|
کدخبر: 42486

«گسترش نیوز» از وضعیت تحصیل در روستاها گزارش می‌دهد

مدرسه‌ای در ابعاد سه متر در سه متر با ۱۷ دانش آموز

مدرسه این روستا هیچ یک از امکانات یک مدرسه را نداشت، اما نمی‌شد دست روی دست گذاشت، با کمک خود بچه‌ها دیوار‌های مدرسه را رنگ کردیم، پنجره کلاس را شیشه انداختیم ، هرچند در مقابل امکاناتی که یک مدرسه باید داشته باشد، همچنان صفر است.

گسترش نیوز: مدرسه تنها، آموختن سواد و حساب و کتاب کردن نیست، یکی از مهترین مشکلاتی که در مواجه با دانش آموزان مناطق محروم روبه‌رو می‌شویم، پایین بودن سطح بهداشت است. این دانش آموزان و خانواده‌های آنها ابتدایی ترین اصول بهداشتی را نمی‌دانند، آموزش علاوه بر این که پنجره ای رو به دانایی است، سطح بهداشت را نیز در این مناطق ارتقا می دهد.

یکی از مهترین مشکلاتی که در مواجه با دانش آموزان مناطق محروم روبه‌رو می‌شویم، پایین بودن سطح بهداشت است. این دانش آموزان و خانواده‌های آنها ابتدایی ترین اصول بهداشتی را نمی‌دانند، آموزش علاوه بر این که پنجره ای رو به دانایی است، سطح بهداشت را نیز در این مناطق ارتقا می دهد.

madrese3.jpg

اینجا بید انجیر؛ روستای اندرون است

اندرون بیدانجیر، روستایی از توابع بخش سرفاریاب شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است. این روستا در دهستان پشته ذیلائی قرار دارد. آخرین سرشماری ثبت شده جمعیت این روستا برای سال ۸۵ و با جعیت ۱۳۳ نفر و ۲۰ خانوار بوده است اکنون این جمعیت افزایش یافته است. این روستا یک مدرسه دارد و ۱۷ دانش آموز در پایه‌های بین اول تا ششم ابتدایی در آن درس می‌خوانند. ابعاد این مدرسه۳ متر در ۳ متر است.

‏‏‏‏‏اسماعیل آذری نژاد، معلمی که در روستا‌ها می‌گردد و برای بچه‌ها قصه می‌خواند در گفت و گو با « گسترش نیوز» از رنج خود در رویارویی با یکی از مدارس کهگیلویه و بویر احمد گفت: اندرون بید انجیرین از جمله مناطق محروم محسوب می شود. من مانند همیشه با سه ابزار قصه، توپ، رنگ به این روستا‌ها سفر سفر کردم. تمام تلاش خود را برای توانمندی کودکان انجام دادم

نمی توان دست روی دست گذاشت

این معلم افزود: مدرسه این روستا هیچ یک از امکانات یک مدرسه را نداشت، اما نمی‌شد دست روی دست گذاشت، با کمک خود بچه‌ها دیوار‌های مدرسه را رنگ کردیم، پنجره کلاس را شیشه انداختیم و کف ورودی را سیمان کردیم، هرچند در مقابل امکاناتی که یک مدرسه باید داشته باشد، همچنان صفر است.

madrese2.jpg

وی با اشاره به سفر قبلی خود به مدرسه این روستا گفت: سال ۱۳۹۶ به روستای اندرون بیدانجیر رفتم این مدرسه تنها یک کلاس داشت و ۱۷ نفر در مدرسه این روستا مشغول به تحصیل بودند. تمام مقاطع از کلاس اول تا کلاس ششم توسط یک معلم تدریس می‌شد. کلاس شیشه نداشت و این بچه‌ها در سرما درس می‌خواندند.

madrese5.jpg

آذری در ادامه گفت : این روزستا زمستان های سردی دارد، یکی از مهم‌ترین مشکلات این روستا جاده‌ دسترسی به این روستا است، معلم این مدرسه به خاطر نبود جاده مناسب مجبور است شب‌ها در روستا بماند، با کوچکترین باران و برف همین جاده نیز بسته می شود.

madrese1.jpg

مگر حفر یک چاه چقدر کار دارد؟

یکی از معلمان جهاد گر که سال هاست در امور مربوط به آموزش مدارس فعالیت می‌کند، در ارتباط با فقر و نبود امکانات آموزشی در روستا‌ها به « گسترش نیوز» گفت: نبود امکانات آموزشی تنها به کم سوای منجر نمی‌شود، آموزش و مدرس رفتن با خود فرهنگ به همراه می‌آورد، برخی مدارس در روستاهای دور افتاده حتی دستشویی ندارند، درست است که باید دولت در زمینه آموزش پیش قدم باشد، اما مگر حفر یک چاه برای دستشویی چقدر هزینه دارد؟ یا چقدر زمان می‌برد؟ ساختن یک دستشویی تنها یک نصف روز از یک روستایی زمان می‌برد ، اما این اتفاق نمی‌افتد و دلیل آن پایین بودن فرهنگ است، زمانی که آموزش ارزش محسوب نشود تلاشی برای ایجاد امکانات آن نخواهد شد. فرهنگی که در آن آموزش و آموختن و علم آموزی یک ارزش بایک چرخه ایجاد می‌شود. باید یک جا این چرخه ایجاد شود زمانی که آموزش توسعه یابد، همراه با آن فرهنگ نیز توسعه می‌یابد.

ساختن یک دستشویی تنها یک نصف روز از یک روستایی زمان می‌برد ، اما این اتفاق نمی‌افتد و دلیل آن پایین بودن فرهنگ است، زمانی که آموزش ارزش محسوب نشود تلاشی برای ایجاد امکانات آن نخواهد شد. فرهنگی که در آن آموزش و آموختن و علم آموزی یک ارزش بایک چرخه ایجاد می‌شود. باید یک جا این چرخه ایجاد شود زمانی که آموزش توسعه یابد، همراه با آن فرهنگ نیز توسعه می‌یابد.

madrese13.jpg

مهمترین معضل، سطح بهداشت است

وی در ادامه با اشاره به محرومیت روستا ها گفت: یکی از مهترین مشکلاتی که در مواجه با دانش آموزان مناطق محروم روبه‌رو می‌شویم، پایین بودن سطح بهداشت است. این دانش آموزان و خانواده‌های آنها اولیه‌ترین اصول بهداشتی را نمی‌دانند.

این معلم افزود: فقر باعث می‌شود، تنها تلاش خانواده‌ها برای سیر کردن شکم کودکان باشد.

زمانی که بتوانیم آموزش را در روستا‌ها فراگیر کنیم علاوه بر ریشه کن کردن بی‌سوادی می‌توان شرایط پیشرفت و بهداشت را فراهم کرد. نکته مهم این است که آموزش حلال بسیاری از مشکلات و محرومیت هاست. باید تلاش کنیم تا شرایطی فراهم کنیم تا با آموزش چهره فقر را از بین ببریم.

ارسال نظر