|
کدخبر: 46108

گسترش‌نیوز به بهانه نمایشگاه دستاوردهای مدارس و مراکز غیردولتی بررسی می‌کند:

چرا نظام آموزشی فنلاند پیشتاز است؟

عشق به علم و دانش در تاروپود فرهنگ فنلاندی‌ نهفته است. حضور بالای میانسالان و کهنسالان در کتابخانه‌های عمومی فنلاند، هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند.

گسترش‌نیوز: بدون شک هر کشوری باید متناسب با فرهنگ و ارزش‌هایی که دارد نظام آموزشی خود را تعریف کند اما این به آن معنا نیست که امکان الگو گرفتن و بهره‌برداری از تجارب کشورهایی دیگر وجود ندارد. در آستانه نمایشگاه دستاوردهای مدارس و مراکز غیردولتی می‌توان پرسید که «کشورهای سرآمد تعلیم و تربیت چه کرده‌اند که به این درجه از موفقیت رسیده‌اند؟» لازم به ذکر است که نخستین دوره این نمایشگاه ۵ تا ۸ اسفندماه برگزار می‌شود.

FINLANDYEK.jpg

حقوق بالای معلمان، اوقات فراغت زیاد دانش‌آموزان، تاکید کم بر امتحانات و تکالیف خانگی باعث شده که بسیاری از کشورها، نظام آموزشی فنلاند را الگو قرار دهند. در اینجا سعی داریم بعضی علل دیگری که به موفقیت فنلاند در امر تعلیم و تربیت کمک کرده‌اند را بررسی کنیم.

دوره ابتدایی و راهنمایی سخت‌گیرانه نیست

علاقه به یادگرفتن و یاد دادن در تاروپود فرهنگ فنلاندی تنیده شده است. کودکان فنلاندی تا ۷ سالگی هیچ نوع آموزش رسمی دریافت نمی‌کنند اما والدین به آموزش آنها اهتمام ویژه‌ای دارند. این به آن معنا نیست که از پیش‌دبستانی و تدریس خصوصی خبری نیست. بحث اینجاست که والدین فنلاندی در این سن، کودکان خود را به‌طور کامل به موسسات نمی‌سپارند و بخش زیادی از تعلیم و تربیت در محیط خانه و توسط خود آنها انجام می‌شود. دوره ابتدایی و راهنمایی این کشور به‌هیچ‌عنوان سخت‌گیرانه نیست اما این به آن معنا نیست که فنلاندی‌ها این دوره‌ها را کم‌اهمیت می‌دانند.

حضور فنلاندی‌های میانسال و مسن در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی شبانه چشمگیر است. این واقعیت به‌خوبی نشان می‌دهد که علاقه به علم و دانش در فرهنگ فنلاندی نهفته است. اگر از یک کتابخانه عمومی فنلاند دیدن کنید حضور پررنگ فنلاندی‌های میانسال و مسن، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

FINLANDLIBRARY.jpg

عشق به یادگیری

زمانی دانشگاه‌ها صرفا مکانی برای به‌دست آوردن شغل بهتر نبودند اما اکنون در بسیاری از کشورهای جهان این‌گونه است. دانشگاه‌های فنلاند هنوز رایگان هستند و این باعث می‌شود که جوانان فنلاندی بتوانند دانشگاه را فقط برای آنکه محل علم و علم‌آموزی است انتخاب کنند. دانشگاه‌های فنلاندی از آموزش مهارت‌های شغلی غفلت نمی‌کنند اما بخش زیادی از وقت دانشجویان صرفا مطالعه و تحقیق درباره علایق شخصی و فرونشاندن کنجکاوی‌هایشان می‌شود. آنها می‌توانند بدون ترس از تجدید واحد و پرداخت هزینه‌های گزاف، به مطالعه حوزه‌هایی که علاقه دارند ادامه دهند.

فاصله طبقاتی اندک

حتما شنیده‌اید که فاصله طبقاتی در فنلاند کمتر از کشورهای دیگر است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، نظام آموزشی فنلاند از این پدیده سود برده است. در این کشور چندان مهم نیست که به کدام طبقه اجتماعی تعلق دارید و چقدر حقوق می‌گیرید چون درهرحال دانشگاه‌ها کاملا رایگان هستند و همه به آنها دسترسی دارند. این موضوع به این معنا نیست که همه کشورهای دارای اقتصاد رایگان وضعیت مشابهی داشته باشند. به‌عبارت‌دیگر وجود دانشگاه رایگان به‌تنهایی کافی نخواهد بود. در فنلاند رفاه نسبی حاکم بر کشورهای اسکاندیناوی باعث شده است که مردم به استفاده از این گزینه (دانشگاه‌های رایگان) رغبت کنند. دولت رفاه و عشق به یادگیری دست‌به‌دست هم داده‌اند که دانشگاه یک سرمایه‌گذاری مالی نباشد و فنلاندی‌ّها متفاوت از مردم کشورهای دیگر جهان، به آن نگاه کنند.

منبع: https://theculturetrip.com/europe/finland/articles/why-finlands-higher-education-system-is-the-best-in-the-world/

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها