|
کدخبر: 45655

مدیر مجتمع سما در حاشیه جشنواره «آیین سرزمین من» به گسترش‌نیوز خبر داد:

رویداد گردشگری در کلاس ملی با هزینه دانش‌آموزی

دهمین دوره جشنواره «آیین سرزمین من» امروز با حضور جمعی از دانش‌آموزان از شهرهای مختلف و خانواده‌های آنان و همچنین رئیس سازمان سما معاون وزیر آموزش و پرورش و جمعی دیگر از اساتید و مدیران این حوزه برگزار شد.

گسترش‌نیوز : این جشنواره برای شناخت و آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با فرهنگ و جغرافیای کشورمان است که دانش‌آموزان در شهرهای مختلف در این جشنواره شرکت کرده و غذا، لباس، آداب و رسوم شهرها و اقوام مختلف را به نمایش می‌گذارند.

samaa.jpg

در حاشیه این نمایشگاه با مدیر مجتمع سما گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

رقیه میرزایی مدیر مجتمع سما درباره ایده این نمایشگاه و شروع آن گفت: این دوره دهمین دوره‌ای بود که این نمایشگاه برگزار شد، ایده این کار از اینجا شروع شد که ما به دنبال راهی بودیم که درس‌های بچه‌ها را تبدیل به یکسری مهارت‌های اجتماعی کنیم که کاربردی در زندگی بچه‌ها باشد. به همین واسطه زمانی که به درس مطالعات اجتماعی و ایران‌شناسی و استان‌شناسی رسیدیم این ایده به ذهمان رسید که این درس‌ها را با هویت‌ ایرانی ادغام کنیم، به حدی که بچه‌ها از قومیت و ملیت خودشان و از خرده‌فرهنگ‌هایی که به واسطه اقوام پدری یا مادری به آن تعلق خاطر دارند، درواقع به این شکل انجام شد. در ابتدای امر نام این جشنواره جغرافیا بود که به مرور زمان به «آیین سرزمین من» تغییر نام پیدا کرد.

مدیر مجتمع سما درباره فرق این دوره از نمایشگاه با دوره‌های قبلی اظهار کرد: سعی ما بر این است که در هر دوره تجارت و آموزش‌های جدیدی را به به این نمایشگاه اضافه کنیم، به عنوان مثال در این دوره برای اولین سال دعوت رسمی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها داشتیم، کسانی که به تمام این آداب و سنت‌ها بیشتر از ما مطلع هستند و خود با این سنت‌ها زندگی کرده‌اند و با توجه به اینکه نسل جدید بسیاری از این سنت‌ها را فراموش کرده و یا در شرف از بین رفتن برخی از آداب و رسوم قرار گرفتیم یا به دلیل اینکه سبک‌های زندگی تغییر کرده، بسیاری از بچه‌ها از نسل‌های پیشین خود مطلع نیستند که این امر باعث شد که یک پیوند نسلی به بچه‌ها و پدربزرگ‌‌ها و مادربزرگ‌ها صورت گرفت.

وی درباره تاثیر این جشنواره بر دانش‌آموزان گفت: با توجه به گفته‌های خود دانش‌آموزان، بعضی از آنها مجبور شده‌اند برای اجرای این نمایشگاه و برنامه‌ها به شهرهای خودشان سفر کنند و پدربزرگ‌ و مادربزرگ‌های خودشان سر زدند و از آنها درباره آداب و رسومشان پرسیدند که به نظر من حتی همین پیوند گفت‌وگو هم که اتفاق افتاده تاثیر خود را بر دانش‌آموزان می‌گذارد؛ همچنین همین مراسم که بچه‌ها احساس می‌کنند میزبان پدر و مادرها و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها هستند خود باعث می‌شود که معنای تحکیم خانواده را بفهمند که یکی از تلاش‌ها و اهداف ما در مدرسه تحکیم خانواده است.

میرزایی درباره هزینه و چگونگی برگزاری این نمایشگاه ادامه داد: تمامی کارهای این نمایشگاه توسط خود دانش‌آموزان انجام می‌شود و هزینه این مراسم هم خود خانواده‌ها پرداخت می‌کنند که هزینه‌ها بیشتر برای درست کردن غذاهای محلی و خرید مواد اولیه این غذاها و ظروف آن یا لباس‌های محلی است.

وی درباره فراگیر شدن و گسترش این نمایشگاه‌ها در سراسر کشور به شکل جشنواره‌ها و همایش‌های بزرگ‌تر بیان کرد: خوشبختانه آموزش و پرورش در سال جاری بحث برنامه ویژه را راه‌اندازی کرد که به واسطه آن مدارس می‌توانند یک روز را به یکسری از برنامه‌های خاص اختصاص دهند. یعنی فقط به این شکل نباشد که در مدرسه فقط کلاس و درس داشته باشیم، بلکه برنامه‌هایی داشته باشیم که در آن بچه‌ها مهارت‌های اجتماعی را یاد بگیرند. حال در این مدرسه به این شکل است و در مدارس دیگر به شکل دیگر که ما مدیر‌های مدارس مختلف همدیگر دعوت می‌کنیم که از برنامه‌های یکدیگر استفاده کنیم که در هر برنامه‌ای یک ایده جدید است. ما در این راستا تلاش کردیم که در سراسر کشور در مدارس سما که قریب به هزار مدرسه در سطح کشور است این جشنواره را برگزار کنیم که امید داریم این جشنواره فراگیر شود.

مدیر مدرسه سما درباره حضور و تاثیرگذاری میراث فرهنگی در این نمایشگاه، گفت: متاسفانه از میراث فرهنگی در این نمایشگاه حضور نداشتند و ما در نمایشگاه‌های قبلی سعی کردیم که از نهادهای مختلف دعوت کنیم که یک پیوندی بین این نهادها برقرار شود که در این سرمایه‌گذاری هم انجام شود که حتما در سال‌های آتی این کار را انجام خواهیم داد.

وی در پایان گفت: ما در هر دوره‌ای که هستیم بچه‌ها یکسری از مهارت‌های عمومی را باید کسب کنند، مهمترین عاملی که در این جشنواره بچه‌ها لذت می‌برند کار گروهی است به ویژه در حال حاضر که اکثر خانواده‌ها تک فرزند هستند و وقتی که این بچه‌ها در این کارها مشارکت می‌کنند این وابستگی بین خانواده‌ها و بچه‌ها ایجاد می‌شود و مسئله دیگر اینکه ما در این جشنواره وحدت اقوام ایرانی برایمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و اینکه بچه‌ها این احترام گذاشتن و وحدت بین اقوام ایرانی را یاد بگیرند.

ارسال نظر