|
کدخبر: 44212

عضو شورای هماهنگی مدارس غیردولتی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

مطالبه‌گری حق والدین است

حضور و مشارکت والدین در مدارس غیردولتی بسیار پررنگ است. به اعتقاد منوچهر ناصرالمک، مدارس غیردولتی از روحیه مطالبه‌گری والدین استقبال می‌کند و این ویژگی باعث می‌شود که کاستی‌های مدارس برطرف شود.

گسترش‌نیوز: نمایشگاه دستاوردهای آموزشی در بیشتر کشورها و جوامعی که به دنبال ارتقای هرچه بیشتر آموزش‌وپرورش و استانداردهای آن هستند برگزار می‌شود. اکنون در کشور ما چنین شده است و نمایشگاه دستاوردهای مدارس و مراکز غیردولتی و صنایع آموزشی وابسته، پنجم تا هشتم اسفندماه در مصلی امام خمینی برگزار خواهد. در این نمایشگاه، مدارس غیردولتی دستاوردها و موفقیت‌های ۳۰ ساله خود را به نمایش عموم خواهند گذاشت. نمایشگاه دستاوردهای مدارس‌ غیردولتی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ فلسفه‌اش چیست؟ و کم‌وکیف برگزاری آن چگونه خواهد بود؟ برای یافتن پاسخ این سوالات مهم با یکی از اعضای شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی به گفت‌وگو نشستیم تا از کم و کیف و اهداف نمایشگاه، مطلع شویم. نظر به طولانی بودن این گفت‌وگو آن را به چند قسمت تقسیم کردیم. ناصر الملکی در بخش اول این مصاحبه درباره فلسفه مدارس غیردولتی سخن گفت و بخشی از دستاوردهای ۳۰ ساله این نوع مدارس را شرح داد. او در این بخش از گفت‌وگو، ابعاد دیگری از موفقیت‌ّها و توانمندی‌های مدارس غیردولتی را توضیح می‌دهد و علاوه بر آن درباره وضعیت اشتغال و معیشت معلمان و کارکنان این مدارس سخن می‌گوید.

naseolmaleki2.JPG

متناسب با نیاز، استخدام می‌کنیم

وضعیت معیشت و اشتغال معلمان در مدارس غیردولتی چگونه است؟ عضو شورای هماهنگی موسسان مدارس غیردولتی در پاسخ به این سوال اظهارکرد: مدارس دولتی در انتخاب معلمان یک‌سری محدودیت دارند اما مدارس غیردولتی این‌گونه نیستند و متناسب با نیازها و اهداف خود، نیروی توانمند استخدام می‌کنند.

وی در تشریح بیشتر این محدودیت‌ها گفت: معلمی که به استخدام آموزش‌وپرورش در‌می‌آید به‌ناچار باید مسیر ۳۰ سال‌های که برایش مشخص شده است را طی کند. از طرف دیگر خود مدرسه در انتخاب و به‌کارگیری نیروی معلم، نقش چندانی ندارد اما در مدارس دولتی، دست مدرسه باز است. به عبارت دقیق‌تر هر مدرسه می‌تواند متناسب با نیازهای خاصی که آن مدرسه دارد معلم خود را انتخاب کند. انتخاب متناسب با نیاز معلمان به‌نوبه خود، کارایی و ثمربخشی معلمان را بالا می‌برد.

POSTERMADRESE.jpg

آموزش ضمن‌خدمت در مدارس غیردولتی

منوچهر ناصرالملکی در ادامه این بخش از سخنان خود به موضوع آموزش معلمان در مدارس غیردولتی پرداخت و تصریح کرد: آموزش‌وپرورش همه سعی خود را می‌کند که متناسب با نیازهای روز، معلمان را آموزش دهد اما دشواری‌های خاص خودش را دارد اما مدیر یک مدرسه خصوصی می‌تواند ابتدا نیازسنجی کند و بعد متناسب با نیازهایی که دارد از استاد مناسب و ذی‌صلاح برای آموزش ضمن خدمت معلمان خود استفاده کند. آموزش متناسب، هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده یکی از دستاوردهای بزرگ مدارس غیردولتی است.

در مدارس تهران ۴۵ هزار معلم کار می‌کنند

وی در رابطه با وضعیت معیشتی معلمان و نیز بحث اشتغال‌آفرینی در مدارس غیردولتی گفت: در ۱۷۰۰ مدرسه غیردولتی که در شهران تهران فعالیت می‌کنند ۴۵ هزار نفر معلم کار می‌کنند. بیشتر این نیروها جوان، تحصیل‌کرده و مستعد هستند. به‌این‌ترتیب فرصت شغلی بالایی ایجاد شده است. این رقم در کل کشور احتمالا به بالای ۲۳۰ هزار نفر می‌رسد. میزان اشتغال‌آفرینی غیرمستقیم هم در این بخش بالاست. در شهر تهران تعداد شاغلانی که در مشاغلی مثل سرویس مدارس، ورزشگاه‌ها و اوقات فراغت کار می‌کنند به ۲۵ هزار نفر رسیده است.

aks1111.jpg

پیگیر مشکلات کارکنان هستیم

ناصرالملکی در تکمیل این بخش از مصاحبه به بحث حقوق و معیشت معلمان و پرسنل مدارس غیردولتی پرداخت و گفت: در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که ما به دنبال حل آنها هستیم و امیدواریم به کمک وزارت آموزش‌وپرورش موفق به انجام این کار شویم. کارکنان مدارس غیردولتی تحت‌پوشش قانون کار هستند. در قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی، پیش‌بینی شده است که بخشی از هزینه‌های بیمه پرسنل توسط وزارت آموزش‌وپرورش و دولت تامین شود. البته هنوز عملیاتی نشده و انشالا با پیگیری‌های سازمان مدارس غیردولتی به نتیجه برسد. سازمان مدارس غیردولتی در این زمینه بسیار فعال است و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. امیدوارم دولت هم از اقدامات و رویه‌هایی که وزارت آموزش‌وپرورش در پیش گرفته است حمایت کند. وزیر محترم و معاون ایشان به مشارکت هر چه بیشتر و بهتر مدارس غیردولتی در بهبود فضای آموزشی و تربیتی، باور دارند. خود همکاران ما در مدارس هم توجه خاص و ویژه‌ای به برآوردن نیازهای معیشتی معلمان دارند. البته جز این هم انتظار نمی‌رود و از مدیران و همکاران خود انتظار داریم موضوعاتی مثل بیمه معلمان را جدی بگیرند و به‌موقع انجام بدهند و امنیت شغلی لازم را در حد استطاعت خود فراهم آورند.

حضور پررنگ اولیا در مدارس غیردولتی

منوچهر ناصرالملکی میزان و نحوه مشارکت اولیا در مدارس غیردولتی را یکی دیگر از دستاوردهای این نوع مدارس دانست و در تشریح اعتقاد خود گفت: ولی فقط تامین‌کننده هزینه تحصیل فرزند نیست. والدین در رسیدن مدارس به اهدافشان، نقش تعیین‌کننده دارند. مدیران بسیاری از مدارس غیردولتی به این شناخت رسیده‌اند و برای نظر و دیدگاه والدین ارزش قائل هستند. مدیر مدرسه غیردولتی، والدین را محق می‌داند چون آنها تمامی هزینه‌های تحصیل فرزندش را تقبل کرده و در ازای آن انتظار دارند خدمات بهتری را دریافت کنند. مطالبه‌گری والدین باعث رشد و تعالی مدرسه و دانش‌آموز می‌شود. روحیه مطالبه‌گری و روی خوشی که مدارس غیردولتی به آن نشان می‌دهند نقطه‌قوت است چون باعث می‌شود که والدین به کم‌وکاستی‌ها حساس باشند و خواستار بهبود وضعیت شوند و مدرسه هم خود را مکلف به انجام این کار می‌بیند. والدین اگر از خدمات دریافت‌شده ناراضی باشند حق انتخاب دارند و می‌توانند به مدرسه دیگری مراجعه کنند. مدیران مدارس غیردولتی از این واقعیت آگاه هستند و حداکثر سعی خود را می‌کنند که خدمات آموزشی و تربیتی رضایت‌بخشی ارائه کنند.

شورا، پل ارتباطی است

منوچهر ناصرالملکی در پاسخ این سوال که «رابطه مدارس غیردولتی و شورای هماهنگی موسسان با وزارت آموزش‌وپرورش چگونه است؟» اظهارکرد: شورای هماهنگی در واقع پلی است میان مدارس غیردولتی و وزارت آموزش‌وپرورش و نظام تصمیم‌گیری کلان. این نهاد، پل ارتباطی میان مدارس غیردولتی و دستگاه‌های دیگر هم محسوب می‌شود. شورا سعی دارد نیازها و نظرات بخش غیردولتی را به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان آموزش‌وپرورش منتقل کند. شورا برای رسیدن به این هدف، کارگاه‌ها و همایش‌های تخصصی مختلفی را برگزار می‌کند. حلقه واسطه بودن، وظیفه و ماموریت شوراست.

ناصرالملکی در ادامه، یکی دیگر از کارکردهای اعضای شورای هماهنگی موسسان را تشریح کرد و گفت: اعضا در کارگروه‌های تخصصی وزاتخانه حضور دارند و در امر برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی مشارکت می‌کنند و نظرات فعالان این بخش را منتقل می‌کنند. همین ارتباط را با سایر دستگاه‌ها داریم. ما با سازمان تامین اجتماعی، وزارت دارایی، وزارت کار و شهرداری در ارتباط هستیم و در حل مشکلات از آنها کمک می‌گیریم. به عنوان مثال در بخش نیروی انسانی و حل مشکلات مربوط به این موضوع با وزارت کار تعامل می‌کنیم.

ارسال نظر