|
کدخبر: 45123

علائمی که نشان می دهد دچار پیری زودرس شده اید

اگر می‌خواهید بدانید که آیا پیری زودرس به سراغ شما نیز آمده یا خیر، این مطلب را از دست ندهید.

گسترش نیوز ، اگرچه سن عموما معادل تعداد سال‌هایی که ما در این دنیا زندگی کرده‌ایم در نظر گرفته می‌شود، اما واقعیت این است که سن بدن ما به سبک زندگی مان باز می‌گردد.

pir.jpg

برخی افراد به دلیل سبک زندگی سالمی که دارند خیلی جوان‌تر از سن‌شان هستند در حالی که برخی دیگر به دلایل مختلفی، چون سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و... پیرتر از سن‌شان به نظر می‌رسند. اگر می‌خواهید بدانید که آیا پیری زودرس به سراغ شما نیز آمده یا خیر، در ادامه مطلب همراه‌مان باشید.

توان بلند کردن اجسام را ندارید

هر چه سن ما بالاتر می‌رود، ماهیچه‌هایمان نیز ضعیف‌تر می‌شوند، از این رو اگر احساس می‌کنید که هنگام بلند کردن اجسام توان لازم را ندارید، بدانید که بدن‌تان سیر نزولی‌اش را آغاز کرده است. البته شما می‌توانید به کمک روش‌هایی مانند کار با وزنه، ماهیچه‌هایتان را تقویت کنید.

زخم هاتان به کندی ترمیم می‌شوند

یکی دیگر از نشانه‌های پیری زودرس این است که زخم‌های بدن شما آهسته‌تر از همیشه ترمیم می‌شوند. پوست بدن انسان به گونه‌ای‌ است که خودش توانایی درمان زخم‌ها را دارد، بنابراین اگر احساس کردید که زخم‌های بدن شما خیلی دیر بهبود می‌یابند، بدانید که روند افزایش سن شما خیلی سریعتر از حد معمول در حرکت است.

صورت شما پر از چروک است

اگر می‌بینید که صورت شما در مقایسه با هم سن و سال‌هایتان چین و چروک بیشتری دارد، بدانید که روند پیری‌تان آغاز شده است. البته ژنتیک نیز نقشی اساسی در این روند دارد، اما در بیشتر مواقع چین و چروک نشانه‌ای از سبک زندگی شماست. برخی به دلیل آفتاب زیاد، مصرف تنباکو، رژیم غذایی ناسالم، مصرف مشروبات الکلی و... زودتر از حد معمول دچار چین و چروک می‌شوند. برای جلوگیری از این وضعیت، باید تغییری اساسی به سبک زندگی‌تان دهید. میوه و سبزیجات منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها هستند که روند پیری شما را به تعویق می‌اندازند.

برای بیرون رفتن با دوستان تان بهانه تراشی می‌کنید

یکی از نشانه‌هایی که مشخص می‌کند از سن واقعی‌تان بزرگ شده اید، کم حوصلگی ست. اگر هر بار که دوستان‌تان به شما پیشنهاد دورهمی یا گشت و گذار‌های بیرون از خانه می‌دهند، شما آنها را رد می‌کنید، بدانید که در حال پیر شدن هستید. ذهن و جسم ما ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. این بدین معنی ست که اگر شما افسرده باشید، قدرت بدنی بالایی نخواهید داشت یا برعکس اگر جسم‌تان ضعیف باشد، حوصله هیچ کاری ندارید. بنابراین، اگر می‌خواهید که زندگی شادتری داشته باشید، حتما علت بی‌حوصلگی‌هایتان را جست‌وجو کنید.

در بطری‌ها را به سختی باز می‌کنید

تحقیقات نشان داده که دست‌های ضعیف نشانه پیری زودرس است. با افزایش سن، قدرت و ماهیچه‌های دست به ندرت ضعیف‌تر می‌شوند. از این رو اگر در باز کردن در بطری‌ها مشکل دارید، بدانید که بدن شما مسن‌تر از سن تان است.

پوست خشکی دارید

اگر پوست بدن شما در مقایسه با گذشته خشک می‌شود به طوری که مجبورید کرم مرطوب‌کننده را روی بدن تان خالی کنید، بدانید که دچار پیری زودرس شده اید. اگر چه دلایل مختلفی برای خشکی پوست وجود دارد، اما اگر به طور مدام دچار این مشکل شده‌اید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت زودتر از سن‌تان پیر و دچار چین و چروک خواهید شد.

دیگران سن شما را بیشتر از سن واقعی‌تان حدس می‌زنند

از چند غریبه بپرسید که سن واقعی‌تان را حدس بزنند، سپس از جواب هایشان میانگین بگیرید. اگر عدد به‌دست آمده از سن واقعی‌تان بیشتر بود، بدانید که باید بیش از همیشه به بدن‌تان اهمیت دهید.

همیشه از دیگران عقب‌تر راه می‌روید

آیا زمانی که با دوستان‌تان به گشت و‌گذار می‌روید، همیشه عقب‌تر از آنها هستید؟ آیا مدام از آنها این جمله را می‌شنوید که «زود باش» یا «چرا عقب افتاده‌ای»؟ سرعت راه رفتن افراد می‌تواند سن واقعی آنها را نشان دهد. اگر سرعت شما از سرعت نرمال راه رفتن کمتر باشد، نشانه این است که دچار پیری زودرس شده اید. البته راهکار‌هایی برای جبران این ضعف وجود دارد، مثل این که هر روز به پیاده روی بروید یا با ورزش قدرت بدنی‌تان را افزایش دهید.

بدن‌تان پر از لک شده است

آفتاب یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل پیری زودرس است. چین و چروک، لک‌های قهوه ای، خشکی پوست و... می‌تواند نتیجه آفتاب گرفتن‌های زیاد باشند. اگر شما به مراتب در معرض آفتاب قرار می‌گیرید و بدتر از آن از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمی‌کنید به طوری که بدن‌تان پر از لک است، بدانید که خیلی زودتر از سن واقعی‌تان پیر به نظر خواهید رسید.

بالا رفتن از پله برایتان مانند کوهنوردی است

شاید شما به دلیل زانو درد نتوانید به خوبی از پله‌ها بالا بروید، اما یکی از دلایلی که بیشتر افراد در بالا رفتن از پله‌ها با آن مواجه اند، از بین رفتن ماهیچه‌های بدن است که با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد. اگر زمانی که می‌خواهید از پله‌ها بالا بروید، انگار که می‌خواهید کوه بکنید، بدانید که بدن شما سریع‌تر از سن واقعی تان در حال پیر شدن است. از ۴۰ سالگی به بعد، شما هر ۱۰ سال ۸ در صد از ماهیچه‌های بدن تان را از دست می‌دهید؛ بنابراین قبل از آن که در بالا رفتن از پله‌ها دچار مشکل شوید، ماهیچه‌هایتان را تقویت کنید.

روز‌ها می‌خوابید و شب‌ها بی‌خواب هستید

بی‌خوابی یا اختلال خواب در شب یکی از نشانه‌های پیری زودرس است که با افزایش سطح کورتیزول در بدن ایجاد می‌شود. کوتیزول همان هورمون استرس است که میزان آن در بدن با افزایش سن بیشتر می‌شود؛ بنابراین شما باید برای رهایی از پیری زودرس از استرس دوری کنید. استرس نه تنها شما را مسن‌تر از سن واقعی‌تان نشان می‌دهد، بلکه منجر به افزایش وزن، تضعیف سیستم ایمنی بدن و بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز می‌شود.

منبع: برترین ها

ارسال نظر