|
کدخبر: 41879

جنتی: نمایندگان باید در دوره‌های اخلاقی شرکت کنند

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه کاندیداهای نمایندگی مجلس باید به مسائل علمی و تحقیقاتی آشنا باشند، گفت:‌ چه بسا برخی اصلاً یک بار هم متن قانون اساسی را نخوانده باشند.

گسترش نیوز: آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در مراسم نکوداشت هفته پژوهش که دستاوردهای پژوهشکده شورای نگهبان به نمایش درآمده بود، ضمن تسلیت وفات حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام، گفت: وحدت و حوزه و دانشگاه امری مهم است. قبل از پیروزی انقلاب جدایی بین حوزه و دانشگاه وجود داشت.در آن مقطع حوزویان معتقد بودند دانشگاه وجهه و رنگ دینی ندارد و غرب‌زده است. دانشگاهیان نیز معتقد بودند حوزه به درد مردم نمی‌خورد و باید به سراغ فرهنگ، علوم و صنایع غربی رفت.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به نقش تأثیرگذار آیت‌الله مطهری، آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله مفتح در برقراری رابطه قوی و ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حوزه و دانشگاه باید همدیگر را به خوبی بشناسند و با همکاری هرچه تمام‌تر در جهت موفقیت‌های چشم‌گیرتری قدم بردارند.

اهم سخنان آیت‌الله احمد جنتی بدین شرح است:

*مجمع مشورتی فقهی و مجمع مشورتی حقوقی از نعمت‌های خداوند به شورای نگهبان است، امجمع مشورتی فقهی با ارشاد مقام معظم رهبری تأسیس شد و پایه‌گذار مجمع مشورتی حقوقی نیز آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی است که برای شفای ایشان دعا می‌کنیم که خداوند سلامتی عاجل به ایشان عطا فرماید.

*مجمع مشورتی فقهی با عنوان مرکز تحقیقات فعالیت خود را آغاز کرد که بعداً به پژوهشکده شورای نگهبان تغییر یافت که این مجموعه برکات بسیاری داشته است و تقریباً به یک معنا تشکیلات اداری و تشکیلات گوناگون شورای نگهبان را احیاء کرده است.

* این پژوهشکده در خصوص مصوبات مجلس، استفساریه‌ها، نامه‌های دیوان عدالت اداری به عنوان بازوی مشورتی، نظرات خود را به شورای نگهبان ارسال می‌کند.

*پژوهشکده شورای نگهبان برای اظهارنظرات خود از دستگاه‌های مربوطه دعوت می‌کند و نظرات و دلایل آنها را راجع به مصوبه می‌گیرد و پس از بررسی و تحقیقات لازم، نتایج و نظرات خود را ارائه می‌نماید.

* این نهاد پس از انقلاب تأسیس شد که سابقه و پیشینه‌ای مانند سایر دستگاه‌ها مانند مجلس و دولت در ایران نداشته است؛ لذا این نهاد به مرور با توجه به ضرورت انتشار مشروح مذاکرات، اقدام به پیاده‌سازی و انتشار مشروح مذاکرات شورای نگهبان از ابتدای تأسیس کرده که قریب به یکصدوبیست هزار صفحه از این مشروح مذاکرات در دست تدوین و تنقیح است.

* هرچند اعضاء و سخنگوی شورای نگهبان مصاحبه‌هایی دارند و در تبیین جایگاه شورا ایفای نقش می‌کنند اما پژوهشکده به طور کامل در همه زمینه‌ها شورای نگهبان را معرفی و تحقیقات علمی را به دانشگاهیان و حوزویان عرضه می‌کند.

* کاندیداهای نمایندگی مجلس باید به مسائل علمی و تحقیقاتی آشنا باشند، متأسفانه برخی به ابتدائی‌ترین مسائل مربوط به مجلس آشنایی ندارند و چه بسا برخی اصلاً یک بار متن قانون اساسی را نخوانده باشند. *: آیا این نماینده که درباره مسائل پیچیده اقتصادی که می‌خواهد رأی بدهد، اطلاعات دارد؟ درباره مشکلات جامعه از جمله گرانی‌ها و تورم که مجلس می‌تواند برای حل آن سهم و نقش داشته باشد، آگاهی دارد؟

*مجلس باید بررسی و پژوهش کند که چه چیز و چه کسانی مسبب مشکلات اقتصادی هست، حال بعد از بوجود آمدن این مشکلات راه حل برون رفت از آن چیست؟

*آگاهی نامزدهای نمایندگی مجلس به قانون اساسی و مسائل مختلف مجلس و وظایف خود و آشنایی با کمیسیون‌های مختلف، پیشنهاد داد تا نامزدهای نمایندگی مجلس قبل از ورود به مجلس دوره‌های آموزشی را بگذرانند.

* این طرح به نظر مناسب است تا مجلس بعد از مطالعه آن، درباره آن طرح بدهد که در این صورت آینده مجلس بهتر خواهد شد.

* نمایندگان چقدر به مسائل بودجه که رگ حیاتی مملکت است آشنایی دارند، یعنی کجا و چقدر باید هزینه شود و نظارت کند تا دولت بودجه را در جای مناسب هزینه و از مصارف غیر ضروری جلوگیری نماید.

* باید نمایندگان در این زمینه نیز در دوره‌های اخلاقی شرکت کنند تا با وظیفه شرعی و قانونی خود آشنا شوند.

دبیر شورای نگهبان در پایان از مشکلات کنونی کشور به عدم کادرسازی در دستگاه‌های گوناگون اشاره کرد و با قدردانی از تلاش‌های پژوهشکده شورای نگهبان که بسیار موفق بوده است، گفت: جوانان متعهد این پژوهشکده، انقلابی و متدین هستند که بی‌طمع مشغول فعالیت علمی هستند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها