|
کدخبر: 49382

آبگرفتگی معابر در نیمه شرقی کشور

سازمان هواشناسی بارش‌های سیل آسا در نقاط مختلف کشور را پیش‌بینی کرد، هشداری که عصر یکشنبه اوج گرفت و موجب آبگرفتگی معابر نیمه شرقی کشور شد.

گسترش نیوز - پیش‌بینی و هشدار این سازمان در جنوب شرق و شمال شرق کشور بارش باران، رعد و برق و وزش باد و در بخش هایی از مرکز، سواحل دریای خزر و دامنه‌های شرقی البرز بارش پراکنده بود.

abgereftegi23.jpg

بارش‌ها امروز در استان‌های هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب یزد، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب فارس شدت گرفت و در خراسان جنوبی و خراسان رضوی موجب جاری شدن سیلاب و ابگرفتگی معابر شد.

درهمین حال مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گزارشی روز یکشنبه و اواسط وقت دوشنبه خلیج‌فارس و تنگه هرمز و دریای عمان را مواج و طوفانی پیش‌بینی و اعلام کرد که ارتفاع موج به‌ویژه در خلیج‌فارس و دریای عمان بین یک و نیم تا دو و نیم متر خواهد بود.

براساس این پیش‌بینی ها، با توجه به بارش شدید توام با رگبار و رعدوبرق که ظرفیت ایجاد آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی را دارد، توصیه شده است تمهیدات لازم برای اجتناب از مخاطرات هوای مخرب اندیشیده شود.

گزارش‌ها اما از مناطق سیلزده استان خوزستان حاکی است شرایط بحرانی پشت سر گذاشته شده است و این درحالی است که مسئولان دولتی و نهادها همچنان در منطقه حضور میدانی دارند.

روز یکشنبه گزارش شد که جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از روند خدمت رسانی به مناطق سیل زده خوزستان دیدن کرد.

سردار حسین سلامی با حضور در منطقه نظامیه اهواز از روند خدمت رسانی بسیجیان حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان وزارت نفت به مردم سیل زده دیدن کرد.

۲ گردان امداد و نجات و بیت المقدس حوزه مقاومت بسیج شهید تندگویان به استعداد ۴۰۰ نفر از روزهای گذشته برای کمک به مردم و حفاظت از تاسیسات نفتی هم جوار در مسیر سیلاب، به مناطق مختلف اعزام شده و تا پایان شرایط اضطراری در کنار مردم و سایر نیروهای امدادی التیام بخش آلام مردم هستند.

جمعی از گروه‌های حشد الشعبی عراق نیز برای خدمت‌رسانی به مناطق سیل زده وارد خوزستان شده و امداد رسانی خود را آغاز کرده‌اند.

سیلاب کرخه، دز و کارون تاکنون مناطق روستایی و شهری چندین شهرستان حاشیه این رودخانه‌ها را در برگرفته است.

در پی این سیلاب، دستور تخلیه هفت شهر و بیش از ۲۵۰ روستای خوزستان صادر شده است.

به گفته وزیر کشور ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.

** سیل ۸۳هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال خسارت به خوزستان وارد کرده است

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: وقوع سیلاب اخیر در خوزستان تاکنون ۸۳ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال خسارت به این استان وارد کرده است.

کیامرث حاجی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: میزان نهایی خسارات نیست و همچنان برآوردها در حال انجام است.

وی افزود: این خسارات در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی ( زراعی، باغی، دام و طیور، ساختمان و تاسیسات)، واحدهای مسکونی( بازسازی، تعمیری، لوازم خانگی معیشتی، تجاری)، ماشین‌آلات سبک و سنگین، عشایر، راه‌های ارتباطی، راه آهن، معابر شهری، آب شهری و روستایی، تاسیسات آب و فاضلاب، تاسیسات شبکه برق، تاسیسات زیربنایی گاز، و... بوده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: تاکنون ۲۷۰ روستا به صورت کلی و جزیی تخلیه شده‌اند که از این تعداد ۱۱۴ روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند.

وی با اشاره به آماده‌سازی ۹۱ اردوگاه در سطح خوزستان بیان کرد: تاکنون ۱۲۰ هزار نفر در پادگان‌ها، مدارس، مساجد، حسینیه ها، چادرها، و دیگر مکان‌های اسکان اضطراری اسکان داده شده‌اند.

**سیل ۲۰ روستای شادگان در خوزستان را تهدید می‌کند

فرماندار شادگان گفت: ۲۰ روستای بخش مرکزی این شهرستان در جنوب غرب استان خوزستان به دلیل افزایش روان آب‌های رودخانه کارون در معرض سیلاب قرار گرفته‌اند.

سعید حاجیان در گفت‌وگو با ایرنا وضعیت ۲۰ روستای بخش مرکزی این شهرستان را سخت توصیف کرد و افزود: نهر بحره با افزایش دبی مواجه شده که با شرایط فعلی ۲۰ روستا را با شرایط بحرانی مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: تاکنون یک روستا در بخش مرکزی و ۲ روستا نیز در دارخوین با ورود سیلاب تخلیه شدند.

وی همچنین بیان کرد: آب تالاب شادگان با افزایش حجم مواجه شده است ولی تاکنون دستوری مبنی بر تخلیه روستای صراخیه در تالاب شادگان داده نشده است.

حاجیان افزود: برخی اهالی روستای صراخیه که نگران سیلاب بودند وسایل خانگی خود را از روستا خارج کردند ولی اکنون سیلاب این روستا را تهدید نمی‌کند.

** سیلاب مسیر تایباد به مشهد ریزه را بست

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: هم اینک مسیر تایباد به مشهد ریزه در شرق خراسان رضوی به علت سیلاب و آبگرفتگی بسته شده است.

سرهنگ هادی امیدوار در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در جاده میامی واقع در شرق مشهد نیز آبگرفتگیهایی وجود دارد که منجر به کندی تردد شده است.

وی اضافه کرد: بارش باران در تمام استان به ویژه در محدوده شهر مشهد شدت گرفته است و سطح مسیرها لغزنده است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: مسیر بردسکن به طبس نیز همچنان بسته است.

مشهد ریزه شهری در بخش میان ولایت شهرستان تایباد استان خراسان رضوی است که در سال ۱۳۸۵ از وضعیت روستایی به موقعیت شهری ارتقا یافت.

**آب افتادگی در شهرک مهرگان مشهد برطرف شد

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد گفت که بخشی از بافت روستایی شهرک مهرگان این شهر بر اثر بارندگیهای امروز یکشنبه دچار آب افتادگی شد که با تلاش نیروهای خدماتی برطرف شد.

آب افتادگی در شهرک مهرگان مشهد برطرف شد

علیرضا صحراگرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: شهرک مهرگان به عنوان منطقه منفصل در منطقه سه شهرداری مشهد واقع شده است.

وی اضافه کرد: در پی بارشهای امروز در منطقه الهیه مشهد و در محدوده بازار خودروی مجیدیه نیز آب افتادگی رخ داد که برطرف شد.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: تجمع آب در سطح برخی معابر شهر مشهد نیز رخ داد که با تلاش هزار و ۷۰۰ نیروی خدماتی به سرعت برطرف و آب تجمع شده به سمت کانالهای جمع آوری آب هدایت شد.

صحرا گرد افزود: هم اینک ۱۷۰ دستگاه ماشین‌آلات جمع آوری آبهای سطحی در سطح شهر مشهد و در مناطق مستعد آبگرفتگی مستقر است.

وی با اشاره به آماده باش مناطق شهرداری مشهد اضافه کرد: ۱۰ هزار کیسه شن نیز در سطح معابر شهر مشهد جانمایی شده و خوشبختانه با وجود باران متناوبی که باریده است تا کنون حادثه خاصی در سطح شهر رخ نداده است.

** ایستگاه توزیع غذای متبرک رضوی در کلات مستقر شد

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: در پی جاری شدن سیل در کلات، ایستگاه صلواتی توزیع غذای متبرک رضوی در کلات برای سه روز مستقر شد.

سید خلیل منبتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این ایستگاه از امشب تا دو روز آینده روزانه ۱۰ وعده غذایی و در هر وعده هزار پرس غذای متبرک رضوی در بین سیل زدگان توزیع کند.

وی اضافه کرد: این مهم در راستای تاکید تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر خدمات رسانی به سیل زدگان و با همکاری نماینده آستان قدس رضوی در شهرستان کلات صورت گرفته است.

جریان سیلاب دیشب در شهرستان کلات علاوه بر انسداد برخی راههای روستایی و فرعی موجب آبگرفتگی ۷۰ منزل مسکونی و سیل بردگی پنج دستگاه خودرو در شهر کلات شد.

**تعدادی از استادان دانشگاه فردوسی به مناطق سیلزده اعزام شدند

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد گفت که تعدادی از استادان متخصص این دانشگاه با حضور در مناطق سیلزده جنوب کشور به بررسی و تبادل نظر با دانشگاهیان دانشگاه شهید چمران اهواز پرداختند.

عادل سپهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ضمن ابراز همدردی با هموطنان آسیب ‌دیده در سیل اخیر کشور افزود: اعضای این گروه را دکتر صنایعی نژاد استاد گروه مهندسی علوم آب، دکتر بنی هاشمی دبیر شورای راهبردی مدیریت سبز دانشگاه و استاد گروه علوم مهندسی عمران و دکتر سلمان ساکت رئیس مرکز آثار و مفاخر دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل می‌دهند.

** ساکنان پنج روستای سربیشه به مکان امن منتقل شدند

فرماندار سربیشه گفت: ساکنان پنج روستای این شهرستان تاکنون برای پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از سیلاب به محل امن منتقل شده‌اند.

محمدجواد فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بارندگی هایی که از شب گذشته شروع شد و به صورت مقطعی امروز نیز ادامه دارد، باعث ورود سیل به محدوده وسیعی از دشت درح شده ولی خسارت انسانی نداشته است.

وی گفت: علاوه بر روستاهای خاکک و چاه خزاعی بخش درح که شب گذشته اهالی آن جابه جا شده بودند، ۱۲ خانوار در روستای وحدت آباد، ۱۳ خانوار در روستای نیزه آب و هشت خانوار چاه صباغ هم امروز به محل امن انتقال یافتند.

فرماندار سربیشه با بیان اینکه هنوز خسارت‌های دقیقی از سیل برآورده نشده است افزود: امروز برق سه روستا نیز قطع شد که با تلاش نیروهای امدادی شرکت توزیع نیروی برق وصل شده است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت فعلی مباحث انسانی است اظهارکرد: تلفات دامی ناشی از سیل نیز در هیچ نقطه‌ای از شهرستان هنوز گزارش نشده است.

فلاحی گفت: ممکن است برخی سدهای خاکی در روستاها نیز بر اثر سیل شکسته باشند ولی هنوز آمار دقیقی از این موارد گزارش نشده است.

وی یادآور شد: فعلا محور سربیشه - ماهیرود و حسین آباد به سمت طبس مسینا بر اثر طغیان رودخانه مسدود است.

** برخی مدارس خراسان جنوبی روز دوشنبه تعطیل است

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با توجه به بررسی نقشه‌های هواشناسی و احتمال وقوع بارش‌های سنگین مدارس شهرستان‌های نهبندان، درمیان و زیرکوه فردا (دوشنبه) در تمامی مقاطع تحصیلی تعطیل است.

محمدعلی واقعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: مدارس روستایی و عشایری منطقه یخ آب و چاه مسافر بخش دستگران شهرستان طبس نیز فردا تعطیل خواهد بود.

وی افزود: تمامی مدارس ابتدایی و پیش دبستانی‌های روستایی شهرستان فردوس فردا (دوشنبه) تعطیل است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: اگر در سایر شهرستان‌ها نیز تعطیلی مدارس اعلام شد تا ساعت ۲۰ امشب اطلاع رسانی انجام می‌شود.

بارش رگباری و شدید باران و احتمال وقوع سیلاب امروز نیز برخی مدارس خراسان جنوبی در ۱۱ شهرستان استان را تعطیل کرد.

۱۰ پرواز فرودگاه بین‌المللی بندرعباس لغو شد

مدیرکل فرودگاه هرمزگان از لغو ۱۰ پرواز روز یکشنبه فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به علت پدیده رعد و برق خبر داد.

محمود بنی امانی در جمع خبرنگاران افزود: پدیده رعد و برق بر سایر فرودگاه‌های هرمزگان تاثیری نداشته است و تمام فرودگاه‌های استان و جزیره‌های خلیج‌فارس به طور کامل آماده و عملیاتی هستند.

وی با اشاره به آمادگی فرودگاه‌های هرمزگان برای برقراری پروازهای امدادی، بیان کرد: فرودگاه میناب به صورت آماده باش قرار دارد تا در صورت نیاز با استقرار ماشین‌های سیار، به مناطقی همچون رودان و سیری که فرودگاه ندارند، خدمت ‌رسانی کند.

مدیرکل فرودگاه هرمزگان یادآورشد: با توجه به تمهیداتی که در پاییز سال گذشته با همکاری ستاد مدیریت بحران، استانداری و راه و شهرسازی درباره مدیریت پل‌‌ها و خور‌ها اتخاذ شد و همچنین زهکشی کانال‌‌ها و مدیریت راه آب‌ها، فرودگاه‌‌های هرمزگان اکنون با خطر آب گرفتگی مواجه نیستند.

فرودگاه بین‌المللی بندرعباس روزانه با ۴۰ سورتی پرواز رفت و برگشت بیشترین تعداد پروازها را در هرمزگان به خود اختصاص داده و دارای حدود ۱۹ مسیر پروازی داخلی و ۲ مسیر پروازی خارجی است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر