|
کدخبر: 48185

چگونه از سرقت منزل جلوگیری کنیم؟

سرقت از منازل در ماه های گذشته نسبت به سایر سرقت ها از فراوانی بیشتری برخودار بوده است به گونه ای که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش یافته است و این افزایش ایجاب می کند تا حساسیت افراد برای اقدامات پیشگیرانه به ویژه در ایام نوروز بیشتر شود.

گسترش نیوز: با توجه به اینکه در ایام تعطیلات نوروز هستیم و بسیاری از هموطنان بعد از یک سال فعالیت شبانه روزی، برای گذران لحظات شاد با خانواده قصد سفر دارند، منازل آنها برای مدتی خالی می ماند. شاید این فرصتی شود برای سارقان منزل چرا که اوج فعالیت این سارقان در ایام نوروز است. برای اینکه تعطیلات به کام مردم تلخ نشود، پلیس توصیه های را برای امنیت خانه ها متذکر شده تا با رعایت آنها که چندان سخت و ناشدنی نیست، امنیت منازل خود را تضمین کنیم.

saregh123.jpg

در سرقت از منزل بین مدت زمانی که ساکنان در منزل حضور ندارند، با میزان خطر سرقت رابطه مستقیم دارد، سارقان در سرقت خانه ها از کوچکترین غفلت ساکنان بهره می برند در این راستا مجرمان تمایل به سرقت در مناطق زندگی خود را نیز دارند.

اگر چه سارقان حرفه ای ترجیح می دهند که برای سرقت همیشه در حرکت و سفر باشند؛ بنابراین پرونده سرقت های منزل نشان می دهد چه منازلی بیشتر در معرض خطر سرقت قرار دارند، منازلی که نزدیک به محل زندگی مجرمان است، در مکان هایی که عبور و مرور وسایل نقلیه زیاد است، در مناطق پرتردد و حاشیه ای و در منازلی که قبلا از آنها دزدی شده است.

این منازل در خطر بیشتری برای سرقت قرار دارند زیرا پارامترهایی که سارقان با توجه به آنها از این منازل دزدی کرده اند مانند موقعیت، قابل تغییر نیستند و در مقایسه با خانه هایی که از آنها دزدی نشده است احتمال سرقت از این خانه ها چهار برابر بیشتر است.

همجواری با منازلی که قبلا مورد سرقت قرار گرفته اند، جابه جایی زیاد ساکنان، حضور کمتر در منزل، عدم برقراری ارتباط اجتماعی با همسایه ها، دوری از سایر منازل اطراف، نبود نور کافی در محیط، کم توجهی ساکنان منازل به مقوله امنیت و نبود امکانات بازدارنده مانند دوربین از جمله مواردی است که بیشتر مورد توجه سارقان قرار دارد.

بسیاری از سارقان منزل به صورتی تیمی کار می کنند، آنها در اعترافات خود بارها و بارها گفته اند که رمز موفقیت در انجام سرقت ها، سهل انگاری صاحبخانه ها و رعایت نکردن اصول ایمنی است. خود سارقان در اعترافات خود، همواره توصیه کرده اند که خانه‌ ها باید در صورت امکان در ضد سرقت داشته باشند و افراد به هیچ وجه پول و طلا را در خانه‌ های خود نگهداری نکنند و گاوصندوق‌ های مطمئن و ضد سرقت تهیه کنند.

یکی از سارقان حرفه ای منزل که بیشتر طلا و اشیای قیمتی منازل را به سرقت می برد، در اعترافات خود به پلیس گفته بود که شایعه شده ما با دستگاه گنج ‌یاب به خانه ‌ها می‌رویم و محل طلاها را پیدا می‌کنیم. نیازی به گنج‌ یاب نیست. وقتی وارد خانه شویم، راحت می ‌فهمیم که وسایل قیمتی و پول را کجا گذاشته‌ اند. برخی فکر می‌کنند خیلی زرنگ هستند و وسایل را زیر لباس یا میان رختخواب مخفی می‌کنند، اما این محل ‌ها هم از نگاه ما دور نمی ‌ماند. آنها با این کار همه وسایل را در یک محل قرار می‌دهند تا راحت‌تر سرقت شود.

او گفت: توصیه می‌کنم اگر پول و طلا در خانه دارید، در محل‌های مختلف مخفی کنید تا همه دارایی را یک جا از دست ندهید.

با این حساب می توان گفت، سارقان از شم و تجربه خود برای پیداکردن طلا استفاده می کنند. دستگاه های فلزیاب نیز به کار سارقان نمی آید چون در خانه انواع فلز مشاهده می شود و این دستگاه ها به همه فلزات واکنش نشان می دهد.

بر این اساس این دستگاه ها فقط در بیابان ها و فضای باز کاربرد دارند به همین دلیل در این زمینه پلیس توصیه می کند که مردم طلاهای خود را در جاهایی که برای سارقان شناخته شده است از جمله کمد لباس، دراور و کابینت قرار ندهند.

از دیگر توصیه های پلیس داشتن حفاظ در مقابل در و پنجره ها است؛ بر این اساس گفته می شود، مقابل تمام پنجره‌ها، نورگیر، پاسیو و روی دیوارهای کوتاه حفاظ مقاوم و مطمئن نصب شود.

همان طور که بارها گفته شده است، سارقان شگردهای خود را با پیشرفت های تکنولوژی، هماهنگ می کنند اما بسیاری از سارقان منزل از روش های تکراری استفاده می کنند که می توان با هوشمندی، کام آنها را در اهداف شومشان، تلخ کرد. در ذیل به برخی از این شگردهای تکراری اشاره می کنیم تا با رعایت نکاتی نه چندان سخت و هزینه بر، نسبت به حفاظت از منزل خود محتاط تر باشیم.

در این گزارش به رعایت نکات مورد توجه پلیس در سرقت از منزل و راه های کاهش آن اشاره می شود.

راه های پیشگیرانه کاهش سرقت از منزل

سرهنگ رضا موذن، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا در رابطه با راه های کاهش سرقت منزل گفت: شهروندان طلا، جواهرات و وجوه نقد خود را به صندوق امانات بانک ها یا افراد مورد اطمینان بسپارند.

همچنین هنگام ترک منزل برای عزیمت به مسافرت یا برای چند ساعت، در صورت امکان، سعی شود با استفاده از تایمر، روشنایی منزل به هنگام شب به طور متناوب تامین شود.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی به همسایه بانی (سپردن منزل به افراد مطمئن و امین در محل) اشاره کرد و افزود: منزل خود را برای سرکشی و استفاده خدماتی به افراد مطمئن بسپارید و در صورت امکان درِ اتاق های داخل ساختمان را قفل و تنها کلید درِ ورودی ساختمان و درِ اصلی را به افراد مورد اطمینان می توان سپرد.

موذن ادامه داد: راه های ورودی و خروجی منزل خود از قبیل کانال کولر و نورگیر را با محافظ مطمئن پوشش دهید و برای حفاظت بیشتر از منزل می توانید توپی قفل های سوئیچی را به وسیله لوله بپوشانید یا توپی قفل را با بدنه همسطح کنید.

وی تصریح کرد: تمام پنجره های قابل دسترسی، نورگیرها و پاسیوها را به حفاظ مقاوم تجهیز کنید به ویژه در طبقات پایین که سارقان از طریق پریدن روی بالکن یا لوله گاز برای دسترسی به منزل استفاده می کنند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی، اضافه کرد: کلید منزل خود را در دسترس افراد غیرمطمئن قرار ندهید و از قرار دادن آن در محل هایی از جمله زیر جاکفشی و سایر محل های قابل دسترسی اجتناب کنید.

موذن گفت: همچنین نسبت به تعویض قفل هایی که کلید یدک آن گم شده یا کلیدی که برای مدتی در اختیار دیگران بوده است، اقدام کنید و به هیچ عنوان برای شناسایی افراد اقدام به بازکردن در منزل نکنید و این مورد را به فرزندان خردسال خود نیز آموزش دهید.

سرهنگ موذن گفت: مجموعه ای از عوامل سبب بالا رفتن میزان سرقت های منزل می شود؛ که از جمله آن می توان به بی¬ توجهی دارندگان منازل به بالا بردن ضریب ایمنی و امنیتی ساختمان (بالکن، حفاظ، در¬های ورودی، پایین بودن دیوار، باز بودن پنجره و در، قفل¬های بی کیفیت، عدم نصب وسایل هشداردهنده و دوربین مداربسته، عدم بکارگیری نگهبان در مجتمع مسکونی، استفاده از اتباع بیگانه غیرمجاز به عنوان نگهبان و سرایدار، عدم گرفتن تضمین کافی از شرکت ها در هنگام استخدام افراد با عنوان (نگهبان، سرایدار و باغبان) یا استخدام از طریق شرکت ¬های نامعتبر و نگهداری اقلام با ارزش، پول، طلاجات در منزل و خاموش کردن تمام چراغ ها در منزل اشاره کرد.

وی افزود: در مقابل این عوامل که سبب افزایش میزان سرقت منزل می شود، مجهز کردن منزل به سیستم های امنیتی هشداردهنده در زمان سرقت و همسایه بانی (سپردن منزل به افراد مطمئن و امین) میزان سرقت را کاهش می دهد، شهروندان باید از بستگان و آشنایان قابل اعتماد بخواهند که به صورت مستمر از منزل آنها در صورت رفتن به مسافرت سرکشی کنند. طلا، جواهرات و وجوهات نقد خود را به صندوق امانات بانک¬ها بسپارند و از همراه بردن زیورآلات، اشیای قیمتی و اسناد و مدارک غیرضرور خودداری کنند.

سرهنگ موذن توصیه کرد از دادن کلید به افراد غیرمطمئن، شرکت‌ها و کارگرانی که برای تعمیرات مراجعه می¬کنند، خودداری کرده و نسبت به نصب حفاظ روی نورگیر و پنجره¬ها به خصوص در طبقات همکف و مسیر لوله¬ های گاز و استفاده از قفل¬ های محکم و استاندارد برای در منازل هر چه زودتر اقدام کنند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی افزود: چنانچه در یک مجتمع چند واحدی زندگی می ‌کنید، به نحوی برنامه ریزی کنید که کل ساختمان در دفعات زیاد خالی از سکنه نباشد.

سرهنگ موذن تاکید کرد: نگهبان محله تحت نظارت نیروی انتظامی را در مجتمع های مسکونی برای ممانعت از ورود مجرمان به داخل ساختمان و پیشگیری از سرقت به کار گیرید و از قرار دادن کلید ورودی ساختمان و آپارتمان در محل¬ های قابل دسترسی خودداری کنید.

وی، بیان نکردن دارایی و موجودی اقلام باارزش نزد افراد بیگانه، عدم پذیرش اسناد و اشیای گران بها و طلای بستگان برای نگهداری در یک محل خاص یا منزل را از دیگر راه های پیشگیری از سرقت منزل برشمرد.

سرهنگ موذن در مورد کمبود صندوق های امانات بانک ها، گفت: جلسات مختلفی با بانک مرکزی داشته و تاکید کرده ایم تا به بانک های عامل اعلام کنند صندوق امانت خود را گسترش دهند؛ بر این اساس این صندوق ها در حال گسترش است.

نصب چراغ های تایمردار مانع ورود سارقان به منزل می شود

احمد کاهه، مدیرکل آموزش همگانی نیروی انتظامی در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا در توصیه برای محافظت از منزل در هنگام مسافرت های نوروزی گفت: نصب چراغ تایمردار و تنظیم آن به طوری که در ساعات مختلف روز و شب به دلخواه روشن و خاموش شود، می تواند سارقان را به اشتباه انداخته و آنها را از ورود به منزل و سرقت منصرف کند.

وی افزود: روزهای پایانی سال و آغاز سال جدید، ایام تفریح و شادمانی مردم است اما از سوی دیگر این روزها برای افراد تبهکار و سارق به عنوان فرصتی برای دست اندازی به اموال شهروندان به شمار می رود؛ بنابراین آشنایی شهروندان با فرصت ‌های مختلفی که سارقان برای انجام عمل مجرمانه‌ خود مترصد به‌ دست آوردن آنها هستند، نقش مهم و اساسی در کاهش موارد سرقت دارد.

وی با بیان اینکه بسته بودن پرده پنجره ها، سارقان را به منزل دعوت می کند، توصیه کرد: هرگز برای رفتن به مسافرت در ایام تعطیلات نوروزی پرده های پنجره ها را نبندید زیرا این کار نشان دهنده این است که شما در منزل نیستید.

کاهه ادامه داد: همسایگان امین، شناخته شده و مورد اطمینان خود را در مورد برنامه تعطیلات مطلع کنید و مقصدتان را به آنها بگویید. یک کلید از منزلتان در اختیار آنها قرارداده تا در غیبت شما به آنجا رسیدگی کنند در صورتی که قرار است در غیاب شما از اقوام یا دوستانتان در منزل شما بمانند یا گاهی به آنجا بیایند همسایه های خود را در جریان قراردهید.

مدیرکل آموزش همگانی نیروی انتظامی ادامه داد: از رهاکردن وسایل نقلیه موتوری در راه ورودی پارکینگ منزلتان اجتناب کنید، در عوض از یکی از همسایه ها بخواهید تا اتومبیل شان را در محل پارکینگ شما، پارک کند.

کاهه ادامه داد: از اداره پست بخواهید که تحویل نامه ها و مدارک پستی تان را به تعویق بیندازد، اطمینان حاصل کنید که تمام درها و پنجره ها قفل است. همچنین لوازم با ارزش خود را به صندوق امانات تحویل دهید.

وی اضافه کرد: یک رادیو در منزل روشن کنید و اطمینان حاصل کنید که صدای آن به حد کافی بلند است که فقط از پشت در شنیده شود ولی آن قدر بلند نباشد که موجب آزار همسایه ها شود.

از سپردن کلید منزل خود به افراد نامطمئن

مدیرکل آموزش همگانی نیروی انتظامی گفت: از سپردن کلید منزل خود به افراد نامطمئن و مشکوک در حین مسافرت خودداری کنید و حتی الامکان کلید در منزل را به همسایه قابل اعتماد سپرده تا هر از گاهی از منزل شما سرکشی کند. در صورتی که قصد مسافرت داشتید حتماً مراتب را به همسایه های قابل وثوق اطلاع دهید.

کاهه ادامه داد: در صورتی که در ایام نوروز قصد سفر و ترک منزل خود را دارید از قراردادن کلید در منزل در محل هایی مانند زیرجاکفشی، گلدان، فرش یا بالای سردر منزل و سایر نقاطی که قابل دسترسی است، خودداری کنید.

وی ادامه داد: نورگیر و پنچره های منزل خود را به حفاظ نرده ای مجهز کنید تا سارقان به راحتی وارد منزل نشود بویژه واحدهایی که در طبقات اول قرار دارند در درجه اهمیت است.

کاهه اضافه کرد: از نگهداری اشیاء قیمتی، زیور آلات و پول نقد در زمان مسافرت در منزل خودداری کنید. قبل از ترک منزل از بسته بودن در ها شیرگاز اطمینان کامل داشته باشید.

وی تاکید کرد: از به همراه داشتن مبلغ زیاد آن هم به صورت آشکار در مسافرت خودداری کنید. در صورت خرج طولانی مدت از منزل با روشن کردن متناوب چراغ های مختلف در ساختمان توسط افراد مورد اعتماد نگذارید که سارقان از خالی بودن منزل شما آگاه شوند.

کاهه افزود: همسایگان امین خود را در مورد برنامه تعطیلات مطلع سازید و مقصدتان را به آنها بگویید. در صورتی که قرار است در غیبت شما، اقوام یا دوستان در منزل شما بمانند یا گاهی به خانه سر بزنند، همسایه های خود را در جریان قراردهید.

مدیرکل آموزش همگانی نیروی انتظامی گفت: در هنگام مسافرت، اطمینان حاصل کنید که تمام درها و پنجره ها قفل است. مدارک شناسایی و چیزهای با ارزش را در محل امنی (گاوصندوق) نگهداری کنید.

منبع: ایرنا

ارسال نظر