|
کدخبر: 54334

خرید و فروش ملخ زنده در بندرعباس!

عزیزاله کناری، منطقه خلیج‌فارس اظهار کرد: مبارزه با ملخ‌ها همیشه بوده و هست و امسال با افزایش هجوم آنها، با جدیت بیشتری در حال انجام است.

گسترش‌نیوز : فرماندار بندرعباس با بیان اینکه مبارزه با ملخ‌ها با جدیت در حال انجام است، گفت: تصور مسئول مربوطه وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اظهاراتم، مبنی بر خرید و فروش ملخ زنده، خرید ملخ مرده یا سم‌پاشی شده بود درحالی‌که طرح فرمانداری بندرعباس تنها خرید ملخ زنده آن‌هم با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان است.

عزیزاله کناری، منطقه خلیج‌فارس اظهار کرد: مبارزه با ملخ‌ها همیشه بوده و هست و امسال با افزایش هجوم آنها، با جدیت بیشتری در حال انجام است.

وی افزود: مبارزه با ملخ‌ها به روش‌های گوناگونی چون سم‌پاشی، فراردهی و زنده‌گیری در حال انجام است و فعلاً آمار دقیقی از میزان خرید ملخ زنده از روستاییان در دست نیست.

فرماندار بندرعباس تصریح کرد: از بهمن‌ماه سال گذشته بنا را بر مبارزه شیمیایی با ملخ‌ها قرار دادیم و میلیاردها تومان برای این مبارزه هزینه شد و متأسفانه سم‌پاشی موجب وجود سم در محیط، مقاوم‌سازی سایر آفات برابر سموم و از بین رفتن تمامی حشرات و آسیب‌های دیگر می‌شود.

کناری با بیان اینکه برای ایجاد انگیزه در تمامی روستاییان و جلوگیری از آسیب‌های مبارزه شیمیایی، طرح خرید تضمینی ملخ زنده را نیز ارائه کردیم، افزود: هر روستایی که بتواند به این موضوع ورود کند و ملخ‌های گرفته‌شده را به دهیاران تحویل دهد به ازای هر کیلوگرم ملخ زنده هشت هزار تومان از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های سموم شیمیایی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در کنار این موضوع به دنبال آن هستیم تا از ملخ‌ها برای خوراک اولیه دام‌ها بهره ببریم، اضافه کرد: در حال رایزنی و بررسی عملی شدن این موضوع با کارخانه‌ها هستیم تا این موضوع را عملیاتی کنیم و بدون پشتوانه علمی این موضوع را انجام نخواهیم داد.

فرماندار بندرعباس با اشاره به اینکه باید بررسی کنیم تا این طرح چه میزان موفق خواهد شد، اظهار کرد: تبعات خرید ملخ بسیار پایین‌تر از سم‌پاشی است.

وی اضافه کرد: تصور مسئول مربوطه وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اظهاراتم، خرید ملخ مرده یا سم‌پاشی شده بوده است درحالی‌که طرح فرمانداری بندرعباس تنها خرید ملخ زنده آن‌هم با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان بود.

فرماندار بندرعباس از مشاهده دسته‌های کوچک و پراکنده ملخ در برخی از مناطق دهستان سیاهو خبر داد و افزود: این دسته‌ها باقیمانده ملخ‌هایی هستند که پس از مبارزه با دسته‌های بزرگ توسط جهاد کشاورزی هنوز وجود دارند.

کناری عنوان کرد: این دسته‌های ملخ به دلیل کوهستانی بودن منطقه قادر عبور نبوده و در منطقه سرگردان و به دنبال راهی برای خروج هستند و به علت پراکندگی و صعب‌العبور بودن مناطق مذکور و حجم کم آن‌ها، مبارزه توسط گروه‌های روستایی تشکیل شده، با همکاری کشاورزان، جهاد کشاورزی و فرمانداری به‌صورت شبانه‌روز ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: جهت کمک به باز کردن جاده برای عبور وسایل نقلیه و انتقال سم جهت مبارزه با ملخ در بین باغات و زمین‌های حاشیه‌ای نیز یک دستگاه لودر توسط فرمانداری از محل بخش خصوصی هماهنگ شده تا به مدت یک ماه با جهاد کشاورزی در مناطقی که با هجوم ملخ مواجه هستیم تحت نظر بخشداران همکاری کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر