|
کدخبر: 44162

توصیه جهانگردها برای سفر به ۱۰ کشور در سال ۲۰۱۹

هر سال فهرست‌هایی از برترین کشورها، شهرها و جاذبه‌های گردشگری دنیا منتشر می‌شود تا دیگران را تشویق به سفر کند. مجلات گردشگری با جهانگردان مصاحبه می‌کنند و با توجه به تجربیات این افراد، فهرست‌های پیشنهادی خود را منتشر می‌کنند.

گسترش نیوز - برای سال ۲۰۱۹ نیز فهرست‌های زیادی منتشر شده است اما این فهرست که در ادامه می‌خوانید کمی متفاوت‌تر از بقیه است. در این فهرست با استفاده از سفرنامه‌ها سعی شده است به کشورهایی توجه شود که در میان پربازدیدترین‌ها نیستند و کمتر به آنها توجه می‌شود اما سفر به آنها می‌تواند تجربیات ناب و بی‌نظیری را برای گردشگر به همراه داشته باشد. خوشبختانه ایران هم جزو انتخاب‌ این گردشگران بوده است.

jahangard.jpg

۱. دومینیکا

هیچ کدام از جزایر منطقه کارائیب به زیبایی دومینیکا نیستند. به محض ورود به این کشور کم جمعیت می‌توان طبیعت آن را لمس کرد. هنگام فرود هواپیما در تنها فرودگاه جزیره احساس می‌کنید که گویی هواپیما قرار است در میان جنگل فرود بیاید اما بعد از کاهش ارتفاع، باند فرودگاهی در میان پوشش گیاهی انبوه ظاهر می‌شود. هوای بیشتر مناطق دومینیکا بوی درختان صمغ می‌دهد. ترکیب هوای مرطوب کارائیب با بوی درختان باعث می‌شود احساس آرامشی همیشگی در این منطقه در جریان باشد.

گردش در میان جنگل‌های انبوه و شنا در آبشارهایی با آب زلال، از فعالیت‌های مورد علاقه‌ی گردشگران است. وقتی از شهر دور شوید، تا کیلومترها خبری از وجود انسان نیست. این کشور جزیره‌ای، جمعیتی در حدود ۷۰ هزار نفر دارد و در سال‌های اخیر، تعدادی هتل ۵ ستاره و اقامتگاه‌های بزرگ به شکل سنتی نیز در آن ساخته شده تا فضا را برای گردشگران از اینی که هست دلچسب‌تر کند!

۲. تایوان

مرکز تایوان، شهر تایپه در نگاه اول، پر ازدحام و پر از ساختمان‌های درهم تنیده است که تابلوهای نئون روی همه‌ی آنها نصب شده اما نباید عجله کرد، چون زیبایی‌های تایپه در پشت این ظاهر شلوغ مخفی شده است. موزه‌هایی مثل کاخ ملی، و موزه ملی تایوان، مجموعه بزرگی از گنجینه‌ی هنر چین را گردهم آورده‌اند. یادمان Chiang Kai-shek یادآور نخستین رئیس‌جمهوری تایوان مستقل است. البته نباید فراموش کرد که هنوز اختلافات این کشور با چین ادامه دارد.

بهترین بخش سفر به تایوان بعد از غروب آفتاب شروع می‌شود. زندگی شبانه در مناطق شلوغ شهر با حضور دستفروش‌های پر جنب و جوش بهترین بخش این زندگی شبانه است. غذاهای خیابانی عجیب و غریب شرق آسیا بخشی از جاذبه تایوان به حساب می‌آید. خوراکی‌هایی مثل توفو یا موچی هم از همه مشهورتر هستند. در شهر تایپه خیابانی به اسم مارفروش‌ها نیز وجود دارد که انواع مار زنده یا مرده را می‌توان آنجا پیدا کرد. در همین خیابان عجیب، غذاهای پخته شده با مار مثل مار کبابی یا سوپ مار هم عرضه می‌شود. از جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر نیز می‌توان به تپه‌های پر درخت اطراف تایپه اشاره کرد.

۳. اوکراین

چند سالی است که کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق از ناشناختگی بیرون آمده‌اند و در حال جذب گردشگر هستند. کشور اوکراین یکی از جاهایی است که علی‌رغم مشکلات فراوان سیاسی و امنیتی در سال‌های گذشته در عرصه‌ی گردشگری بسیار خوب ظاهر شده است. این کشور با جمعیت ۵۰ میلیونی، ۲۷۰۰ کیلومتر ساحل دریای سیاه، مناطق وسیع سرسبز و کوهستان کارپات آماده است تا تصویر جذابی از خود را به مهمانان خارجی‌اش نمایش دهد.

شهر کیف مقصد اول بیشتر مسافران اوکراین است. این شهر دارای آثار معماری، موزه‌های تاریخی و انبوهی از آثار هنری خیابانی است. می‌توان چند روزی را در شهر کیف گذراند و از خوردن بورچت اوکراینی لذت برد. با این که بخش‌های قدیمی شهر کیف به ویژه کلیساهای آن بسیار جالب هستند، اما زیبایی اوکراین محدود به این شهر نیست. بندر اودسا را به عنوان پایتخت غذاهای اوکراین می‌شناسند. کافه‌ها و مراکز عرضه غذای اودسا زبانزد بومیان اوکراین است. یا شهر لووف در نزدیکی لهستان که در سال، نزدیک به ۵۰ فستیوال در آن برگزار می‌شود.

۴. ازبکستان

آسیای مرکزی بیش از هر منطقه‌ی دیگر دنیا در سال ۲۰۱۹ جلب توجه می‌کند. اصلا هر گردشگری علاقه دارد به کشورهایی که آخر اسمشان -ستان دارد سفر کند! قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان و... اما ازبکستان در میان این کشورها بهتر توانسته است خود را نشان دهد. ازبکستان در سال گذشته نزدیک به ۴۰ درصد افزایش ورود گردشگر داشته است و همین روند رو به رشد همچنان برای این کشور ادامه دارد. مسافرانی که می‌خواهند بخشی از جاده ابریشم را ببینند و به آثار تاریخی علاقه دارند حتماً ازبکستان را انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید که بعضی از آثار قدیمی ازبک‌ها حتی از حمله‌ی‌ مغول‌ها و همینطور دوران حکومت شوروی، جان سالم به در برده‌اند.

دو شهر سمرقند و بخارا نیز جزو میراث جهانی یونسکو هستند، چون نقش مهمی در فرهنگ منطقه و به ویژه در جاده‌ی ابریشم ایفا می‌کرده‌اند. شهرهای ازبکستان پر از آثار اسلامی هستند؛ کاشی‌کاری‌های سبز و آبی را در مراکز دینی خشت و گلی زیادی می‌توان پیدا کرد. غذاهای ازبکستان با ذائقه‌ی هرکسی که از آسیا، اروپا یا خاورمیانه آمده باشد، سازگار است.

۵. فنلاند

فنلاند درحال‌حاضر جزو شادترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود، جالب این است که تا چند سال قبل، آمار بالای خودکشی در این کشور نگران‌کننده بود که با اتخاذ تدابیر از سوی دولت کاهش یافت. فنلاند را با دریاچه‌های بی‌شمار و جنگل‌های انبوه می‌شناسند و البته که زمستان‌های سرد آن گردشگران را می‌ترساند. فنلاندی‌ها، ماه جولای را به تعطیلات و مسافرت اختصاص می‌دهند تا از تابستان لذت ببرند.

فنلاندی‌ها، طولانی‌ترین روز سال را در ابتدای تابستان جشن می‌گیرند. طول روز در هلسینکی می‌تواند به ۱۹ ساعت برسد و در مناطق شمالی‌تر تا حدود دو ماه خورشید غروب نمی‌کند. فنلاند در زمستان هم طرفدار زیادی دارد. شهر لپلند مرکز ورزش‌های زمستانی مثل اسکی، سورتمه سواری و تماشای شفق قطبی در شب‌ها است. البته خود هلسینکی به تنهایی جاذبه‌های زیادی برای گردشگران دارد. کافه‌های کلاسیک، بازارهای ماهی در کنار دریا و سونای معروف فنلاندی از موارد پرطرفدار اینجا هستند.

۶. سریلانکا

بعد از یک دوره‌ی سخت و طولانی جنگ داخلی در سریلانکا، در نهایت، آرامش به این کشور بازگشت و گردشگران توانستند به این کشور سفر کنند. این جزیره‌ی گرمسیری ترکیب عالی از طبیعت بکر و آثار معماری را تشکیل داده است. سریلانکا از بسیاری جهت‌ها شبیه هند است اما با شلوغی کمتر و تفاوت‌های جزئی بیشتر. معبد Tooth، Dambulla و مقبره Ruwanwelisaya از نظر معماری با تاج‌محل برابری می‌کنند اما خلوت‌تر هستند. قلعه‌های به جا مانده از زمان تسلط هلندی‌ها و چندین اثر تاریخی دیگر که بیشترشان جزو آثار ثبت شده در یونسکو هستند نیز از دیگر جاذبه‌های کمتر شناخته شده سریلانکا محسوب می‌شوند.

آنهایی که علاقه‌ی بیشتری به تفریح دارند، می‌توانند از سواحل زیبای این جزیره مثل سواحل Trincomalee و Batticaloa استفاده کنند. غواصی برای تماشای کوسه‌ها یا وال‌های آبی از تفریح‌های در دسترس برای عاشقان دریا است. سریلانکا بیشترین تراکم لئوپارد را در دنیا دارد و همینطور گونه‌های بومی فیل و انواع حیوانات دیگر را هم می‌توان در پارک ملی Wilpattu تماشا کرد.

۷. ایران

با این که چندین سال است تبلیغات ضد ایرانی از رسانه‌های کشورهای غربی منتشر می‌شود، اما همه گردشگرانی که به ایران رفته‌اند از امنیت و زیبایی آن تعریف و تمجید کرده‌اند. فقط کافی است به مستندها و نوشته‌های افراد سفر کرده به ایران نگاهی انداخت تا مطمئن شد ایران آنطور که در رسانه‌ها نمایش می‌دهند، نیست. اسکی در پیست‌های برفی، گردش با خودروهای دو دیفرانسیل در دشت‌های بیابانی، تفریح‌های ساحلی در شمال یا جنوب و آثار باستانی بی‌نظیر، تنها بخشی از جاذبه‌های پرطرفدار ایران هستند. در لست‌سکند هم در مطالب اصفهان از نگاه یک توریست زن خارجی و کردستان ایران از نگاه یک توریست زن خارجی نیز به این مورد مهم پرداختیم.

خرید در بازارهای شلوغ تهران و کوهنوردی در البرز می‌تواند بخشی از برنامه‌های تهران‌گردی باشد. از دیگر مکان‌های گردشگری ایران می‌توان به مسجد وکیل، معبد زرتشتیان و تخت ‌جمشید اشاره کرد اما آنچه بیشتر برای گردشگران خارجی جذاب و جالب است، مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز ایران هستند که در خاطر مسافران می‌مانند.

۸. جزایر آزور پرتغال

پیشنهاد سفر به جزایر آزور آنقدر تکرار شده که برای همه تکراری به نظر می‌رسد. خوشبختانه در جزایر آزور، اشتباه جزایر کارائیب تکرار نشد و از ساخت اقامتگاه‌های بزرگ در آن جلوگیری کردند. محدودیت‌های دیگری هم در این جزایر اعمال شد تا آسیبی به محیط جزیره وارد نشود.

می‌توان در مراتع بکر جزیره با موتور چهار چرخ گشت زد، به دره‌های عمیق و سرسبز جزیره Terceira رفت و از مسیرهای پر شده با گل‌های ادریسی لذت برد. تفریح جالب ساکنان جزایر آزور، گاوبازی خیابانی به سبک اسپانیایی‌ها است. به علاوه، می‌توان در دریاهای اطراف جزیره، دلفین‌ها را تماشا یا در کنارشان شنا کرد.

۹. اندونزی

اندونزی از نظر جمعیت در رتبه چهارم دنیا قرار دارد. این کشور ۲۶۴ میلیونی، جاذبه‌های زیادی برای گردشگران دارد. اندونزی متشکل از حدود ۱۷ هزار جزیره است و جزیره‌های مسکونی دارای تراکم جمعیتی بالایی هستند. جاکارتا پایتخت اندونزی در جزیره جاوا یکی از بهترین شهرها برای مزه کردن غذاهای شرق آسیا است. شهر قدیمی Kota Tua ساختمان‌هایی از دوران سلطه هلندی‌ها را در خود جا داده است که قدم زدن در میان آنها و خوردن غذاهای خیابانی‌اش می‌تواند برای گردشگران جالب باشد.

غواصانی از نقاط مختلف دنیا به اندونزی سفر می‌کنند تا در سواحل Alor Archpelago غواصی کنند. جزیره Raja Ampat جزو جزایری است که گردشگران به آن توجه نمی‌کنند اما سواحلی با آب‌های فیروزه‌ای دارد. شب‌ها هم در آنها مهمانی‌های پرشوری به راه است.

۱۰. مصر

اخیرا انفجار یک بمب در جاده منتهی به اهرام باعث شد تعداد گردشگران مصر کم شود. اگرچه این روزها، این کشورِ وابسته به توریسم از نظر امنیتی حال خوشی ندارد اما تمام مصر فقط قاهره و اهرام نیست. گردشگرانی که به دنبال آثار تاریخی هستند می‌توانند به معبد حوروس در ادفو، معبد دندره المرکب و صومعه قرمز بروند. همه موارد گفته شده در کنار رود نیل و جنوب شهر اقصر هستند که امنیت بالایی هم دارد.

در خود قاهره هم موزه آثار باستانی و بازار می‌توانند یک روز کامل را پر کنند. در شهر اسکندریه، کتابخانه جدید اسکندریه ارزش دیدن دارد. همه جای شهر تحت تاثیر تاریخ است. دخمه کوم الشقافه و آمفی‌تئاترهای رومی از مواردی هستند که کمتر از آنها اسم برده می‌شوند. برای تفریح دریایی باید به شهر غردقه رفت. امکانات غواصی‌، کشتی‌سواری به جزایر نزدیک، شنا و استراحت در سواحل و مراکز تفریحی در این شهر فراهم است.

همانطور که مشاهده کردید، علاوه بر کشورهای ریز و درشتی که در جاهای مختلف دنیا توسط گردشگران معرفی شده است، کشور عزیزمان هم خودنمایی می‌کند. به راستی خود ما چقدر پیش از اقدام برای سفرهای خارجی، کشور خودمان را کشف کرده‌ایم و به رونق گرفتن صنعت گردشگری‌مان کمک کرده‌ایم؟ آیا زمان آن نرسیده تا به این موضوع توجه ویژه‌ای شود؟

ارسال نظر