|
کدخبر: 43581

گسترش‌نیوز بررسی می‌کند:

استرداد پول بلیت هواپیما از قانون تا واقعیت

استرداد وجه سفرهایی که لغو می‌شوند تا کمتر از ۴۸ ساعت باید به مسافران بازگرداننده شود. شواهد حاکی از این است که تعداد زیادی از مسافران نمی‌توانند وجه بلیت خود را به‌راحتی بازپس گیرند.

گسترش‌نیوز: روزهای بارانی و برفی بیش از ۷۰ درصد پرواز‌های داخلی ایران کنسل و یا با تأخیر انجام می‌شود. یکی از توصیه‌ها برای روزهای بارانی و برفی این است که بلیت‌های رفت‌وبرگشت هم‌زمان باهم تهیه نشود.

parvaz.jpg

استرداد وجه پرواز‌هایی که لغو می‌شود باید تا ۴۸ساعت به مسافران بازگرداننده شود. طبق قانون این تعهد بر عهده شرکت‌های هواپیمایی است اما شواهد حاکی از این است که تعداد زیادی از مسافران نمی‌توانند وجه بلیت خود را به‌راحتی دریافت کنند. عنوان می‌شود تنها کسانی می‌توانند کمتر از یک هفته به پول خود برسند که از شرکت اصلی هواپیمایی بلیت را تهیه‌کرده باشند که تشخیص آن برای مسافران کار آسانی نیست.

خرید از آژانس‌های هواپیمایی معتبر

گزارش میدانی خبرنگار گسترش‌نیوز از مسافرانی که در طول ماه گذشته پروازشان کنسل شده‌است، گویای این است که اغلب کسانی که بلیت هواپیما را به شکل رفت‌وبرگشت خریداری می‌کنند با کنسل شدن یکسر پرواز (رفت) عملا، امکان بازگشت را نیز از دست می‌دهند. این موضوع به‌خصوص برای مسافران سفرهای زیارتی و یا شرکت‌کنندگان در اجلاس‌ها و همایش‌های یک‌روزه اتفاق می‌افتد.

کسانی که پرواز رفت و برگشت را همزمان رزرو می‌کنند یا باید بلیت بازگشت را نیز کنسل کند و قید پول بلیت برگشت را بزنند و یا اینکه با اتوبوس، قطار به مقصد بروند تا بتوانند برای بازگشت از بلیت هواپیمایی که رزرو کرده اند، استفاده کنند. به شکل کلی خرید از آژانس‌های هواپیمایی معتبر یکی از راه‌حل‌های امن است تا در صورت کنسلی پرواز بتوان لااقل با دوندگی کمتری وجه بلیت را دریافت کرد.

laghvparvaz.jpg

عطای آن را به لقایش بخشیدیم

یکی از مسافرانی که برای سفر سه‌روزه به مشهد مقدس بلیت گرفته بود در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز گفت: هواپیمای تهران - مشهد کنسل شد، وقتی‌که از ما تلف شد بماند، نکته مهم این بود شرکت خدمات هواپیمایی برای استرداد وجه بلیت، ما را از این اتاق به آن اتاق و از این مسئول به آن مسئول پاس دادند و درنهایت هیچ‌یک جوابگوی ما نشدند، دست‌آخر خسته شدیم و عطای گرفتن پول بلیت را به لقایش بخشیدیم.

مجبور شدم با اتوبوس به تهران بازگردم

یکی از مسافران دیگر که هفته اول دی‌ماه به مشهد سفرکرده بود در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز گفت: ابتدا گفتند پرواز مشهد - تهران تأخیر دارد بعد از ساعت‌ها انتظار در فرودگاه مشهد، درنهایت این پرواز کنسل شد، نتوانستیم بلیت قطار پیدا کنیم و درنهایت باوجود دیسک کمری که دارم مجبور شدم با اتوبوس به تهران بازگردم به ما گفتند پول بلیت را به‌حساب شما برمی‌گردانیم اما بعد از گذشت سه هفته و علی‌رغم پیگیری‌های من هنوز هزینه ای پرداخت‌نشده است. به نظر من هیچ‌گونه نظارت دقیقی بر روی پرواز‌های هوایی که کنسل می‌شود، وجود ندارد. چرا باید پروازی که بیش از صد نفر مسافر دارد، صد نفر شاکی داشته باشد؟

چه کسی وقت دارد سه روز برای پیگیری صرف کند؟

یکی از اساتید پروازی در ارتباط با پرواز‌های کنسلی به گسترش‌نیوز گفت: قوانین و شرایط سختی که برای بازگرداندن پول بلیت گذاشته‌اند طوری است که هیچ‌کس دنبال گرفتن پول خود نمی‌رود. یکی دانشجوست، یکی دکتر و دیگری معلم، چه کسی وقت دارد سه روز از وقت خود را برای پیگیری صرف می‌کند؟ تنها صاحبان آژانس‌های هواپیمایی سود کنسل شدن پرواز‌ها را می‌برند، چون به‌راحتی پول خود را دریافت می‌کنند و به مسافران پولی پرداخت نمی‌کنند. ضرر اصلی برای مسافران است.

برای استرداد پول بلیت کفش آهنین به پا کرده‌ام

خانم حسابداری که به قول خودش صبور است و برای استرداد وجه بلیت کنسل شده کفش آهنین به پا کرده است در ارتباط با استرداد وجه بلیت کنسلی به گسترش‌نیوز گفت: زمانی که برای استرداد وجه بلیت هواپیما به شرکت خدمات هوایی مراجعه کردم به زبان بی‌زبانی مرا متوجه کردند که باید بی‌خیال پول بلیت شوم.

از من مهر کنسلی پرواز خواستند

آقایی که شغل خود را راننده تاکسی عنوان می‌کرد در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز گفت: بعد از کنسل شدن سفر هوایی وقتی برای استرداد وجه بلیت به شرکت هواپیمایی مراجعه کردم از من مهر کنسلی پرواز خواستند، من هیچ‌گونه اطلاعی از این‌که بعد از کنسل شدن پرواز باید بر روی بلیت مهر بخورد، نداشتم. حرفم این است که نام من به‌عنوان مسافر هواپیمایی که پرواز آن توسط شرکت هواپیمایی کنسل شده، ثبت‌شده است، چرا قوانین عجیب‌وغریب از خودشان درمی‌آورند به‌یک‌باره بگویند نمی‌خواهیم پول شمارا بدهیم و خود را خلاص کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها