|
کدخبر: 43922

در گفت‌و گوی «گسترش‌نیوز» با کارشناس صنایع هوایی مطرح شد:

ترفند آژانس‌های مسافرتی برای اینکه شما قید پولتان را بزنید

برای پیش‌گیری از ضرر مالی مسافران باید با حقوق خود در ارتباط با سفرهای هوایی آشنا شوند و قوانین مربوط به کنسلی‌ها را بشناسند.

گسترش‌نیوز : روزهای بارانی و برفی به دلیل کاهش دید افقی اغلب پروازها کنسل می‌شود و روزبه‌روز به تعداد این کنسلی‌ها افزوده می‌شود.

airbus-havapeyma43.jpg

این‌که ‌بخواهم در مورد مشکلات و دلایل و راهکارهای کلان حل این مشکل سخن بگویم، ناخودآگاه وارد موضوعات و مباحثی خواهیم‌شد که زمان‌بر است و باید توسط دولت پیگیری شود اما نمی‌توان دست‌روی دست گذاشت و شاهد بود در هر سفر هوایی از هر سه نفر، یک نفر با ضرر مالی ناشی از کنسل شدن پروازها مواجه می‌شود. مهم‌ترین نکته این است که مسافران بلیت خود را از آژانس‌های هواپیمایی خریداری کنند نه از آژانس خدمات مسافرتی و برخی توصیه‌ها را جدی بگیرند.

عباس شریفی‌نیا یکی از کارشناسان آژانس هواپیمایی و تورهای داخلی و خارجی در ارتباط با سفرهای هوایی به « گسترش‌نیوز» گفت: تجربه یک دهه گذشته پروازهای داخلی ایران گذشته نشان می‌دهد میزان کنسل شدن پرواز‌ها در روز‌های سرد سال چندین برابر روزهای گرم سال است. روزهای بارانی و برفی به دلیل کاهش دید افقی اغلب پروازها کنسل می‌شود و روزبه‌روز به تعداد این کنسلی‌ها افزوده می‌شود.

دلیل اصلی کنسل شدن پروازها

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل این کنسل شدن پرواز‌ها را چه می‌دانید گفت: کنسل شدن هواپیما‌ها به دو دلیل است. اول آنکه شرایط آب و هوایی به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که امکان پرواز هواپیما‌ها وجود ندارد در این شرایط تمامی هواپیماها از هر نوعی امکان پرواز ندارند. هرچه از بدی شرایط آب و هوایی کاسته می‌شود، امکان پرواز هواپیماهایی که از تجهیزات و کوآلیتی (کیفیت) بالاتری برخوردارند بیشتر می‌شود. حال در نظر بگیرید در ایران با توجه به فرسوده بودن ناوگان هوایی در زمستان‌های سرد و بارانی چه بر سر پروازها خواهد آمد؟ این‌که ‌بخواهم در مورد مشکلات و دلایل و راهکارهای کلان حل این مشکل بگویم، ناخودآگاه وارد موضوعات و مباحثی خواهیم‌شد که زمان‌بر است و باید توسط دولت پیگیری شود اما نمی‌توان دست‌روی دست گذاشت و شاهد بود در هر سفر هوایی از هر سه نفر، یک نفر با ضرر مالی ناشی از کنسل شدن پروازها مواجه می‌شود.

توصیه کارشناسی برای روزهای برفی

این کارشناس تورهای داخلی و خارجی ادامه داد: راهکارهایی برای به حداقل رساندن مشکلات مربوط به پرواز‌های هوایی وجود دارد. نکته اول این است که مسافران باید با حقوق خود در ارتباط با سفرهای هوایی آشنا شوند و قوانین مربوط به کنسلی ها را بشناسند تا در صورت تخطی آژانس‌های هواپیمایی از قانون، دچار ضرر مالی نشوند. بدانند اگر آژانسی تخلف کرد کجا باید پیگیری‌کنند، چطور پول بلیت کنسل‌شده را استرداد کنند.

وی در ارتباط با بهترین روش تهیه بلیت هواپیما افزود: مسافران باید بلیت خود را از آژانس‌های هواپیمایی معتبر خریداری کنند نه از آژانس خدمات مسافرتی.

باید وجه بلیت به شکل کامل به مسافر بازپرداخت شود

شریفی‌نیا دلیل این امر را این‌گونه توضیح داد: گاهی بلیت‌های هواپیما در دست آژانس‌ها دست‌به‌دست می‌شود، با کنسل شدن یک پرواز، طبق قانون باید وجه بلیت به شکل کامل به مسافر بازپرداخت شود اما اگر این بلیت از واسطه‌های پروازی خریداری‌شده است، کار بسیار مشکل خواهد شد. این آژانس‌ها یک فرآیند بسیار طولانی را برای بازپرداخت تعیین می‌کنند به شکلی که بسیاری از مسافران قید پول بلیت را می‌زنند.

وی افزود: یکی از توصیه‌های ما برای روزهای بارانی و برفی (شرایط ناپایدار جوی) این است که بلیت‌های رفت‌وبرگشت خود را هم‌زمان تهیه نکنند تا در صورت کنسل شدن سفر رفت، دچار ضرر دو برابری به خاطر از دست دادن پرواز برگشت نشوند. روز‌های برفی مسافران باید با علم به تأخیر پرواز‌ها تلاش کنند از وسایل نقلیه دیگری برای سفر استفاده ‌کنند و یا پرواز خود را تا زمانی که شرایط جوی مساعد شود به تعویق بیاندازند.

بهترین زمان خرید تور مسافرتی

این کارشناس آژانس هواپیمایی گفت: زمان خرید بلیت هواپیما باید به‌درستی انتخاب شود بهترین زمان یک هفته قبل از زمانی است که به‌عنوان روز پرواز انتخاب کرده‌ایم. هرچه به زمان شروع تور نزدیک می‌شویم نرخ تور پایین‌تر می‌آید، مسافران باید تا جایی که امکان دارد زمان خرید تور مسافرتی (به‌خصوص تورهای خارجی) را به تعویق بیاندازند.

وی افزود: باید مسافران در نظر داشته باشند که در تله آژانس‌های هواپیمایی و شرکت‌های خدمات هواپیمایی نیفتند، در روز‌های عید، تعطیلات خاص بلیت هواپیما را دو هفته زودتر و با نرخ مصوب تهیه کنند.

این کارشناس تورهای داخلی و خارجی در آخر گفت: مسافران پیش از این‌که بخواهند تور رزرو کنند بهتر است نرخ تور را با چندین آژانس هواپیمایی چک کنند و بعد اقدام به رزرو کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها