|
کدخبر: 52699

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

تقابل منطق و محبت + لینک ثبت نام

کارت اهداء عضو را می‌توان با پر کردن فرم تقاضا در سایت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی در کمتر از ۱۰ دقیقه دریافت کرد.

گسترش‌‌نیوز : ۲۵ هزار نفر منتظر پیوند اعضا هستند، پدر یک خانواده چهار نفری، دختری دانشجو، مادر یک خانواه سه نفری و سرپرست خانواده، استاد دانشگاه، کارگر ساختمانی همه بخشی از یک مجموعه ای هستند که یا مرگ مغزی شده‌اند و یا نیاز به اهدای عضو دارند برای زندگی.

شاید اجازه به جدا کردن دستگاه اکسیژن برای اعضای یک خانواده سخت‌ترین کار ممکن باشد اما این تصمیم می‌تواند قلبی برای دختری ۷ ساله باشد تا او را به مدرسه بازگرداند و یا قرنیه‌ای برای پدری که آرزوی نگاه کردن به فرزندش دارد. درجهان بسیاری از افردا در زمان حیات خود کارت اهدای عضو را تهیه می‌کنند تا با این کار زندگی را بعد از مرگ خود به نیازمندان اعضا اهدا کنند. در ایران کارت اهدای عضو تنها با رضایت ولی دم معتبر است و در صورتی که خانواده متوفی راضی نباشند امکان اهداء عضو وجود ندارد. کارت اهدای عضو تصمیمی بزرگ است که می‌تواند اعضای خانواده ما را در امضای اهدای عضو یاری دهد با این جمله که خودش راضی بود.

ارسال کد ملی به شماره ۳۴۳۲

یکی از راه‌های دریافت کارت اهدای عضو ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ به صورت سریع و آسان کارت اهدای عضو دریافت کنند اما کاربران از این سامانه چندان رضایت ندارند.

پر کردن فرم اهدای عضو در سایت فراهم آوری اعضای پیوندی

یکی دیگر از راه‌های دریافت کارت اهدای عضو از طریق واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، بیمارستان دکتر مسیح دانشوری است. این واحد در سایت خود درباره اهمیت و چرایی اهدای عضو توضیحاتی آورده است و به شایعاتی که در ارتباط با اهدای عضو وجود‌دارد نیز پاسخ داده است.در این روش فرد وارد سایت می‌شود و با پر کردن فرم تقاضا در کمتر از ۱۰ دقیقه می‌تواند کارت عضویت خود را دریافت کند.

eeeeewwweee.jpg

لینک مستقیم ثبت نام اهدای عضو:

http://register.ehda.sbmu.ac.ir/Person/Register

سفیر اهدا بخشی از این سایت است که در آن افراد می‌توانند با عضویت در آن در امر فرهنگ‌سازی اهدای عضو فعالیت‌کنند. البته ابتدا باید فایل‌ها و اطلاعات مربوط به اهدای عضو را که آن نیز در سایت وجود دارد مطالعه کنند بعد از پر کردند پرسش‌نامه و تایید آن توسط واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی، برای فرد متقاضی کارت سفیر اهدا صادر می‌شود. این فرد می‌تواند با توجه به شغل توانایی و یا محدوده فعالیتی که دارد در مدرسه، مساجد، اداره‌جات فعالیت‌کند.

لینک عضویت در طرح سفیران :

http://ehda.sbmu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=489&fkeyid=&siteid=489&pageid=34833

آماری از میزان نیازمندان به عضو برای ادامه زندگی

در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار اضافه می‌گردد. در هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد. در هر ۱۲ ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی بازمی‌گردد.

سالانه ۹ هزار مرگ مغزی در کشور به وقوع می‌پیوندد که طبق اعلام مسئولان، حدود ۷۰ درصد خانواده این افراد نسبت به پیوند اعضای عزیزانشان به دیگر هموطنان، موافقت می‌کنند. اقدام حسنه پیوند عضو هر بیمار مرگ مغزی، می‌تواند جان ۸ تن از هموطنان را نجات دهد. در ایران، سالانه بیش از ۴۵ هزار پیوند کلیه انجام می‌شود که رکوردی قابل ملاحظه در جهان به شمار می‌رود. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس سال ۹۶ گفته بود که ۴ میلیون شهروند ایران، کارت اهدا عضو دریافت کرده‌اند و روند مشارکت در این طرح در میان هموطنان افزایش یافته است.

اعضایی که اهداشدنی است

اعضا قابل اهدا قلب، ریه‌ها، کبد، روده‌ها، لوزالمعده و کلیه‌ها است. علاوه بر این اعضا، برخی از بافتهای بدن نیز قابل پیوند است. با اهدای قرنیه می‌توان بینایی رابه فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده باز گرداند. تاندون و غضروف باعث باز‌سازی اعضای آسیب دیده مربوطه می‌شوند. پیوند استخوان می‌تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود. دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه‌ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می‌رود. پیوند پوست نجاتبخش بیماران با سوختگی شدید است. پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان‌های خون است. برخلاف عضو، بافت می‌تواند تا ۲۴ و یا حتی ۴۸ ساعت بعد از مرگ فرد اهدا می‌شود و حتی می‌توان آن را برای مدتهای طولانی ذخیره کرد.

یکی از کسانی که کارت اهدای عضو دریافت‌ کرده‌است در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز گفت: کارت‌های اهدای عضو اهدای زندگی است اما این کارت‌ها از نظر من یک مشکل بزرگ دارد و آن این است که در ایران بر اساس قانون، بعد از مرگ مغزی همچنان خانواده فرد ( ولی دم) باید اجازه اهدای عضو را بدهند.

اختیار اهداء از دست خانواده‌ها خارج شود

این شهروند تهرانی افزود: باید از نظر قانونی ساز‌کاری فراهم شود تا اهدای عضو بر اساس خواسته فرد تقاضا دهنده انجام شود. شاید پدر و مادر به دلیل عشق و محبتی که به فرزند خود دارند مانع از اهدای عضو شوند. در حالی که ۸ نفر می‌توانند با این اهداء به زندگی بازگردند زمانی که اختیار اهداء از دست خانواده‌ها خارج شود، دیگر ناراحتی هم برای خانواده‌ ایجاد نمی‌شود و اطرافیان با این جمله که « خودش خواست» می‌توانند خانواده فرد مرگ مغزی را آرام کنند.

یکی از کسانی که خود را سفیر اهدا معرفی می ‌کند در ارتباط با اهدای عضو گفت: من بعد از اینکه مادرم به خاطر انتظار برای قلب از دنیا رفت. کارت اهدای عضو گرفتم و همان جا سفیر اهدا شدم. سفیر اهدا در حقیقت کار فرهنگ سازی اهداء عضو در جامعه را برعهده می‌گیرد.

تیمی با کارت اهداء عضو

یکی از مربیان فوتبال بانوان با بیان این موضوع که یکی از شاگردانش پیشنهاد دریافت کارت اهدا عضو را مطرح کرد، گفت: من از این طرح استقبال کردم و بعد از ثبت نام متوجه شدم تعداد زیادی از اعضای تیم نیز کارت اهدای عضو دریافت کرده‌اند. این موضوع برای من جالب بود بازیکنان من بیشتر متعلق به اواخر دهه ۷۰ هستند، ذهنیت اهدای زندگی بچه‌ها برای من جالب بود.

لزوم خدمات رسانی مجازی

خبرنگاری که متوجه تحقیق میدانی من در ارتباط با اهدای عضو شد، گفت: بیش از ده مرتبه برای دریافت کارت اهدای عضو از طریق سامانه‌ای که مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در رسانه‌ها عنوان کرده‌بود اقدادم کردم اما من از این طریق نتوانستم کارت اهدای عضو دریافت کنم.

من اکنون سه پسر دارم

خانمی که به تازگی دوره نقاهت پیوند کلیه را پشت سرگذاشته است، گفت:نام شخصی که کلیه‌اش را به من پیوند زدند میلاد بود. فکر و ذکرم همه در خانه پیش فرزندانم بود و خودم در بیمارستان زندگی سختی را می‌گذراندم . با این کلیه زندگی من به روال عادی بازگشته‌است و از بیمارستان نجات پیدا کرده ام. من تا پیش از عمل کلیه ۲ پسر داشتم و حال ۳ پسر دارم. هر روز برای میلاد دعا می‌کنم و از خدا می‌خواهم که او را قرین رحمت خود کند و به پدر و مادرش صبر عنایت کند.

فرهنگ اهدای عضو مرگ مغزی‌ها

یکی از دانشجویان رشته روان‌شناسی که به تازگی کارت اهدای عضو دریافت کرده است، گفت: کارت اهدای عضو شاید نمادین باشد اما ما می‌توانیم به شکل منطقی با خانواده در ارتباط با این موضوع صحبت کنیم و اعضای خانواده به خصوص پدر، مادر، همسر و فرزند خود را از این تصمیم آگاه کنیم. این صحبت کردن دو مزیت دارد اول آن‌که از نظر روانی خانواده آمادگی امضای رضایت‌نامه اهدای عضو بعد از مرگ مغزی ما را خواهند داشت و دوم آنکه به شکل ناخودآگاه فرهنگ اهدای عضو مرگ مغزی‌ها را در خانواده نهادینه می‌کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها