|
کدخبر: 46898

گزارش «گسترش‌نیوز» از بازارچه خیریه و کارآفرینان «سما»؛

قلب تپنده صنایع دستی در مدارس

نمایشگاه خیرین و کارآفرینان سما هر ساله با هدف ترویج و شناخت بیشتر صنایع دستی به جوانان و دانش‌آموزان و همچنین فروش صنایع دستی ایرانی انجام می‌شود که درآمد حاصل از فروش این محصولات برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان و چند شهر دیگر اهدا می‌شود.

گسترش‌نیوز : در این راستا گفت‌وگویی با معاون سازمان صنایع دستی تهران داشتیم که در ادامه می‌خوانیم:

enshaeii.jpg

معاون سازمان صنایع دستی تهران درباره هدف برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: این نمایشگاه که با مشارکت معاونت صنایع دستی استان تهران و مدرسه سما برگزار شد که درباره توامندی بانوان و شاغلین صنایع دستی است که در چند رشته فعالیت می‌کنند و در این نمایشگاه حضور داشتند. هدف ما از برگزاری این نمایشگاه نشان دادن گوشه‌ای از توامندی هنرمندان به منظور آشنا شدن نسل جوان و به‌خصوص دانش‌آموزان با صنایع دستی کشور است.

محمد انشائی درباره تاثیرگذاری این نمایشگاه بر دانش‌آموزان گفت: بعد از اتمام نمایشگاه و نظرسنجی کلی که از دانش‌آموزان انجام می‌گیرد بازخورد این نمایشگاه مشخص می‌شود؛ در چند سال گذشته با برگزاری نمایشگاه‌های مختلفی که داشتیم عموما دانش‌آموزان و خانواده‌ها راضی بودند و از این نمایشگاه‌ها استقبال کردند، به دلیل اینکه اغلب با رشته‌هایی برخورد می‌کردند که تاکنون شناخته‌ شده نبوده و با آن آشنایی نداشتند. به عنوان مثال در این نمایشگاه شیشه‌گری حرارت مستقیم را داشتیم که در عرض چند دقیقه یه محصول را از صفر تا صد به کمک حرارت و هنر دست و بدون هیچ ابزار یا کوره خاصی در حضور دانش‌آموزان آماده می‌کنند که همین موضوع و از نزدیک آشنا شدن و دیدن مراحل ساخت یه محصول دانش‌آموزان را مشتاق به این صنعت خواهد کرد. همچنین خانواده‌ها با دیدن این نمایشگاه و اطمینانی که حاصل می‌کنند با خیال آسوده‌تری صنایع دستی را خریداری می‌کنند.

samabazarche.jpg

معاون صنایع دستی تهران درباره فراگیر شدن این نمایشگاه‌ها در تمامی مدارس کشور، بیان کرد: ما از حدود ۵ سال گذشته در استان تهران این کار انجام شده است، حتی با مسئولین هنرستان‌ها و آموزش و پرورش مذاکراتی شده که آنها هم قول‌هایی به ما داده‌اند که یک مقدار از لحاظ اعتبارات مشکل وجود دارد اما کار در حال پیگیری است و انجام می‌شود. در حال حاضر با چند هنرستان پسرانه قصد همکاری داریم که در سال آینده برنامه‌های بیشتری را خواهیم داشت. همچین ما علاوه بر مدارس در دانشگاه‌ها هم چنین نمایشگاه‌هایی را برگزار می‌کنیم، به عنوان مثال سال گذشته با دانشگاه شهید بهشتی همکاری داشتیم و همچنین دانشگاه صنعتی شریف به شکل گسترده و مفصل نمایشگاه را برگزار کردند و مدیران دانشگاه همکاری بسیار خوبی را با ما داشتند.

samasanayedasti3.jpg

وی درباره نحوه حمایت سازمان صنایع دستی از این مدارس گفت: سازمان صنایع دستی برای این مدارس هنرمندان و استادان صنایع دستی و همچنین ابزار کار آنها را برای این مدارس فراهم می‌کنیم و مدارس هم امکانات دیگری از قبیل میز و صندلی، محل برگزاری و پذیرایی و... را فراهم می‌کند که این کار با مشارکت هر دو طرف انجام شود. این کار در امور فرهنگی مدارس قرار می‌گیرد که بازخورد دوجانبه خواهد داشت که هم سازمان صنایع دستی اهداف خود را پیگیری خواهد کرد و هم اهداف مدرسه از لحاظ فرهنگی تامین خواهد شد که دانش‌آموزان به شکل عملی با یک تولید زنده مواجه شدند. به دلیل اینکه متولی این کار سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی است بهتر انجام می‌شود، به دلیل اینکه ما می‌دانیم کدام هنرمند، هنرمند واقعی است و صنایع دستی ایرانی تولید می‌کنند و کدام یک کپی کار می‌کند.

samasanayedasti1.jpg

انشائی درباره تاثیرگذاری این نمایشگاه در آینده دانش‌آموزان و انتخاب رشته تحصیلی آنان، ادامه داد: به طور حتم این نمایشگاه در علاقه‌مندی دانش‌آموزان به صنایع دستی و حتی انتخاب این رشته تاثیرگذار خواهد بود، ما در این نمایشگاه‌ها بخش‌هایی مانند چرم، سفال‌گری، شیشه و... داریم که دانش‌آموزان از نزدیک با این ابزار کار می‌کنند، به عنوان مثال سفال‌گری ما که به چرخ سفال انجام می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند کوزه سفالی درست کنند و از نزدیک با چگونگی کار با چرخ سفال آشنا شوند که در واقع ما یک چرخه کاملی از رشته‌های مختلف را در صنایع دستی کشور داریم که برای دانش‌آموزان و کسانی که در این نمایشگاه حضور دارند جذاب و جالب است.

samasanayedasti2.jpg

معاون سازمان صنایع دستی تهران در پایان اظهار کرد: امیدورایم که با این کار ترویجی دانش‌آموزان ما بیشتر به سمت کار عملی سوق پیدا کنند و همانطور که مسئولین آموزش و پرورش هم اذعان داشتند، ما در بخش‌هایی با این موضوع مواجه بودیم که دانش‌آموزان ما روبه تنبلی می‌روند و از کار عملی دور می‌شوند که این نمایشگاه انگیزه‌ای ایجاد می‌کند که آنها با کار عملی بیشتر آشنا شده و از نزدیک با صنایع دستی و چگونگی ساخت و تولید آن آشنا شوند و صفر تا صد کار را خود تولید کنند.

samasanayedasti.jpg

همچنین از متولیان و مدیران مدارس و همینطور اولیای محترم تقاضا دارم که برای این موضوع اهمیت ویژه‌ای قائل شوند و اینگونه فکر کنند که روزی این نمایشگاه‌ها به مدرسه خودشان خواهد آمد، بنابراین با اهمیت ویژه سازوکار اجرایی شدن را انجام دهند. یه این دلیل که تمام مواد اولیه در صنایع دستی از داخل کشور است، هنرمندان ایرانی این محصولات را تولید می‌کنند و کاملا تولید داخلی است و انتظار داریم که مردم بیشتر حمایت کنند و خرید این محصولات ما یک چرخه اقتصادی سالم را در درون کشورمان خواهیم داشت.

ارسال نظر