|
کدخبر: 50353

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس؛

عدالت در آموزش‌وپرورش به شدت زیر سوال است

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: معلمی که حتی کرایه رفت و برگشت خود را هم به سختی تأمین می‌کند، آیا می‌تواند به کیفیت تدریس و به روز نگه داشتن اطلاعات خود بیاندیشد؟ متأسفانه مولفه‌‌های عدالت در آموزش‌وپرورش به شدت زیر سوال است.

گسترش‌نیوز: اصغر مسعودی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره سوالاتش از وزیر آموزش و پرورش در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای سلامی، اظهار کرد: براساس ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، نظام رتبه‌بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص و شایستگی‌ باید اجرا شود اما با وجود وعده‌‌های مختلف هنوز رتبه‌بندی معلمان وارد فاز اجرا نشده البته باز هم وعده داده‌‌‌اند که رتبه‌بندی از سال ۹۸ اجرا خواهد شد.

وی افزود: وقتی تخصص‌ و شایستگی‌ در پرداخت حقوق لحاظ نشود، عملکرد افراد زیر سوال رفته و شاخص‌‌‌های کیفیت آموزش پایین می‌آید و تمام این مسائل به ضرر دانش‌آموز تمام می‌شود.

پاسخ‌هایی که دیگر قانع‌کننده نیست!

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: از وزیر آموز‌ش‌وپرورش درباره سرانجام اجرای رتبه‌بندی معلمان سوالی پرسیدم که در پاسخ باز هم عنوان شد " طرح رتبه‌بندی در حال آماده شدن است"، متأسفانه تاکنون این جواب را بارها شنیده‌ایم و دیگر برایمان قانع‌کننده نیست، انتظار داریم وزیر و مسئولان وزارت آموزش‌ و پرورش از حقوق معلمان دفاع کنند، آیا از خود پرسیده‌اند "این همه وعده‌می‌دهند آیا وعده‌هایشان تحقق پیدا می‌کند؟"

مسعودی در ادامه درباره عدالت آموزشی عنوان کرد: براساس ماده ۷۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) باید در راستای برقراری عدالت آمورشی و تجهیز تمام مدارس البته با اولویت روستاها اقدام شود، متأسفانه برخی روستاها همچنان در اوج محرومیت هستند در حالیکه محرومیت‌زدایی یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی بود اما با وجود شعارهای عدالت‌محور همچنان بسیاری از مناطق محروم با مشکلاتی مواجه هستند.

نهایت بهره‌برداری از معلمان خرید خدمات!

وی با اشاره به اجرای طرح خرید خدمات آموزشی در مناطق و روستاهای محروم بیان کرد: معلمان خرید خدمات در روستاها و مناطق محروم فعالیت می‌کنند و با حضور آنهاست که کلاس‌های درس بدون معلم نمی‌ماند اما وزارت آموزش‌ و پرورش در نهایت سوءاستفاده از این افراد، حقوق آنها را که در برخی موارد از حداقل حقوق تعیین شده توسط وزارت کار هم کمتر است، ماه‌ها پرداخت نمی‌کند، معلمان خرید خدمات در همین سال تحصیلی، از ابتدای مهر تا شروع سال ۹۸ ریالی حقوق دریافت نکرده بودند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: معلمی که در این شرایط کار می‌کند و حتی کرایه رفت و برگشت خود را هم به سختی تأمین می‌کند، آیا می‌تواند به کیفیت تدریس و به روز نگه داشتن اطلاعات خود بیاندیشد؟ متأسفانه مولفه‌‌های عدالت در آموزش‌وپرورش به شدت زیر سوال است.

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش متذکر شد: اگر سند تحول به خوبی اجرا شود، بسیاری از مشکلات آموزش‌ و پرورش حل خواهد شد اما این سند نیز درگیر ارائه گزارش شده است و صرفاً گزارش ارائه می‌دهند که سند تحول در حال اجراست.

منبع: تسنیم

ارسال نظر