|
کدخبر: 46196

افزایش قیمت سیب و پرتقال در بازار طبیعی است

شادلو گفت: باتوجه به کاهش تولید سیب ناشی از سرمازدگی نسبت به مدت مشابه سال قبل، محدویتی برای عرضه در بازار وجود ندارد.

گسترش نیوز - مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران نوسان نرخ سیب و پرتقال در بازار را طبیعی دانست و گفت: اگرچه بسیاری از مسئولان افزایش صادرات سیب را دلیل اصلی نوسان نرخ مطرح می‌کنند، اما امسال علی‌رغم تفاوت نرخ ارز با ریال میزان صادرات با رقم سال گذشته فاصله معناداری دارد.

sib_950421.jpg

وی افزود: با توجه به آنکه سیب از اواخر تابستان برداشت و در انبارها نگه‌داری می‌شود، از این رو تغییرات نرخ به سبب افزایش هزینه‌های جانبی متداول است.

شادلو با اشاره به اینکه محدودیتی برای عرضه سیب به بازار وجود ندارد، بیان کرد: در برخی روزها محصول عرضه شده به عمده فروشی‌ها بسیار بالاتر از نیاز بازار بوده است که این امر نشان می‌دهد کمبودی در توزیع سیب به بازار داخل نداریم.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران ادامه داد: اعتقاد ما تولیدکنندگان بر آن است که بازار پایدار بهترین حالت برای تمامی زیربخش‌های اقتصادی از جمله کشاورزی بوده که متاسفانه هیچ وقت نتوانستیم به دلایل مختلف داشته باشیم، چرا که در بسیاری از موارد به دلایل متعدد با تنش نرخ در بازار روبه‌رو هستیم.

بیشتر بخوانید: آغاز توزیع میوه شب عید از ۲۵ اسفند/ ذخیره‌سازی ۳ برابری سیب نسبت به سال گذشته

به گفته وی، اگرچه میزان تولید سیب درختی به سبب سرمازدگی بهاره کاهش پیدا کرده، اما میزان تولید امسال جوابگوی نیاز داخل و بازار صادراتی است.

شادلو درباره دلایل افزایش نرخ پرتقال بیان کرد: در دو تا سه ماه اخیر، نرخ پرتقال به سبب توزیع مستقیم از باغ‌ها با کمترین نرخ به بازار توزیع می‌شد درحالیکه تغییرات کنونی نرخ پرتقال ناشی از هزینه انبارداری و سردخانه است که در سال‌های گذشته این تغییرات قیمتی اتفاق می‌افتاد.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه تغییرات نرخ پرتقال بعد از فصل برداشت تنها مربوط به امسال نیست، تصریح کرد: با تلاش مسئولان و تولیدکنندگان در بحث ثبات قیمت‌ها امیدواریم بازار برای تمامی اقشار اعم از تولیدکننده و مصرف‌کننده پایدار باشد که این بهترین نوید است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر