتبه‌بندی حق فرهنگیان است

وی در پایان سخنان خود اظهارکرد: بحث رتبه‌بندی معلمان هم در سند تحول بنیادین آمده است و هم در بودجه سالانه. باید مشخص شود که شامل حال چه کسانی می‌شود که دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کنند و کار شروع شود. رتبه‌بندی حداقل حق فرهنگیان است. به‌هرحال آموزش‌وپرورش یک محیط علمی و فکری است نه یدی بنابراین باید آنهایی که علم، تخصص و خلاقیت بالاتری دارند متمایز باشند. به همان شکل که در دانشگاه بین مربی، دانشیار، استادیار و استاد فرق گذاشته می‌شود در آموزش‌وپرورش هم باید همین‌گونه باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها