|
کدخبر: 44346

مدیرکل روابط عمومی آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

قدر مدارس غیردولتی را بدانیم

رئیس اداره اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش تعدادی از مهم‌ترین موفقیت‌ها و دستاوردهای مدارس غیردولتی را شرح داد و از نگاه مثبت و حمایتی وزارت آموزش‌وپرورش به این بخش از نظام آموزشی سخن گفت.

گسترش‌نیوز: اسفندماه، یک نمایشگاه جدید و متفاوت برگزار می‌شود. طبق برنامه‌ریزی به‌عمل‌آمده، قرار است موفقیت‌ها و دستاوردهای مختلفی که مدارس غیردولتی در طول ۳۰ سال کسب کرده‌اند به نمایش عموم گذاشته شود.

مهم‌ترین دستاوردهای این مدارس چه بوده و استقبال مسئولان و مقامات آموزش‌وپرورش و نیز مدیران مدارس دولتی از آن، چگونه خواهد بود؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش به گفت‌وگو نشستیم. نظر به طولانی بودن این گفت‌وگو آن را به دو بخش تقسیم کردیم و قسمت دوم آن را هفته آینده منتشر خواهیم کرد. مدیرکل اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش تهران در این بخش از مصاحبه، درباره موفقیت‌های مدارس غیردولتی و نوع نگاه وزارت آموزش‌وپرورش به آنها سخن می‌گوید. لازم به ذکر است که نمایشگاه دستاوردهای مدارس غیردولتی و صنایع وابسته، ۵ تا ۸ اسفندماه دایر خواهد بود.

MASODSAGAFI.jpg

خلاقیت‌های به اشتراک گذاشته شود

رئیس اداره اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش و مشاور مدیرکل آموزش‌وپرورش تهران در پاسخ به این سوال که «مدارس غیردولتی تا چه حد توانسته‌اند به پیشبرد اهداف آموزش‌وپرورش کمک کنند؟» اظهارکرد: مدارس غیردولتی بخش ‌قابل‌توجهی از مشکلات آموزشی ما را برطرف کرده‌اند و دستاوردهای گسترده‌ای داشته‌اند. اهمیت مدارس غیردولتی برای آموزش‌وپرورش انکارناپذیر است. اگر این مدارس نبودند بار این تعداد دانش‌آموز هم روی دوش آموزش‌وپرورش قرار می‌گرفت بنابراین باید قدر آنها را دانست. بااین‌همه لازم است که مهارت‌ها و خلاقیت‌های خود را با سایر مدارس هم به اشتراک بگذارند که مدارس دولتی هم بهره‌مند شوند.

مسعود ثقفی در تشریح بیشتر دستاوردهای مدارس غیردولتی افزود: بعضی اتفاقات رخ‌داده در مدارس غیردولتی و کارهای انجام‌شده در این نوع مدارس، تازگی دارد. به‌عنوان‌مثال می‌توان از رویکرد پژوهش‌محور و رشد کمی و کیفی و نیز ارائه‌های ایده‌های نوین آموزشی نام برد.

وقتی طبیعت به مدرسه می‌آید

مشاور مدیرکل آموزش‌وپرورش تهران در ادامه این بخش از سخنان خود یک مثال جالب آورد: یکی از مدارس غیردولتی برای آموزش و یادگیری بهتر و عمیق‌تر از طبیعت کمک گرفت. این مدرسه، مرغ و خروس و حیوانات کوچک خانگی را به فضای مدرسه آورد تا بچه‌ها بتوانند از نزدیک و به‌طور ملموس با طبیعت و دنیای حیوانات آشنا شوند و با آن انس بگیرند. این ایده، میل و رغبت بچه‌ها را بیشتر کرده بود و در بازدیدی که از آن مدرسه داشتم دیدم که انگیزه و اشتیاق آنها برای حضور در مدرسه و فعالیت‌هایی که آن مدرسه برای اهداف تربیتی خود پیش‌بینی کرده بود دوچندان شده است. این نوآوری باعث شده بود که روابط والدین و دانش‌آموزان تقویت شود و فضای دوستانه و صمیمانه‌ای حاکم شود.

دست مدارس غیردولتی بازتر است

بسیاری از مدیران مدارس دولتی ما نمی‌دانند در مدارس غیردولتی از چه ایده‌های جدیدی برای آموزش و تربیت هرچه‌بهتر استفاده می‌شود. چه‌خوب است که این نوع تجربیات به اشتراک گذاشته شود که همه بتوانند استفاده کنند. این نوع تجربیات و روش‌های نو، موفقیت‌آمیز بوده و کارایی خود را نشان داده است اما بی‌اطلاعی از آنها باعث می‌شود که دیگران الگوبرداری نکنند. اگر چنین شود بی‌رونقی بعضی از مدارس برطرف خواهد شد.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش در بخش بعدی سخنان خود به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مدارس غیردولتی پرداخت و گفت: مهم‌ترین مشکل و محدودیت ما در بخش مدارس دولتی، بحث نقدینگی و کمبود منابع مالی است. این مانع باعث می‌شود دست ما در اعمال روش‌های نوین آموزشی و تربیتی آن‌طور که بایدوشاید باز نباشد. وقتی مدرسه مدام درگیر مسائلی مثل تامین هزینه آب و برق باشد کار سخت می‌شود و مجال چندانی برای پرداختن به حوزه‌های نوین نمی‌ماند. بعضی از مدارس دولتی که با این مشکل مواجه نیستند عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند. مدارس غیردولتی به اندازه بخش دولتی با مشکل مالی مواجه نیستند و امکان اجرای رویکردهای نو را دارند.

زحمات هر دو بخش دیده شود

مسعود ثقفی در پاسخ به این سوال که «آیا می‌توان گفت که مدارس غیردولتی در رسیدن به اهداف‌ خود موفق‌تر از مدارس دولتی بوده‌اند؟» گفت: نمی‌توان یک جواب کلی به این سوال داد چون تعداد مدارس غیردولتی، علی‌رغم همه توانمندی‌هایی که دارند، چندان زیاد نیست و علاوه بر این، تعداد مدارس دولتی موفق هم کم نیست. هرکدام از این دو بخش، قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند و تمام سعی خود را می‌کنند. منصفانه نیست که یکی از این دو بخش را موفق‌تر از دیگری بدانیم و تلاش‌های دیگری را نادیده بگیریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها