|
کدخبر: 52312

۵ وظیفه تاسف‌بار روابط عمومی در قبال رسانه‌ها

میلاد محمدی - سردبیر

در دو روز گذشته مدیران روابط‌عمومی‌ در هر سطحی یک قلم و کاغد برداشتند و از لزوم توسعه ارتباطات و تبادل و تعامل نوشتند. درباره اینکه روابط‌عمومی‌ها قلب تپنده سازمان ها هستند و باید میان مردم و مسئولان سازمان ها پل ارتباطی ایجاد کنند. متن‌های تر و تمیزشان را که می‌خوانی لذت می بری از این همه درک و شعور و شناخت عمیقی که نسبت به وظایفشان دارند!

بگذارید راحت حرف بزنیم. در ایران بخش عظیمی از مدیران و کارشناسان فعال در عرصه روابط عمومی وظایف متفاوت تری نسبت به آنچه تظاهر می‌کنند دارند. آنها نه دنبال تبادل منطقی اطلاعات و تعامل با رسانه هستند و نه توسعه ارتباطات را دنبال می‌کنند. درباره این عزیزان؛ «روابط عمومی» هیچ ربطی به اسمش ندارد! در این یادداشت برخی از مهمترین وظایف حقیقی این دسته از روابط عمومی‌ها را که امکان انتشار دارد، متذکر می‌شوم.

۱- دور زدن خبرنگاران! برخی روابط عمومی‌ها وظیفه دور زدن رسانه‌ها را دارند. آنقدر خبرنگار را درگیر کاغذ بازی می‌کنند تا در نهایت او را از مصاحبه با مقام بالادست خودشان منصرف کنند. برای یک گفتگوی ساده که وظیفه هر مقام مسئولی است، هم معرفی‌نامه می‌خواهند هم زندگی‌نامه خبرنگار و رسانه‌اش را!

۲- سانسورهای سلیقه ای! یک بخش محدودی از روابط عمومی‌ها کمی وجدان بیشتری دارند و ممکن است بعد از کلی خواهش و تمنا به مصاحبه رضایت بدهند؛ اما به شرط و شروطی که خودشان وضع می‌کنند! اول اینکه باید سوالات را برایشان ایمیل کنی تا خودشان تصمیم بگیرند کدام ها را پاسخ بدهند و کدام ها را حذف کنند. بعد از مصاحبه هم باز باید متن تنظیم شده را برایشان بفرستی تا هر بخشی را که صلاح دانستند کم یا زیاد کنند.

۳- اطلاع‌رسانی شیتیلی! مدیران روابط عمومی سعی می‌کنند اصحاب رسانه را با کارت های هدیه ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان خریداری کنند. بعد با همین چندرغاز پولی که دادند، آنها را مجبور می‌کنند اخبار درجه سوم سازمانشان (رپوتاژ و تبلیغات) را در رسانه بازنشر بدهند.

۴- تکذیب هرچیزی که مدیر گفت! کافیست آقا یا خانم مدیر در یک همایش، یک نشست یا یک گفتگوی تلفنی به خبرنگار چیزی بگوید که قبلا هماهنگ نشده باشد. روابط عمومی خیلی سریع ضمن تکذیب هر چیزی که مدیرش گفته، بیانیه و متن دیگری را برای شما ارسال می‌کند که به عنوان جوابیه منتشر کنید!‌

۵- شکایت از رسانه‌ها! این مورد در ادامه مورد چهارم رخ می‌دهد. اگر رسانه‌ای صحبت های دیکته شده از جانب روابط عمومی‌ها را جایگزین مطلب خودش نکند، باید منتظر دادگاه و شکایت و موارد این چنینی باشد.

خلاصه که اگر نیروی فعال روابط عمومی هستید لطفا شامل این ۵ بند بالا نباشید که ما هم راحت بتوانیم هفته روابط عمومی را به شما تبریک بگوییم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها