|
کدخبر: 42709

بخش ویژه وکیل خوب؛

همه چیز درباره دستمزد وکلا/ برای پرونده‌های قضایی چقدر باید پول داد؟

شما در طول سال با برخی مشکلات قانونی و غیرقابل پیش‌بینی مواجه هستید که پایتان را به مسائل حقوقی باز می‌کند. مشکلاتی که حل و فصل و چاره اندیشی برای رفع آن ممکن است بسیار پیچیده و بعضا حساس باشد.

گسترش‌نیوز : باید گفت تعدد قوانین و پیچیدگی آن، وجود صدها و شاید هزاران ماده و تبصره و البته اضطراب حاصل از ورود به یک فضای حقوقی عموما باعث می‌شود ما برای برطرف کردن مشکلات حقوقی و ایجاد راهکارهای سهل و آسان برای رفع مشکلات به سراغ گروهی برویم که با علم کامل به قوانین و تجارب کاری امکان حل مشکلات این چنین را دارند. این افراد همان وکلا هستند که با قبول پرونده‌های قضایی نقش تعیین‌کننده در موفقیت یا عدم موفقیت شما دارند.

در سلسله گزارش‌های «وکیل خوب» سعی داریم با همکاری و مشارکت وکلای حرفه‌ای برخی مشاوره‌های حقوقی و قضایی را با زبان ساده و عمومی و قابل فهم به مخاطبان گرامی گسترش نیوز منتقل کنیم.

امروزه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها و چالش هایی که در پرونده‌های حقوقی وجود دارد مربوط به بحث حق‌الزحمه وکلا و نحوه‌ی پرداخت آن از طرف موکلین است. متاسفانه عدم آگاهی عموم مردم در زمینه‌ی میزان و نحوه دستمزد سنگین حق‌الوکاله باعث می‌گردد تا نتوانند انتخاب درستی داشته باشند. اغلب وکلا معمولا و به‌طور توافقی حق الوکاله دریافت می‌کنند و در این میان دقیقا مشخص نیست نرخ‌ها و دریافتی‌ها در چه مراحلی و بر چه مبنایی و با چه نتیجه‌ای از کار تعین می‌شود وآیا نظارت وجود دارد یا خیر.

آنها از مردم مبالغی دریافت می‌کنند بدون آنکه نتیجه پرونده به نفع آنها تمام شود. وکالت و قضاوت از مشاغل بسیار شریفی است و نمی توان این موارد به همه وکلا نسبت داد، ولی متاسفانه تعدادی از آنها با سو استفاده از مشکلات و گرفتاری شهروندان و برخی پیچیدگی‌های قانونی و نبودن تعرفه مشخص در این خصوص، راه سودجویی را درپیش گرفته‌اند. لذا دراین رابطه با توجه به اهمیت موضوع وحساسیت آن به سراغ امیرهوشنگ ابوحمزه وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی رفتیم تا برخی اطلاعات اولیه و کاربردی در خصوص دستمزدها و نرخ‌های معقول و منصفانه برای انتخاب وکیل را مشخص کنند و روشنگری نمایند. با ما همراه باشید:

آیا مبنای مشخصی برای تعیین حق الزحمه وکلا وجود دارد؟

وکلا براساس خواسته مالی که موکلین مطرح می‌کنند یک تعرفه حدودا ۱۰درصدی دارند مثلا اگر موضوع پرونده، پیگیری یک فقره چک برگشتی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان باشد، حق الوکاله آن ۱۰ درصد یا بین ۷ تا ۱۰ درصد درنظر گرفته می‌شود و این بازه بستگی به نوع چک و شرایط آن دارد.( امانتی بودن و یا تضمینی بودن چک و یا چک‌های حسن انجام کار و... ) روال قانونی و هزینه‌ها واقدامات آن متغییر خواهد بود ومعمولا موکلین طبق مقررات، ۶۰ درصد را نقدا والباقی ۴۰ درصد پس از اتمام کار و طی یک فقره چک می‌پردازند و در پرونده‌های کیفری که خواسته و بحث ریالی و مبالغ دقیق مالی مشخص نیست تعیین دستمزد با توجه به اهمیت و ارزش آن برای موکل و به ‌صورت توافقی است. دربرخی موارد این تعرفه‌ها به‌ صورت ثابت نخواهد بود و بسته به حجم کار و دلایل و مدارک و مستندات، دستمزدها بایستی کاهش یابند.

اگر پرونده به نتیجه مطلوب نرسد باز هم وکیل می‌تواند دستمزد خود را طلب نماید؟

بله، حق الوکاله برای خدماتی است که درطول رسیدگی به پرونده قضایی دریافت می‌شود و ارتباطی به موفقیت و یا عدم موفقیت پرونده ندارد. وکلا موظف به حسن انجام کار هستند و هیچ گونه تعهدی نسبت به نتیجه ندارند و تصمیم گیرنده نهایی قاضی پرونده است. لذا از نظر اخلاقی و انسانی بهتر است نحوه پرداخت را طوری تنظیم نمایند که موکلین حق الوکاله را پس از کسب نتیجه مطلوب و لازم بپردازند و نباید طوری باشد که پولی را به عنوان پیش پرداخت بپردازند و در صورت عدم کسب نتیجه مطلوب دلواپس این موضوع باشد که پولشان دور ریخته شده است.

این که برخی وکلا پایه یک گفته می‌شود و به برخی پایه دو، به چه معنی است؟

دراین حرفه هم مثل هر صنف دیگری مهارت و تجربه و سطح علمی و دانش افراد در میزان دستمزد آنها تعیین‌کننده است. مثلا وکلایی که کارآموز هستند و موفق به دریافت گواهی نامه پایه یک نگردیده‌اند اجازه ورود و انجام وکالت در پرونده‌های مالی سنگین و برخی پرونده‌های مهم کیفری را ندارند. بدیهی است وکلایی که بعداز ۲ الی چند سال تجربیات کاری بالاتری داشته باشند و صلاحیت‌های علمی و عملی آنها احراز و تایید گردد از پایه ۲ به پایه یک ارتقاء یافته و طبعا حق‌الزحمه‌های بالاتری را خواهند داشت.

چه روش‌هایی برای پرداخت دستمزد وکلا وجود دارد و بهترین شیوه برای موکلین کدام روش است؟

پرداخت دستمزدهای وکالت بر مبنای خواسته‌ی مالی بین طرفین که در دادخواست اعلام می‌گردد، توافق می‌شود. بطور مثال اگه حق‌الوکاله پرونده ۱۰ میلیون تومان توافق گردد وکلا میبایست ۶۰ درصد مبلغ یعنی ۶ میلیون تومان را نقدا به‌ عنوان پیش پرداخت و همزمان با امضاء قرارداد دریافت نمایند که طبق مقررات و تعرفه‌های مصوب وکالت این پیش پرداخت قابل برگشت نمی‌باشد و۴۰ درصد الباقی یعنی۴ میلیون تومان پس از نتیجه قابل وصول خواهد بود.

با عنایت به تعرفه‌های مصوب و قانونی و با توجه به مشکلات اقتصادی و در شرایطی که تبعا مردم مال باخته می‌باشند و مال و دارایی خود را از دست داده‌اند لذا به نظر این جانب مبالغ ۶۰ درصد پیش پرداخت فشار مضاعف و دوچندانی برمردم مال باخته بوده ونباید چنین انگاشت که تعرفه‌ها و نرخ‌های مصوب، وحی منزل می‌باشد ونمی‌توان آن را تعدیل نمود، لذا شایسته است به جهت همراهی با موکلین، ضمن کاهش پیش پرداخت‌ها از ۶۰ درصد به درصد پایین‌تری و همچنین با توجه به پیشرفت کار و قدم به قدم و درمراحل مختلف پیگیری پرونده وبا توجه به نتیجه و پیشرفت مطلوب کار حق‌الوکاله‌ها دریافت گردد. بدیهی است موکلین نیز وقتی متوجه نتیجه ایده آل و پیگیری مطلوب پرونده توسط وکیل می‌گردند با اشتیاق و رضایت قلبی بیشتری پرداختی هایشان را به وکیل انجام می‌دهند و از فشار مالی آنها کاسته شده و این گونه توافق مالی رضایت طرفین و رضایت خدا را نیز به دنبال خواهد داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها