|
کدخبر: 44045

مشکلات بزرگ برای آتش‌نشان‌ها / ممنوعیت واردات لباس ضد حریق

دو سال از حادثه بزرگ آتش سوزی پلاسکو می‌گذرد و در حالی که انتظار می‌رفت بعد از این اتفاق ناگوار میزان توجه متولیان به موضوعات ماموران آتش نشانی بیشتر شود، اما متاسفانه به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت در تخیص ارز دولتی باعث شده تا ورود تجهیزات مورد نیاز سازمان آتش نشانی در اولویت چهارم قرار گیرد.

گسترش‌نیوز: این اولویت بندی به این معناست که دیگر ققنوس هایی که تا همین دیروز بی‌پروا به دل آتش می‌زدند تا جان شهروندان را نجات دهند، به دلیل عدم ورود لباس‌های ضد حریق برای انجام عملیات‌های آتش نشانی، آنها در آینده نه چندان دور ماموریت‌های بدون بازگشتی را تجربه کنند!

atashneshan89.jpg

عدم قرار گرفتن کارکنان سازمان آتش نشانی جزو مشاغل سخت و زیان آور، رفع نشدن مشکل بیمه آنها، قرار نگرفتن نام آنها به عنوان شهدای خدمت و قرار دادن موانع بزرگ در تامین تجهیزات مورد نیاز این حوزه نتیجه تمام درس عای عبرتی است که متولیان حوزه ایمنی شهر تهران اعم از دولت و مدیریت شهری گرفته‌اند.

گویا شرایط بعد از آتش سوزی پلاسکو طبق یک قانون نانوشته‌ای بخت آتش نشانان در تهران با ماموریت بدون بازگشت از دل آتش هایی که هر بار از گوشه‌ای از پایتخت زبانه می‌کشد؛ عجین شده است.

همین هفته پیش بود که یکی دیگر از ماموران آتش نشانی درحین انجام وظیفه جان خود را از دست داد تا برای همیشه دی ماه با نام آتش نشانان پیوندی ناگسستنی اما دردناک داشته باشد.

در جریان تشیع جنازه این آتش نشان بود که یک بار دیگر کارکنان این سازمان درباره مسائل و مشکلات خود با شهردار تهران و اعضای شورای شهر صحبت کردند و حتی درخواست پدر آتش نشان شهید نیز این بود که تا شرایطی فراهم شود که بیمه این افراد و خانواده‌های آنها درست شود.

گویا تمامی مصائب و مشکلات آتش نشانان در نگاه مسئولان به موضوعاتی غیر قابل حل تبدیل شده است و این بی‌تفاوتی در حل سریع مشکلات آنها از سوی مدیران شهری به رغم تمامی شوآف هایی که در این حوزه انجام می‌دهند، آتش نشانان را دلسرد کرده است.

اما درست همزمان با دومین سالگرد حادثه پلاسکو مدیرعامل سازمان آتش نشانی پرده از حقیقت دیگری بر می‌دارد که به نگاه مسئولان دولتی بستگی دارد.

آنطور که مهدی داوری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا عنوان کرده است، تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی در اولویت چهارم تخیص ارز دولتی قرار دارد. اشتباه دولت در اولویت بندی تجهیزات مورد نیاز برخی از مشاغل داخلی باعث شده است تا وسایل مورد نیاز آتش نشانان اعم از تجهیزات و لباس ضدحریق برای انجام ماموریت‌های سخت در نخستین اولویت‌های دولت در تخصیص ارز دولتی قرار نگیرد آن هم در شرایطی که با توجه به افزایش حوادث آتش سوزی در شهر تهران تامین این تجهیزات در اولویت اداره ایمن شهر تهران و سایر کلانشهرها قرار دارد.

اینکه چرا تا کنون مدیریت شهری در نشست‌های مشترکی که با اعضای هیات دولت در خصوص حل مشکلات شهر تهران داشته اند، درخواست خود را برای تغییر اولویت بندی‌های دولت در تامین تجهیزان و لوازم مورد نیاز سازمان آتش نشانی مطرح نکرده اند، خود جای سوال دارد و این شائبه را در ذهن زنده می‌کند که تامین ایمنی حتی در گفت‌وگو‌های پر زرق و برق اعضای شورای شهر، مدیریت شهری و شورای‌عالی استان‌ها جایی ندارد.

به رغم آنکه مدیرعامل سازمان ایمنی و خدمات آتش نشانی شهرداری تهران اعلام کرده است که با پیگیری‌های انجام شده خرید بالابرهای آتش نشانی در اولویت دوم دولت در تخیص ارز دولتی قرار گرفت و به همین دلیل شهرداری تهران در یک سال و نیم اخیر توانست تعدادی از پله‌های بالابر را به تجهیزات ناوگان آتش نشانی اضافه کنند، اما عدم قرار گرفتن سایر تجهیزات مورد نیاز این شغل به ویژه لباس آتش نشانان در اولویت‌های اول دولت نشانه خوبی برای آتش نشانی که می‌خواهند به دل آتش بزنند تا شهروندان را از یک حادثه ناگوار نجات بدهند، نیست.

داوری در این باره از دولت می‌خواهد تا در حوزه واردات بازنگری در خصوص نیازهای آتش‌نشانی داشته باشد، چراکه بستر تولید لباس‌های آتش‌نشانی در کشور آماده نیست، یا اینکه لباس‌های تولید داخل استانداردهای لازم را دارا نیست.

به اعتقاد وی، شغل آتش‌نشانی شغل بسیار حساسی است و آتش‌نشانان در شرایط سخت فعالیت می‌کنند. ما در هر جایی که لازم باشد توضیحات‌مان را در خصوص اینکه شغل آتش‌نشانی جزء مشاغل سخت است ارائه خواهیم داد، این خواسته همه آتش‌نشانی‌های کشور است که مساعدت بیشتری شده و در بروز‌رسانی تجهیزات کمک بیشتری شود، اینکه اعتبار در اختیار آتش‌نشانی‌ها قرار بگیرد یک بعد قضیه است از سوی دیگر باید امکان دست‌یابی به تجهیزات برای سازمان آتش‌نشانی فراهم شود و باید تا جایی که امکان دارد به آتش‌نشانی در این زمینه کمک شود.

موضوع دیگری که در طول دو سال اخیر مغفول مانده، این است زمانی که مشکلات صنفی آتش نشانان از سوی دولت و مدیریت شهری حل نشده است، چگونه می‌توان انتظار داشت تا شاغلان این حرفه سخت و زیان آور با فراغ بال و بدون کوچکترین مشکلی بی‌پروا به وظایف خود در زمان بروز حادثه عمل کنند.

هر چندکه در طول دو سال اخیر بعد از حادثه تلخ پلاسکو باز این غریت آتش نشانان بود که باعث شد تا حوادثی به بزرگی حادثه پلاسکو در تهران مهار شود.

اما گویا کلا مسئولان و متولیان امر تنها یاد گرفته‌اند که بعد از وقوع یک حادثه‌ای به بزرگی پلاسکو که باعث شهادت تعدادی از آتش نشانان در جریان آن اتفاق می‌شود، در مراسم سالگرد چهره‌ای گرفته و متاثر از خود نشان دهند و در مقابل سوال خبرنگاران مبنی بر پیگیری حل مشکلات این قشر تنها عنوان کنند در حال پیگیری هستیم!

منبع: تیترشهر

ارسال نظر