|
کدخبر: 44421

گزارش ویژه «گسترش‌نیوز» از بازار املاک:

خریداران مسکن دست نگه‌ دارند

یک کارشناس بازار مسکن گفت: به نظر من خرید مسکن در این هرج‌ومرج کنونی به ضرر شهروندان است .بهتر است صبر کنند چراکه بعد از عید، در رکود، قیمت‌های غیرواقعی از بین می‌رود و شهروندان می‌توانند خانه‌ای باارزش واقعی آن بخرند.

گسترش‌نیوز : افزایش نرخ مسکن در شش ماه اخیر سال به گونه‌ای رقم خورد که بسیاری از شهروندان دیگر فکر خرید خانه را در رویا‌های خود نیز دنبال نمی‌کنند. این سرعت افزایش به حدی رسید که برخی با فروش خانه خود در اول هفته نتوانستند مشابه آن را در آخر همان هفته بخرند.

hodaimaskan123.jpg

ورود افرادی که تخصص خاصی در ساخت‌وساز و‌ فروش املاک و‌مستغلات ندارند یکی از دلایل نرخ‌های عجیب و غریبی است که این روزها در بازار مسکن وجود دارد. درحال‌حاضر قیمتی که برای مسکن عنوان می‌کنند، نرخ واقعی نیست. به نظر من خرید در این هرج‌و مرج به ضرر شهروندان است و بهتر است تا بعد از عید صبر کنند و بعد اقدام به خرید خانه کنند چرا که در رکود بعد از عید قیمت‌های غیر واقعی از بین می‌رود و شهروندان می‌توانند خانه‌ای با ارزش واقعی آن بخرند.

مهم‌ترین دلایل تأثیرگذار در بازار مسکن

حامد هدائی، روانکاو فروش ایران، اقتصاددان رفتاری و کارشناس بازار مسکن در ارتباط با وضعیت خریدوفروش مسکن در کشور در گفت‌وگو با «گسترش‌نیوز» اظهار کرد: ازجمله مهم‌ترین دلایل تأثیرگذار در بازار مسکن را می‌توان موضوع مدیریتی بازار مسکن عنوان کرد. یکی از مشکلات بازار مسکن کشور این است که سازمان‌هایی که به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌های مشاوره، آژانس املاک در زمینه خریدوفروش املاک و معامله‌گری عمل می‌کنند، سامان کافی را ندارد. معامله در بازار مسکن کشور در ظاهر تفاوت‌های بسیاری نسبت به نمونه‌های سنتی آن دارد، مغازه‌های کف بازار با یک میز و جاسیگاری جای خود را به دفترهای لوکس، کارتابل و کامپیوتر و جوانان شیک‌پوش داده‌اند و اسم آن از بنگاه معاملات ملکی به آژانس‌ و دپارتمان تغییر نام داده است اما واقعیت امر این است که بنگاه‌های قدیمی رسالت خود را بهتر از بسیاری از آژانس‌های مسکن امروزی انجام می‌دهند.

هدائی ادامه داد: ورود افرادی که تخصص خاصی در معامله گری ندارند یکی از دلایل نرخ‌های عجیب‌وغریبی است که این روزها در بازار مسکن وجود دارد. این موضوع ناشی از مشاوره‌های نادرست مشاورین املاک خام و بی‌تجربه است.

وی افزود: تورم قیمت‌ها در بخش مسکن یکی از دلایلی است که موجب رکود صنعت ساختمان بعد از سیکل رونق آن می‌شود و روی صنایع مولد تأثیر زیادی می‌گذارد.

تأثیر سیاست‌های کلان کشور بر موضوع مسکن

وی در ادامه با اشاره به تأثیر سیاست‌های کلان کشور بر موضوع مسکن عنوان کرد: سیاست‌های کلان کشور در تنظیم بازار مسکن تأثیرگذار است. در کشور‌هایی همچون ایران که به منابعی همچون نفت وابسته است، زمانی که فروش نفت افزایش می‌یابد، درآمدهای ارزی نیز افزایش می‌یابد. این درآمدهای ارزی باید وارد صنعت و یا صندوق ذخایر ارزی شود اما اگر به بازار مسکن، دلار، ارز شیفت پیدا کند موجب تشنج در بازار می‌شود.

این اقتصاد‌دان رفتاری افزود: زمانی که ارز زیادی وارد کشور می‌شود برای اینکه نتوانستیم فقدان صنایع را جبران کنیم، از سایر کشور‌ها کالا وارد می‌کنیم. واردات روند نابودی صنعت کشور را تسریع می‌کند. این موضوع به شکل مستقیم بر بازار مسکن تاثیر ندارد. تاثیری که این موضوع بر بازار مسکن دارد، این است که در این جریان با توجه به حرکت سرمایه به بازار مسکن نرخ مسکن رشد می‌کند.

ریتم عادی بازار مسکن در ایران

وی افزود: همواره در بازار مسکن یک دوره رکود و یک دوره رونق و‌یک دوره پیش رونق و‌ پیش از رکو‌د وجود دارد. این دوره‌ها به‌طور معمول پنج ساله است که‌ کم و زیاد آن به شرایط مختلفی بستگی دارد. یک دوره رونق و بعد از آن پیش یک دوره رکود ریتم عادی بازار مسکن در ایران بود اما با توجه به تحولات ارزی و تنش‌های اقتصادی که پیش آمد حرکت سرمایه به سمت سرمایه‌گذاری در بخش مسکن سرعت بیشتری گرفت. فاصله بین یک رکود و یک رونق کمتر شد. به شکلی که درحال‌حاضر کشور در دوره رونق بازار مسکن به سر می‌برد اما در حقیقت بازار مسکن در رکود است.

هدائی در ارتباط با وضعیت بازار مسکن سال ۹۸ گفت: بعد از عید رکود به شکل کامل بر بازار سایه می‌اندازد.

بهمن و اسفند زمان مناسبی برای خرید مسکن است؟

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما آیا بهمن و اسفند زمان مناسبی برای خرید مسکن است، گفت: درحال‌حاضر قیمتی که برای مسکن عنوان می‌کنند، نرخ واقعی نیست. در تمام مناطق تهران رشد نرخ چندین برابری وجود داشته‌است به شکلی که نرخ خانه‌ای در زعفرانیه به‌عنوان یکی از بهترین مناطق تهران با خانه‌ای در بعضی از خیابان‌های یوسف آبادیکی است. به نظر من خرید در این هرج‌ومرج به ضرر شهروندان است و بهتر است صبر کنند چراکه در رکود قیمت‌های غیرواقعی از بین می‌رود و شهروندان می‌توانند خانه‌ای باارزش واقعی آن بخرند.

طعمه‌ سرمایه‌داران بازار مسکن

کارشناس بازار مسکن در پایان گفت: در دوره رکود، پول لازم‌ها، طعمه‌های خوبی برای سرمایه‌داران بازار مسکن هستند. این دلالان با سوءاستفاده از رکود بازار، خانه‌ها را با نرخ پایین از پول لازم‌ها خریداری می‌کنند، در دوره رکود این املاک را اجاره می‌دهند تا در زمان مناسب به فروش برسانند.

  • فرشته ارسالی در

    برا خریدن خونه توتفرش استان مرکزی دست نگه داریم












ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها