|
کدخبر: 42001

گسترش نیوز از بازارچه یکصد میزی تئاتر شهر گزارش می‌دهد:

هر میز را ماهی ۹ میلیون کرایه می‌دهند، بی‌دستشویی!

اجازه استفاده از دستشویی‌های مترو را به بازارچه ای‌ها نمی‌دهند، می‌گویند دستشویی‌های مترو جذبی نیست و چاه آن پر می‌شود.

گسترش نیوز : ایجاد بازارچه، تولیدکننده‌ها را سر و سامان می‌دهد. از کوچه و بازار و سختی‌های دستفروشی رها می‌شوند و در یک محیط امن و با حفظ‌ شان انسانی تولیدات خود را به فروش می‌رسانند.

bazarche4.jpg

بر اساس مناقصه، مترو فضایی را به پیمان کاران اجاره می‌دهد. پیمان کاران بازارچه هایی را در بخش‌های مختلف متروها ایجاد می‌کنند، یک میز یک و نیم متری در بازارچه تئاتر شهر روزانه ۳۰۰ هزار تومان و ماهی ۹ میلیون تومان کرایه داده می‌شود. کارآفرینان و تولید‌کنندگان ایرانی محصولات متنوعی از نقش‌ها و رنگ‌ها را در معرض دید ۲ میلیون نفر عابران این مترو قرار می‌دهند. نبود امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، غذاخوری، اجاره بهای بالا از جمله مهم‌ترین مشکلات این بازارچه است. در یک بررسی میدانی کم و کیف و مشکلات آن را با غرفه داران و پیمانکار این بازار پی می‌گیریم که در ادامه می‌آید.

bazarcheh.jpg

معرفی می‌کنم اینجا بازارچه ولی عصر است

از وروی ۷ که وارد متروی تئاتر شهر می‌شوی، بازارچه‌ای حواست را از تمام مشغله‌های تحریریه و نوشتن‌ها به خود جلب می‌کند. گویا هیچ نگاهی نمی‌تواند از آن به راحتی عبور کند، جادوی رنگ‌ها و نقش‌ها در ترکیبی از هنر ایرانی و نبوغ مدرن یکی شده، یکی شده کیفی با نقش بته جقه، یکی شده خط نستعلیقی بر روی فیروزه، یکی گلی بر روی کفشی، گردن آویزی پاییزی.

بازاری با بیش از ۲ میلیون نفر بازدیدکننده

بازارچه دایره‌ای شکل است، با هفت ورودی می‌توان به آن دسترسی یافت، روزانه بیش از ۲ میلیون نفر از این بازارچه خواه ناخواه بازدید می‌کنند، بیش از ۱۰۰ غرفه یک و نیم متری در کنار یکدیگر این بازارچه را شکل می‌دهد، سه چهارم غرفه‌ها منسوجاتی چون کیف، کفش، مانتو، لباس‌های سنتی و مابقی سوغات شهرهای مختلف و محصولاتی چون عسل، ترشی، شیرینی، رب انار، لوشک است.جای ویلچری‌های با ذوق خالی، همان‌ها که خون گریه می‌کنند از نبود امکانات حمل‌ونقل. جای مسئولان خالی‌تر، انگار اینجا بدون دعوای مجلس و دولت و بازاری‌های و تحریم‌ها، همه به توافق رسیده‌اند، انگار چرخیدن در این دایره، تنفسی است برای رها شدن از بازی‌های روزگار.

bazarche5.jpg

زیبا و متفاوت و البته ایرانی

دخترکان بازی گوش دانشجو می‌خواهند اکیپی کیفی شبیه به هم بگیرند، نارنجی را می‌گذارند و آبی را بر می‌دارند، آن یکی گلدار می‌پسندد و دیگری راه راه سفید و مشکی، از کیفیت بازارچه می‌پرسم، به نظرشان جذاب است، معتقدند اجناسی که در این مکان ارائه می‌شود، زیبا، متفاوت است و در عین حال هم می‌توانند کالایی که دوست دارند بخرند و هم از کالای ایرانی و کارآفرینان حمایت کنند.

شهری هزار ملت

انگار کشور هزار ملت است این دایره، دو بانو با چادر خاص و گلدار و پیراهن کندوره و کمر چین همراه یک مرد با لباس سفید و کلاه محلی مهمان این بازاچه‌اند به گمانم برای بندر عباس باشند، برای آنها نیز این بازارچه جذاب است می‌گویند مسافر هستند اما این بازارچه ارزش درنگ کردن دارد.

bazarche6.jpg

اجاره بهای ۹ میلیونی برای یک میز

زوج جوان کارآفرینی که یکی از میز‌های این بازارچه را اجاره کرده اند، در ارتباط با میزان اجاره بهای خود به گسترش نیوز می‌گویند: برای یک میز یک مترو نیمی باید ۳۰۰ هزار تومان برای هر روز و سرجمع ۹ میلیون تومان برای یک ماه پرداخت کنیم. این زوج در پاسخ به این پرسش که این بازارچه را از چه کسی اجاره می‌کنید می‌گویند: ما این میز را از پیمان کار اجاره می‌کنیم. در یک مناقصه توسط مترو، برگزاری بازارچه به یک پیمان کار سپرده می‌شود و تمام مسئولیت اجرا بر عهده این پیمان کار قرار می‌گیرد.

bazarche3.jpg

جواب کارکنان مترو به بازارچه‌ای ها: چاه دستشویی‌ها پر می‌شود

یکی از غرفه داران که تولید‌کننده لباس‌های مردانه با خط نستعلیق است در ارتباط با مشکلات خود به گسترش نیوز گفت: مهترین مشکل ما نداشتن سرویس بهداشتی است، کارکنان مترو اجازه استفاده از دستشویی‌های مترو را به بازارچه ای‌ها نمی‌دهند، می‌گویند دستشویی‌های مترو جذبی نیست و چاه آن پر می‌شود و ما را عودت می‌دهند به استفاده از دستشویی‌های پارک دانشجو، یعنی برای هر بار استفاده از سرویس بهداشتی باید تا پارک دانشجو برویم. استفاده از سرویس بهداشتی این پارک نیز مشکلات خاص خود را دارد.

سرما مهم‌ترین مشکل ماست

خانمی که از شیراز آمده و محصولات خود را در این بازارچه به فروش می‌رساند، از کسب و کار خود راضی است، اما از نبود برخی امکانات گله دارد او می‌گوید میزها کوچک است، هیج گونه امکانات رفاهی برای ما در نظر گرفته نشده است، یک ماکروفر برای گرم کردن غذا در نظر نگرفته‌اند، حتی نماز خانه مترو هم همیشه باز نیست تنها در زمان اذان باید به نماز خانه برویم، در این زمان نیز اوج شلوغی متروست و ما نمی‌توانیم اجناس خود را رها کنیم.

نظافت خوب نیست

یکی از فروشندگان این بازارچه از نظافت پایین این مکان گلایه دارد، می‌گوید، تنها سطح بیرونی میزها توسط نیروهای خدماتی پاکیزه می‌شود و توجهی به بخش‌های دیگر نمی‌شود.

جواب اعتراض ما این است: "اگر ناراحتی به سلامت"

به شکل تقریبی تمام میزدار‌ها مشکلات مشابهی را عنوان می‌کنند، وقتی به یکی از میز دارها می‌گویم چرا اعتراض نمی‌کنید،به گسترش نیوز می‌گوید: برای اجاره این میز‌ها تلاش بسیاری کرده است، با توجه به آنکه متقاضی زیاد است، در جواب هرگونه اعتراض ما برای داشتن امکانات، جواب این است: "اگر ناراحتی به سلامت"

bazarche.jpg

واقعا نمی‌توانیم برای آن راه‌حلی پیدا کنیم

پیمانکاری که اجرای پروژه برگزاری بازارچه در مترو را برعهده دارد، وقتی می‌پرسم که چرا برای چینین بازاچه‌ای به این حجم کوچکترین امکانات رفاهی را در نظر نگرفته‌اید عصبانی می‌شود و مجوز مصاحبه می‌خواهد ما بالاخره راضی می‌شود با « گسترش نیوز » مصاحبه کند، می‌گوید ایجاد بازارچه دو سر سود است موجب می‌شود تولید کننده‌ها از کوچه و بازار و سختی‌های دستفروشی رها شوند و در یک محیط امن و با حفظ شان انسانی تولیدات خود را به فروش برسانند، هزینه هایی که از آنها گرفته می‌شود صرف خدمت رسانی می‌شود، روزانه ۲ میلیون نفر از این راهروها عبور می‌کنند، میزان فروش این بازارچه داران قابل مقایسه با هیچ بازار دیگری نیست، بهداشت مکان توسط نیروهای خدماتی تامین می‌شود و تنها مشکل سرویس بهداشتی است که واقعا نمی‌توانیم برای آن راه‌حلی پیدا کنیم.

حاضریم هزینه کنیم، منتها شهرداری فضا نمی‌دهد

این مهندس از دغدغه‌های خود این گونه می‌گوید: ما برای آسایش میزداران بازارچه امکاناتی خوبی فراهم کرده‌ایم. یک میلیارد تومان برای سیستم گرمایش مترو هزینه کرده‌ایم، تمام تلاش خود را برای ایجاد سرویس بهداشتی کرده ایم، هزینه آن در حدود ۶۰ میلیون تومان می‌شود، ما این هزینه را حاضر هستیم پرداخت کنیم منتها شهرداری فضایی را به ما اختصاص نمی‌دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها