|
کدخبر: 47060

تلاش ما تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی است

مدیرعامل موسسه فرهنگی شهدای موتلفه اسلامی، تاریخچه شکل‌گیری و اصول و مبانی مدارسی که زیر نظر این موسسه فعالیت می‌کنند را تشریح کرد.

گسترش‌نیوز : حسین حائری‌زاده پس از سلام و درود به ارواح طیبه شهدا در معرفی خود گفت بیش از 40 سال در جایگاه‌های مختلف مدیریتی فعالیت کرده است؛ از وزارت بازرگانی گرفته تا شورای نگهبان، کمیته امداد و حزب موتلفه اسلامی و معاونت اداری و مالی موسسه. او اکنون مدیرعامل موسسه فرهنگی شهدای موتلفه اسلامی است.

motalefe.jpg

حائری زاده ابتدا از نحوه و انگیزه‌های ورودش به عرصه آموزش‌وپرورش سخن گفت و اظهار داشت: به‌عنوان یک روحانی‌زاده به حوزه تعلیم و تربیت علاقه داشته و دارم. هیئت‌امنای موسسه که همگی افراد شاخصی هستند، به‌واسطه شناخت طولانی‌مدتی که نسبت به عملکرد بنده داشتند، پس از بررسی‌ها و مشورت‌ها این مسئولیت و امانت را به اینجانب سپرده‌اند.

فلسفه تشکیل موسسه شهدای موتلفه اسلامی

وی در تشریح نحوه تاسیس این موسسه گفت: مبانی نظری و نطفه شکل‌گیری یک فعالیت فرهنگی به سال‌های بعد از سال 1342 و زندان رژیم شاه برمی‌گردد. بزرگوارانی که امروز به اسم شهدای موتلفه می‌شناسیم و سایر هم‌رزمانشان به این فکر افتادند تا به دیدگاه‌های قرآنی و انگیزه‌های انقلابی خود جامه عمل بپوشانند. بعد از ترور حسنعلی منصور و اعدام جمعی از آن بزرگواران، و بعد از انقلاب، زنده‌یاد حبیب‌الله عسکراولادی با پیگیری‌های مستمر و استجازه از مقام معظم رهبری به همراه برخی دیگر از عزیزان در سال 1368 موسسه فرهنگی شهدای موتلفه اسلامی را بنیان نهادند.

حائری‌زاده در ادامه افزود: یکی از اقدامات این موسسه، تشکیل مدارس و مجتمع‌ها از پیش‌دبستانی تا پایه دوازدهم پسرانه و دخترانه است.

در حال حاضر حدود 2 هزار دانش‌آموز در مدارس تحت پوشش موسسه در تهران پردیس و دماوند تحصیل می‌نمایند. موسسه در شهر تهران 2 مجتمع دارد که از سطح پیش‌دبستانی تا دوازدهم فعالیت می‌کنند. مجتمع پردیس فقط مقطع ابتدایی را پوشش می‌دهد و مجتمع دماوند از پیش‌دبستان تا پایه دوازدهم، به آموزش دانش‌آموزان مشغول است.

هدف ما تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی است

حائری‌زاده در ادامه به تشریح اصول و چشم‌انداز مدارس این موسسه پرداخت و گفت: مدارس به دو گروه تقسیم می‌شوند. مدارس دولتی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند و قاعدتا به‌طور کامل تابع مقررات دولتی هستند. اما مدارس غیردولتی مردم محور هستند یعنی بودجه انها توسط مردم تامین می‌شود و مردم در نحوه اداره آن نقش دارند. به اعتقاد ما مدارس ما باید در راستای تربیت «انسان تراز انقلاب اسلامی» تلاش کنند. مبانی کار ما اصولی است که در قران کریم برای رشد و تربیت یک انسان برشمرده شده است. فرمایشات حضرت امام و آموزه‌های مشخص مقام معظم رهبری هم، دو منبع و سرچشمه دیگر ما هستند.

ما انسان تربیت می‌کنیم

حائری‌زاده در پاسخ این سوال که «تا چه حد توانسته‌اید اهداف این موسسه را محقق کنید؟» گفت: یکی از تفاوت‌های ما با برخی مدارس این است که به‌جای کمیت به کیفیت بها می‌دهیم. ما تولید افرادی که سمت و پست برجسته بگیرند را هنر نمی‌دانیم. هدف ما تربیت انسان است، نه تولید افراد جهت تصدی پست‌های صدارتی و مدیریتی. دانش‌آموز ما ممکن است تاجر یا نجار متخصص شود ولی در همان صنف و شغل به‌راستی «شخصیت» به شمار می‌آید؛ انسانی گمنام اما دین‌مدار و ولایتمدار. او شاخصه‌های یک شخصیت واقعی را دارد. او مودب به آداب و متخلق به اخلاق است اما جایگاه ظاهری را ندارد. فارغ‌التحصیلان ما برخی به درجه اجتهاد رسیده‌اند، نویسنده و تهیه‌کننده، رئیس یا استاد دانشگاه، مدیر ... شده‌اند. دانش‌آموخته یک مدرسه ممکن است به درجه وزارت برسد یا به‌عنوان نماینده به مجلس برود اما چون صرفا جهت تصدی، تربیت شده است برای جامعه مایه خیروبرکت نمی‌شود.

مدارس دولتی، اسیر بروکراسی

مدیرعامل موسسه فرهنگی شهدای موتلفه اسلامی در بخش بعدی سخنان خود به ویژگی‌های آموزش‌وپرورش غیردولتی و مزایا و توانمندی‌های آن پرداخت و گفت: بخش دولتی علی‌رغم توانمندی‌هایی که دارد و تلاش‌های صادقانه‌ای که مسئولان آن انجام می‌دهند به‌ناچار اسیر یک سری بروکراسی‌های گسترده است بنابراین تنبل می‌شود و امورات در زمان و جایگاه خودش به سرانجام نمی‌رسد. در بخش غیردولتی یک یا چند نفر تصمیم‌گیری و عمل می‌کنند، موقعیت و شرایط را رصد می‌کنند و طبیعتاً با در نظر گرفتن مصالح، تصمیم‌گیری می‌کنند. از طرف دیگر در بخش دولتی بین حوزه تصمیم‌گیری و بخش اجرایی، فاصله زیادی وجود دارد و به همین دلیل تصمیم‌ها بعضا شدنی نیستند یا در اجرا ناقص می‌مانند.

مدارس دولتی و غیردولتی؛ یاور یکدیگرند نه رقیب

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود اظهار داشت: بعضی معتقدند که بین بخش دولتی و غیردولتی تضاد هست ولی این‌گونه نیست و به‌جای تضاد و رقابت، رفاقت وجود دارد؛ تعامل است نه تقابل. اگر مدارس غیردولتی به مدد مدارس دولتی نرسند و بخشی از کار را تقبل ننماید بخش دولتی به‌تنهایی نمی‌تواند از عهده کار برآید.

وی در ادامه تصریح کرد: در مدارس دولتی به دلیل قالب‌ها و محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود رشد ذهنی دانش‌آموزان محدود می‌شود. در مدارس غیردولتی زمینه، باز است. به‌عنوان‌مثال ما در موسسه فرهنگی شهدای موتلفه پژوهش‌محور عمل می‌کنیم یعنی عرصه را باز می‌گذاریم که دانش‌آموز بتواند پژوهش و تحقیق و بررسی کند. این کار هزینه‌بردار است و بخش دولتی از عهده آن برنمی‌آید. دانش‌آموز بخش دولتی، مشتاق به پژوهش است و والدین هم علاقه‌مند هستند اما مدرسه نه بودجه لازم را در اختیار دارد و نه می‌تواند از والدین پول بخواهد. خوشبختانه دست مدارس غیردولتی باز است البته آنها در چارچوب قوانین و اسناد بالادستی و دستورالعمل‌های آموزش‌وپرورش عمل می‌کنند اما امکان اعمال سلیقه وجود دارد.

چیدمان کلاس‌ها را به دانش‌آموزان سپرده‌ایم

حائری‌زاده در ادامه این بخش از سخنان خود گفت: به‌عنوان‌مثال در مدارس ما دانش آموزان چیدمان کلاس‌ها را تغییر می‌دهند، دکور را عوض می‌کنند اما در مدرسه دولتی نمی‌شود چنین کرد. مدارس دولتی درگیر کمبود بودجه هستند و در چنین شرایطی خلاقیت و سهیم کردن دانش آموزان به حاشیه می‌رود

کارگاه مهارت‌آموزی داریم

حائری‌زاده در ادامه به یکی از مواردی که در این مدرسه عملیاتی شده است پرداخت و گفت: ما کارگاه‌های مهارت‌آموزی داریم.

مدیریت موسسه بر این اعتقاد است که نمره و کسب مدرک، کفایت نمی‌کند و دانش آموزان باید بتوانند به یک سری مهارت‌های کاربردی دست یابند. سعی داریم دانش‌آموزان و دانش‌آموختگان ما حداقل دو یا سه حرفه کارآفرین و درآمدزا را یاد بگیرند و از این طریق به خود و خانواده خود کمک نمایند.

در پایان مدیرعامل موسسه شهدای موتلفه اسلامی برای تمام عزیزانی که در اقصی نقاط جمهوری اسلامی ایران در عرصه تعلیم و تربیت، مشتاقانه و متعهدانه فعالیت می‌نمایند توفیق روزافزون، و برای مقام عظمای ولایت و مسئولین خدوم طول عمر با عزت همراه با صحت و سلامت از خداوند متعال مسئلت نمود.

ارسال نظر