|
کدخبر: 49711

بخش ویژه «وکیل خوب»۴؛

همه چیز درباره «مهریه» + راهکارهای حقوقی

شما در طول سال با برخی مشکلات قانونی و غیرقابل پیش‌بینی مواجه هستید که پایتان را به مسائل حقوقی باز می‌کند. مشکلاتی که حل و فصل و چاره اندیشی برای رفع آن ممکن است بسیار پیچیده و بعضا حساس باشد.

گسترش‌نیوز : باید گفت تعدد قوانین و پیچیدگی آن، وجود صدها و شاید هزاران ماده و تبصره و البته اضطراب حاصل از ورود به یک فضای حقوقی عموما باعث می‌شود ما برای برطرف کردن مشکلات حقوقی و ایجاد راهکارهای سهل و آسان برای رفع مشکلات به سراغ گروهی برویم که با علم کامل به قوانین و تجارب کاری امکان حل مشکلات این چنین را دارند. این افراد همان وکلا هستند که با قبول پرونده‌های قضایی نقش تعیین‌کننده در موفقیت یا عدم موفقیت شما دارند.

در سلسله گزارش‌های « وکیل خوب » سعی داریم با همکاری و مشارکت وکلای حرفه‌ای برخی مشاوره‌های حقوقی و قضایی را با زبان ساده و عمومی و قابل فهم به مخاطبان گرامی گسترش‌نیوز منتقل کنیم.

امروزه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و چالش هایی که در پرونده‌های حقوقی وجود دارد و موکلین باید توجه زیادی به آن داشته باشند بحث «مهریه» است. در این گزارش سعی داریم به بررسی موضوع «مهریه»، و مشکلاتی که در این راستا ممکن است برای زوجین پیش‌اید بپردازیم.

لذا در این رابطه با توجه به اهمیت موضوع و حساسیت آن به سراغ «امیرهوشنگ ابوحمزه» وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی رفتیم تا برخی اطلاعات مهم و حیاتی را در این حیطه مشخص و روشنگری کنند. با گسترش‌نیوز همراه باشید:

مهریه چیست؟

* مهریه، مالی است که در صورت عقد ازدواج مرد متعهد می‌شود که آن را به همسر خود بپردازد.

این مال می‌تواند به‌صورت نقدی (وجه رایج کشور) و یا به‌صورت سکه و طلا و یا حتی مانند ملک و آپارتمان باشند.

باید بدانیم که این مال به عنوان بدهی در تعهد زوج قرار می‌گیرد و همزمان و یا به محض ثبت مهریه در سند رسمی ازدواج و یا قباله ازدواج و انعقاد پیمان زناشویی (نکاه) بین زوجین، زن می‌تواند مهریه خود را با یک سندی از دفترخانه مطالبه کند.

پس از این امر، سند ازدواج یک وصل لازم‌الاجرا پیدا خواهد کرد و بر اساس آن زن می‌تواند به محض ازدواج مال موضوع مهریه را از همسر خود درخواست کند.

گفتنی است که، الزاما نیازی نیست که زن برای دریافت مهریه حتما به دادگاه مراجعه بکند.

«مهریه»؛ دِین ممتازه

*یک نکته حقوقی که در مورد مهریه وجود دارد و همه باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند این است که مهریه، «دِین ممتازه» است و پیش از هر نوع بدهی از فرد بدهکار دریافت می‌شود.

اهمیت بدهی مرد به همسر و حساسیت رابطه زوجین باعث شده تا قانون این امتیاز را برای زن قائل شود که به فرض اگر مردی دارای اموالی است و این اموال توسط افراد مختلف و همسر وی توقیف شده باشد، بر اساس قانون ابتدا کل مهریه که «دِین ممتازه» است باید از اموال توقیف شده دریافت شود سپس باقی اموال به دیگر طلبکاران پرداخت شود.

گفتنی است که طبق قانون حتی اگر مرد فوت شده باشد بدهی او به همسر بر سایر مطالبات برتری دارد، از این رو مهریه را «دِین ممتازه» می‌نامند و امتیازی برتر از سایر مطالبات برای همسر به حساب می‌آید.

این امتیاز حقی است که فرد قانون‌گذار برای زن پیش‌بینی کرده و باعث شده این طلب یک بستانکاری ویژه و ممتاز به حساب آید.

*نکته مهمی که درباره سکه‌های لازم‌الاجرا باید بدانیم این است که، در قوانین جدید کشور ما به عنوان مثال اگر فرد مهریه همسر خویش را ۵۰۰ سکه قرار دهد، زن تنها ۱۱۰ عدد سکه می‌تواند دریافت کند و در صورت عدم پرداخت این مقدار از طرف مرد، زن می‌تواند طلب بازداشت وی را بکند. بنابراین مرد موظف به پرداخت مازاد بر ۱۱۰ عدد سکه نیست. اگر به هر دلیلی مرد قادر به پرداخت کل مهریه نباشد نهایتا تا ۱۱۰ سکه می‌تواند پرداخت کند و قانون نیز وی را متعهد به پرداخت این مبلغ می‌داند و در صورت عدم پرداخت این مبلغ حکم زندان برای او صادر خواهد شد.

اما اگر زنی همزمان با دادخواست مهریه، اموالی از مرد معرفی کند که ارزش ۵۰۰ سکه را داشته باشد می‌تواند تمام ۵۰۰ سکه را مطالبه کند.

نکته: اگر در صورت عدم پرداخت ۱۱۰ عدد سکه برای فردی حکم زندان صادر شود، مرد می‌تواند همزمان با اجرای حکم دادخواست تقسیط دهد و شهود خودش را در وقت مقرر به دادگاه معرفی کند.

دادگاه نیز با توجه به شرایط زوجین پیش‌پرداختی برای مهریه در نظر می‌گیرد به عنوان مثال بین ۵ تا ۳۰ سکه و ماهی یک سکه یا هر چند ماه یک سکه با توجه به شرایط و توان مالی مرد در نظر می‌گیرد. اما اگر در شرایطی مردی دارای اموالی بیش از ۱۱۰ سکه باشد موظف به پرداخت رقمی مازاد بر ۱۱۰ سکه نیز است.

چگونه مهریه را مطالبه کنیم؟

*باید به این نکته حقوقی توجه کنیم که، مهریه از طریق ارائه دادخواست و در یک فرم مشخص به دادگاه عمومی حقوقی خانواده نیز قابل مطالبه است. همچنین زن می‌تواند در صورت تمایل با نوشتن خواسته خود یا وکیل در فرم مخصوص از دادگاه محل سکونت خود و یا همسرش نیز مهریه را طلب کند.

بنابراین دادگاهی صالح به رسیدگی است که در محل سکونت زن و یا شوهر باشد. گفتنی است که دادگاه مذکور پس از رسیدگی و سیر دادرسی، حکم الزام همسر به پرداخت مهریه را صادر می‌کند.

منظور از «عندالمطالبه» و «عندالاستطاعه» چیست؟

*مطلب مهمی که در مورد مهریه وجود دارد این است که بدانیم در سند رسمی ازدواج معنی «عندالمطالبه» چیست؟

در سندهای رسمی ازدواج گاها ذکر می‌شود که مهریه به‌صورت عندالمطالبه قابلیت دریافت و مطالبه دارد. این بدان معناست که درخواست و دریافت مهریه در هر زمانی امکان‌پذیر است. یعنی هر زمانی که شخص بخواهد می‌تواند مهریه را طلب کند. بنابراین در صورت نوشتن این عبارت در سند ازدواج که به امضای زوجین رسیده باشد، زن هر گاه اراده کند می‌تواند مهریه را از همسر طلب کند و این امر معنی «عندالمطالبه» است.

برخی مواقع در سند ازدواج می‌بینیم که از واژه «عندالاستطاعه» استفاده می‌شود.

«عندالاستطاعه» یعنی شرط درخواست و پرداخت مهریه، دارا بودن مرد است. بنابراین هر گاه مرد استطاعت و توانایی پرداخت مهریه را داشته باشد، باید آن را به زن پرداخت کند.

پس درمی‌یابیم که در صورت استفاده از واژه «عندالاستطاعه» در سند رسمی ازدواج، درخواست مهریه از مرد مشروط به داشتن مال و توانایی مرد در پرداخت مهریه است.

ارسال نظر