|
کدخبر: 48260

چند روز تلخ و پر تنش به روایت یک شاهد عینی؛

از ایثار سپاه تا نجابت اهالی آق‌قلا

دکتر رجبلو - استاد دانشگاه از رامیان و گرگان

سیل اخیر استان گلستان ازعجیب‌ترین رخدادهای طبیعی نیم قرن اخیر استان بود. من در این عمر شصت ساله ام دوبار چنین پدیده‌ای را دیدم.به مدت شش شبانه روز و بی‌وقفه و سیل آسا باران همراه طوفان داشتیم. به‌تدریج رودخانه‌های محلی و مسیل‌ها پرآب شدند. افاقه نکرد. اضافه آب‌های سیل آسا که از کوه‌ها جاری شده بودند وارد شهرها و روستاها شدند.

مثلا شهر کوچک ما یعنی رامیان در شرق گلستان کوهپایه است و نسبت به دشت شیب دارد. اما در خیابان‌های شهر چنان سیل جاری شد که از کوه درخت‌ها را کنده و آورده بود و مردم از خیابان‌ها هیزم جمع می‌کردند. می‌دانید که دشت گرگان معروف است. آب‌ها از کوهپایه‌ها وارد دشت و جلگه شده و چون رودخانه‌های محلی ظرفیت نداشتند آب‌ها و سیلاب‌ها وارد مزارع و باغات و شهرها و روستاها شدند و همه چیز را درهم کوبیدند.

کرگانرود سی و سه سال خشک بود. اما یک مرتبه طغیان کرد. برخی رودخانه‌های محلی مثل قره چای که از سال۱۳۴۸ خشک بود چنان طغیان کرده بود که تعدادی از گاو و گوسفند و اسب اهالی روستاهای همجوار را تا حدود صد کیلومتر برده بود.چه می‌شود کرد.هم دولت و هم ملت غافلگیر شدند.

الان یک مشکل مهم این است که گندم‌ها و جو‌ها و سایر محصولات در زیر گل و لای جنگل‌ها مدفون شده‌اند و پل‌ها در هم شکسته وخسارات وارده بسیار مهیب و غیرقابل ارزیابی است. این درحالیست که گلستان جزو چهارده استان در معرض بحران آب در سال‌های قبل بود و الان بحران فرسایش جنگل و خاک زمین‌های زراعی و تلفات دام و تخریب روستاها و شهرها را هم باید به بحران‌های اصلی اضافه کرد.

در هر حال خسارات این سیلاب تا ده‌سال آینده هم قابل جبران نیست. ارتفاعات برف باریده و احتمالا شکوفه‌ها همگی یخ خواهند زد. این یعنی مرکبات و میوه ها را هم سرما خواهد زد و مردم برای فصل گرم میوه نخواهند داشت. روایت‌های مختلفی در مورد ناپدید شدن چند نفر از مردم منتشر شده اما هنوز قطعی نیست.

من از نزدیک شاهدم که سپاه درحد ایثار به مردم کمک کرد. درجه داران سپاهی از درجه‌های بالا حتی سرهنگی و سرگردی تا سربازان عادی را دیدم که تا یک و نیم متر در آب فرو رفته بودند و در هوای سردی که نمی‌شد با لباس گرم هم جتی چند دقیقه در یک جای خشک ایستاد، غذا و لباس برای روستائیان گرفتار در آب جابه‌جا می‌کردند. کامیون‌ها و بولدوزرها و لودرها و ماشین‌های سپاه تماما به صحنه آمده‌اند.

نهادهای دولتی هم الان تمام قد در منطقه هستند و کمک می‌کنند. هلال احمری‌ها فوق العاده بودند. حضور مردم فوق العاده بود. با تلاش هایی که انجام شد، تقریبا تمام سیل‌زده‌ها در خانه‌های مردم شهرهای همجوار که اسیر سیل نیستند اسکان پیدا کرده‌اند. از چند نفری هم شنیدم که کامیون‌های پراز علوفه سپاه برای دام‌های نجات یافته که در دامداری‌ها اسکان داده شده‌اند فعالیت می‌کنند.

این مردم خیلی نجیبند. علی‌رغم فقر و گرسنگی به همنوعانشان کمک کردند. باور کنید اگر این اتفاق وحشتناک در امریکا می‌افتاد مردم اینقدر فداکاری نمی‌کردند. شنیده ها حکایت از آن دارد که تعدادی از اعانه بگیرهای کمیته که به نان شبشان محتاج بودند آمده بودند و حقوق ناچیز فروردین خودشان را سیل‌زده‌ها می‌بخشیدند.

در نزدیکی آق قلا چندین ستاد تشکیل شده که تمام مدیرکل‌های ستادی استان آنجا مستقر هستند و تمام قد به انجام وظیفه مشغول هستند. ادارات تقریبا نیمه تعطیل هستند چون از طریق این ستاد دارند خدمات رسانی می‌کنند.

فکر می‌کنم سیل گلستان یکی از بهترین صحنه‌های همکاری دولت و ملت را به نمایش گذاشت.خوشبختانه اکنون تقریبا بحران مهار شده و فقط امروز و فردا منطقه بحرانیست. چون باران شروع شده و هواشناسی هشدار سیل و طوفان رو مرتب به مخابره می‌کند.

در بیابان‌های اطراف آق قلا یک زن میانسال را پیدا کردند که تا شکم در گل و لای فرو رفته و بیهوش بود. تقریبا یخ زده بود. اورا به بیمارستان منتقل کردند. به طرز معجزه آسایی زنده ماند. دیروز به هوش آمده و گفته بود که چهار شبانه روز در این وضعیت بوده و چیزی نخورده و نیاشامیده بود.

انتخاب آقای مهندس غراوی به سمت سرپرستی استانداری گلستان هم هوشمندانه بود. چون ایشان معاون استاندار و درعین حال ترکمن و سنی است. در این شرایط ترکمن‌ها بیشترین آسیب را دیده‌اند.

خوشبختانه منطقه توسکستان و خان ببین از امروز صبح آفتابی شده و خطر رفع شده است و اوضاع درحال عادی شدن است.

زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب درسی داد که مردم خودسر عمل نکنند. در سیل اخیر گلستان مردم توسط سپاه و هلال احمر مدیریت شدند و هرج و مرجی پیش نیامد.بهنظر من اگر می‌خواهید کمک کنید به حساب ۹۹۹۹۹ هلال احمر که ویژه سیل زدگان است واریز کنید. مطمئن باشید به اهلش خواهد رسید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها