|
کدخبر: 54869

اختصاصی گسترش‌نیوز:

مردم این کشورها با معلم شدن فرزندانشان مخالفند

آخرین مطالعه انجام‌شده نشان می‌دهد که کشورهای آسیایی بیشترین احترام را برای معلمان قائل هستند.

گسترش‌نیوز: مطالعات نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورهای جهان پایگاه و منزلت معلمان کاهش یافته است. و باز در بیشتر کشورهای جهان، قدردانی از معلمان به روز معلم محدود شده است. بااین‌حال معلمان در بعضی کشورها هنوز هم جزء محبوب‌ترین اقشار هستند. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

beheshtmoalemann.jpg

طبق آخرین مطالعه‌ای که موسسه مطالعات اقتصادی و اجتماعی امریکا و بنیاد وارکی به‌تازگی انجام داده‌اند کشورهای آسیایی در مقایسه با بسیاری از نواحی دیگر جهان برای معلمان احترام بیشتری قائل هستند. چین، مالزی و تایوان رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند. تقریبا همه ۱۰ کشور اول، آسیایی هستند. یافته‌های این پژوهش بین‌المللی نشان داد که معلمان در کشور چین جایگاه بسیار والایی دارند. هند (رتبه ۵)، کره جنوبی (۶)، هندوستان (۸) و سنگاپور از جمله کشورهای آسیایی دیگری هستند که نامشان در میان ۱۰ کشور اول دیده می‌شود.

بی‌بی‌سی گزارش کرده است که یافته‌های این پژوهش، نتایج مطالعات قبلی را تایید می‌کند. در نظرسنجی این پژوهش، نگرش ۳۵ هزار نفر موردسنجش قرار گرفت. نتایج مطالعه در چند بخش ارائه‌شده است: جایگاه و منزلت معلمان، معلمی به‌عنوان یک شغل، درآمد و ساعات کار.

سانی وارکی، بنیان‌گذار بنیاد وارکی دراین‌باره گفته است: «ما از قبل می‌دانستیم که بین منزلت معلمان در جامعه و عملکرد آموزشی دانش‌آموزان، رابطه نیرومندی وجود دارد و این مطالعه یک‌بار دیگر بر این فرضیه علمی مهر تایید زد. اکنون با اطمینان می‌توان گفت که تکریم معلم فقط یک وظیفه اخلاقی نیست و مستقیما روی عملکرد نظام آموزشی تاثیر می‌گذارد».

به نظر می‌رسد که این ادعا کاملا درست باشد. دانش‌آموزان ۱۰ کشور اول این رتبه‌بندی (به‌عنوان‌مثال دانش‌آموزان چین و سنگاپور) در آزمون‌های بین‌المللی همواره جز بهترین‌ها بوده‌اند.

در چین، ۸۱ درصد از پاسخگویان معتقد هستند که دانش‌آموزان به معلمان احترام می‌گذارند. این در حالی است که میانگین جهانی این شاخص فقط ۳۶ درصد است. از طرف دیگر مردم کشورهای برزیل، اسرائیل و ایتالیا کمترین احترام را برای حرفه معلمی قائل هستند.

در یکی از سوالات این پیمایش از مردم سوال شد که آیا دوست دارند فرزندانشان در آینده معلم شوند؟ در چین، غنا و هند تعداد افرادی که گفته‌اند فرزندان خود را به معلم شدن تشویق می‌کنند به طرز باورنکردنی بالاست. بااین‌حال پاسخگویان روسی، اسرائیلی و ژاپنی گفته‌اند که فرزندان خود را به‌شدت از معلم شدن نهی می‌کنند.

وارکی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: « ۵ سال قبل که شاخص جهانی منزلت معلمان را تهیه کردیم هشدار دادیم که منزلت معلمان روزبه‌روز کمتر می‌شود. به همین دلیل بود که تصمیم گرفتیم جایزه جهانی معلمان را اعطا کنیم. هدف ما از تعیین این جایزه آن بود که ماهیت کار عظیمی که معلمان گوشه و کنار جهان انجام می‌دهند را به همگان نشان دهیم. از آن زمان میانگین منزلت معلمان اندکی بهتر شده است ولی هنوز فاصله زیادی تا نوک قله داریم. باید کاری کرد که معلمان به احترامی که سزاوار آن هستند دست یابند. یادمان باشد که آینده همه ما در دست معلمان است».

در ادامه می‌توانید ۱۰ کشوری که بیشترین احترام را برای معلمان هستند مشاهده کنید:

۱. چین

۲. مالزی

۳. تایوان

۴. روسیه

۵. اندونزی

۶. کره جنوبی

۷. ترکیه

۸. هندوستان

۹. نیوزیلند

۱۰. سنگاپور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها