|
کدخبر: 46273

موسس متینا در گفتگو با گسترش‌نیوز:

مدیران مدارس دولتی از نمایشگاه بازدید کنند

به اعتقاد موسس «متینا» وزارت آموزش‌وپرورش باید طی بخشنامه‌ای، مدیران و معلمان مدارس دولتی را به بازدید از نمایشگاه دستاوردهای مدارس و مراکز غیردولتی دعوت کند.

گسترش‌نیوز: در همه نمایشگاه‌های معتبر و شناخته‌شده‌ای که در حوزه «آموزش‌وپرورش» برگزار می‌شوند صنایع آموزشی وابسته، حضور پررنگی دارند. حضور این بخش از جامعه آموزش‌وپرورش معمولا جذابیت زیادی به همراه دارد و نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. فعالان این بخش، درباره نمایشگاه دستاوردهای مدارس و مراکز غیردولتی و صنایع آموزشی وابسته چگونه فکر می‌کنند؟ در راستا یافتن جواب این سوال با موسس یکی از این مراکز به گفتگو نشستیم. لازم به ذکر است که اولین دوره این نمایشگاه ۵ تا ۸ اسفندماه برگزار می‌شود.

MATINA1.jpeg

در ۱۲ حوزه کار می‌کنیم

متینا در ۱۲ گروه، محصولات و خدمات خود و شرکت‌های دیگر را عرضه می‌کند. در هریک از این ۱۲ گروه، کالاها و خدمات متعددی ارائه می‌شود. روحی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: آموزش دروس، فوق‌برنامه، پژوهش، آموزش مدیران و معلمان، آموزش والدین،آموزش به زبان انگلیسی، مشاوره، نرم‌افزار و فناوری‌های آموزشی روز، خدمات جانبی مدارس (مانند تعمیرات ،طراحی و تولید روپوش)، برگزاری انواع مسابقات و جشنواره‌ها، بازی و سرگرمی و فروش اقلام فرهنگی در فروشگاه مرکز؛ ۱۲ حوزه‌ای هستند که روی آنها تمرکز کرده‌ایم. ما در برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی هر 12حوزه کاری می‌توانیم در کنار مدارس باشیم و در ارتقای سطح کیفی مدارس به آنها کمک کنیم.

بسته کامل را ارائه می‌کنیم

روحی در معرفی بیشتر این مرکز و اهداف آن اظهار داشت: مرکز توسعه، یادگیری و نوآوری، یک سامانه جامع و یکپارچه است. هدف متینا این است که در حوزه آموزش و تعلیم و تربیت، یکسری خدمات جامع و باکیفیت ارائه کند. متینا با سه گروه ارتباط و تعامل دارد: موسسه‌ها و شرکت‌هایی که محصولات آموزشی تولید می‌کنند (یا در این زمینه، خدماتی را ارائه می‌دهند)؛ دانش‌آموزان و معلمان و صدالبته والدین. در واقع جامعه هدف متینا همان سه گروهی هستند که «سه ضلع طلایی آموزش‌وپرورش» نامیده می‌شوند. قرار نیست همه کالاها و خدمات موردنیاز را خودمان تولید کنیم. بخش زیادی از محصولات و خدمات عرضه‌شده در این مرکز، نتیجه زحمات شرکت‌های دیگر است. متینا می‌خواهد یک منبع و مرجع کامل باشد و برای تمام نیازهای آموزشی و پرورشی کشور محصول و خدمت داشته باشد.

image4.jpeg

دست مدارس دولتی بسته است

حسین روحی در پاسخ این سوال که «برگزاری نمایشگاه دستاوردهای مدارس از چه نظر مهم است؟» اظهار کرد: مدارس غیردولتی نقش مهمی در نظام آموزشی و پرورشی کشور دارند. درست است که آنها ۱۰ درصد از دانش‌آموزان کشور را پوشش می‌دهند و باری از دوش دولت برداشته‌اند اما خدمت مهم آنها را در جای دیگری باید جست‌وجو کرد. کیفیت و ارائه محتواهای غنی آموزشی است که در درجه اول اهمیت قرار دارد. مدارس دولتی، کمبود امکانات دارند و با دستان خالی نمی‌توان طرح‌ها و ایده‌های نو را به اجرا گذاشت. خوشبختانه مدارس غیردولتی این محدودیت را ندارند و توانسته‌اند خیلی از این طرح‌ها را اجرا کنند.

MATINAKETAB.jpg

کارهای جدید را به نمایش بگذاریم

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: نمایشگاه فرصت و بستری خوبی است که مدارس و مراکز غیردولتی بتوانند تجارب مفید و راهگشای خود را در اختیار دیگران قرار دهند. از طرف دیگر نمایشگاه فرصتی است که طرح‌ها و ایده‌های نو را به بحث و بررسی و نقد گذاشت. یکسری از فعالیت‌ها، روتین به شمار می‌آیند و همه مدارس آنها را انجام می‌دهند. در نمایشگاه باید به سراغ ابتکاراتی رفت که مدارس غیردولتی در چارچوب قوانین آموزش‌وپرورش، به اجرا گذاشته‌اند. باید بتوانند نوآوری‌هایی که زمینه شکوفایی دانش‌آموزان را فراهم آورده است را عرضه کنند و مستندات خود را به نمایش بگذارند که دیگران هم منتفع شوند.

زمان‌بندی نمایشگاه مناسب است

وی در ادامه افزود: بعضی از مدارس در زمینه تولید محتوا، موفق عمل کرده‌اند و یادگیری را برای کودکان و دانش‌آموزان آسان‌ کرده‌اند. چه‌خوب است که این قبیل محتواها را در نمایشگاه عرضه کنند. فصل برگزاری نمایشگاه هم مناسب است چون مدارس درحال برنامه‌ریزی برای سال آینده هستند و می‌توانند ایده‌هایی جدیدی که عرضه می‌شود را در برنامه‌ریزی‌های خود بگنجانند.

با تمام‌ قدرت ظاهر می‌شویم

وی در رابطه با نحوه حضور متینا در نمایشگاه گفت: مواردی مثل محدودیت مکانی و زمانی، مشکل‌ساز می‌شود. بااین‌حال سعی کرده‌ایم هر ۱۲ مورد از خدمات خود را به نمایش بگذاریم، به سوالات بازدیدکنندگان پاسخ دهیم و ابهامات آنها را برطرف کنیم. خدمات گسترده‌ای را عرضه می‌کنیم و ممکن است نتوانیم همه را به‌طور کامل به نمایش بگذاریم اما همه سعی خود را می‌کنیم که با تمام قدرت وارد شویم و توانمندی‌های خود را عرضه کنیم.

MATINA5.jpeg

از اطلاع‌رسانی غافل نشویم

وی در ادامه افزود: دوره اول نمایشگاه است و سوالات و ابهاماتی درباره نحوه برگزاری آن وجود دارد. بحث‌ اطلاع‌رسانی نمایشگاه هم، اهمیت زیادی دارد که متاسفانه نمود آن را نمی‌بینیم و به پوشش رسانه‌ای بیشتری نیاز است. در زمینه جزییات مربوط به غرفه‌ها و نوع چینش کارها هم به پاسخگویی بیشتری نیاز است و برگزارکنندگان باید بتوانند سوالات شرکت‌کنندگان را پاسخ دهند.

آموزش‌وپرورش بخشنامه بدهد

موسس متینا در پایان پیشنهاد کرد: اگر آموزش‌وپرورش تاکنون به مدارس دولتی، بخشنامه‌ نداده است ‌چه‌خوب است که این کار را انجام دهد و از مدیران مدارس دولتی بخواهد که از این نمایشگاه بازدید کنند که مدیران دولتی با مدارسی که به‌خوبی کار کرده‌اند آشنا شوند و در کارگاه‌های آموزشی که دایر می‌شود شرکت کنند تا با موضوعات و ایده‌های نو آشنا شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها